Hej.
Jag började intressera mig för fondsparande i slutet av år 2019 och hittade Rika Tillsammans bloggen i samband med detta. Jag hade inga kunskaper alls innan dess när det gällde fonder/aktier osv. Måste säga att denna blogg lärt mig massor om ekonomi, fonder, hur allt hänger ihop osv, tack @janbolmeson & @carolinebolmeson!
Det enda fondsparande/privat pensionssparande jag hade innan intresset startade 2019 var en blandfond som en bankman rekommenderade mig i samband med att skattereglerna för IPS ändrades 2016. Bankmannen startade då ett ISK konto åt mig och jag fortsatte mitt dåvarande månadssparande där på 500 kr/mån.
Jag har sedan dess utvecklat mitt intresse för sparande enormt.
Jag fastnade ganska omgående för Fyra-hinkar principen men hade som många andra beskrivit, stora problem att bestämma storleken på hinkarna.
Hade Lekhinken till olika ändamål första tiden, först branschfonder och till slut aktier men beslöt mig förra året att skippa den: Hur stor bör Lekhinken vara?
Jag kör nu tre hinkar och känner att jag har hyfsat bra fördelning.
Min ekonomi har jag strukturerat upp såhär:
Bor med min fru i en bostadsrättslägenhet (marknadsvärde ca 1 350 000 kr), inga lån, inga barn.
Jag kör upplägget med mina tre hinkar själv då frugan inte har intresse, så har baserat allt på en person.
Har gjort en tabell över mina hinkar i Excel som jag är mycket nöjd med och tänkte dela med mig av, men gick inte att infoga en Excel-fil så här kommer en bild istället (tagit bort mina uppgifter/siffror och ersatt med exempel):
Får man lägga upp en länk till Excel-filen på ett moln @janbolmeson ?
Mitt upplägg för mina hinkar är alltså följande:
Bufferthink:
Min tänkta storlek:
Ca 40 - 50 000 kr/person på bankkonton (lite på e-spar på Swedbank (0% ränta) för lätt åtkomst och resten på Klarna.
I bufferthinken räknar jag även med värdefulla grejer som bil mm (räknar uppskattat försäljningspris på marknaden)
Mellanriskhink:
Min tänkta storlek:
ca 200 000 - 250 000 kr/person i ”fritt kapital”.
I mellanriskhinken har jag förutom bostaden, en variant på “nybörjarportföljen” som ser ut såhär:
ISK på Swedbank:
Swedbank Robur Access Global 30%
Swedbank Robur Access Asien 5%
Swedbank Robur Access Edge EM 5%
Swedbank Robur Access Sverige 20%
Klarna sparkonto: 40%
Högriskhinken:
Min tänkta storlek:
Inga begränsningar.
I högriskhinken har jag förutom tjänstepensionen och PPM, en variant på “Globala portföljen” som ser ut såhär:
ISK på Swedbank:
Swedbank Robur Access Global 50%
Swedbank Robur Access Asien 10%
Swedbank Robur Access Edge EM 10%
Swedbank Robur Access Sverige 30%
Mellanrisken är jag klar med och månadssparar för fullt i ISK (pension).
“Fritt kapital” i Mellanriskhinken kan alltid diskuteras. Har inga planerade stora inköp de närmaste åren så jag tänker att mellanrisken får puttra på tills det kommer något stor utgift i framtiden.
Feedback mottages gärna ![]()

Av den anledningen ser jag min “kassa” i bostaden som ngt jag absolut inte vill röra (i princip kan jag ju inte det om jag vill bo kvar…) och därför håller jag den helt utanför hink-övningen.