Tankar kring lekhink med aktiv förvaltning

Hallå där, tänkte att det är dags att skapa en lekhink. En lekhink som dessutom ska bli kul o följa upp parallellt med min globala barnportfölj. Jag har sattit ihop 2 portföljer som består av aktiva förvaltade fonder och som jag nämnt så är det en lekhink med hopp att kanske få någon större avkastning samtidigt det blir kul att följa upp. Hojta gärna till om ni anser att jag bör byta en del fonder mot andra som ni anser passar lekhinken :slight_smile:

Portfölj 1:
MS INVF US GROWTH A 55%
AMF Aktiefond Europa 15%
Öhman Etisk Emerging Markets A 10%
Swedbank Robur Asienfond A 5%
Swedbank Robur Japanfond A 5%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5%
Enter småbolagsfond 5%

Eller köra en förenkling istället med någon av dessa globalfonder:

MS INVF Global Advantage A 80%
MS INVF Global Opportunity A 80%
Swedbank Robur Globalfond A 80%

Enter småbolagsfond 5%

Ser fram emot era tankar och åsikter vänner🙂

Det blir svårt att ge feedback på eftersom det just ska vara en lekhink.

Min spontana tanke är dock att portfölj 1 är ganska lik modellportföljerna. Det vill säga att du kanske vill frångå dessa portföljer mer i en lekhink. :thinking:

1 gillning

Hej Jan, tack för svaret men förstod inte riktigt vad du menade. Min tanke var att skapa en lekhink som skulle bestå av någon av dessa två portföljer vid sidan av min ordinarie globala barnportfölj…

Sorry. Min poäng var att din Lekhink var väldigt lik de vanliga portföljerna. Jag tänker att man i lekhinken kan unna sig lite större avvikelser i form av aggressivare fonder eller alternativa investeringar.

1 gillning

Tack för svar Jan, så du menar att jag bör köra på lite mer aggressivare fonder än de jag valt ut om jag ändå ska ha en lekhink?

Vad anser du att jag bör byta dessa mot om jag ändå ska ha fortsatt exponering enligt procenten samt aktivt förvaltade :blush:

Tack igen för en suverbra blogg!

Hur stor andel av din passiva hink har du tänkt ha i lekhinken?
Är mellanriskhinken och bufferthinken full?

Jag tänkte 100.000 kr ska vara lekhinkens buffert och startkapital sen självklart månadssparande på det.

Jag har endast en global barnportfölj som går efter linjerna här på forumet där majoriteten av sparandet finns. Lekhinken är endast pga strävandet efter högre avkastning samt intressant och kult att jämföra index och aktiv förvaltning

Jag förstår inte vad du menar?

Har du en bufferthink på sparkonto?
Har du en full mellanriskhink?
Har du en passiv hink? Hur stor är den?
Hur stor (relativt passiva hinken) är din lekhink tänkt att vara?

Hej,
Ursäkta om jag är otydlig. För att inte göra det så krångligt så har jag idag 1 portfölj som består av en global barnportfölj. Nu vill jag skapa en till portfölj av aktiva fonder där jag tänkt skjuta in startkapital som jag nämnt tidigare. Så ja, just nu ligger det ett startkapital på Avanzas sparkonto som ligger. Förstod inte det sista du menade min vän ursäkta om jag är trög här haha :stuck_out_tongue:

Jag förstår inte, det känns som du hoppat över 4 hinkar principen och inte strukturerat upp hur mycket av dina totala tillgångar som bör vara i varje hink.

Lekhinken bör inte ha ett större värde i sig än 10% av ditt totala kapital i passiva hinken.
Så för att ha 100k i lekhinken bör du ha en miljon i passiva hinken. Samt en separat mellanrisk som är full och en bufferthink som också den är full.

Då kan man gå vild and crazy med innehaven i lekhinken. För det gör inte så mycket om de pengarna försvinnet.

Du har rätt, har inte strukturerat det på det sättet. Jag har bara förenklat det enligt 2 portföljer. En passiv och en som jag vill köra en chansning på.

Vad anser du om fondvalen jag gjort till den nya portföljen. Anser du att jag bör fördela enligt världsdel eller bara välja en aktiv globalfond med nån enstaka krydda?

Hur stor är den passiva hinken i relation till lekhinken då?

Den nya portföljen på 100 och globala barnportföljen ca 260 tänkte jag

Det tycker jag låter som en extremt överdimensionerad lekhink. Om du har 360k totalt så tycker jag personligen att lekhinken som max 36000. För att göra det enkelt, kanske 30000 i lekhinken och 330000 i passiva hinken (globala barnportföljen). Sen håller man månadssparandet i passiva hinken.

I den lekhinken så köper man sen grejer man spekulerar i. Dvs inte globala indexfonder.

Du har nog rätt, börjar nog med 30 tkr i lekhinken och för över resten till primära portföljen.

Som jag nämnt ovan så hittade jag dessa att aktiva fonder att spekulera i:

USA: MS INVF US GROWTH A 55%
EUROPA: AMF Aktiefond Europa 15%
TILLVÄXT: ÖhmanEtiskEmerging Markets10%
ASIEN: Swedbank Robur Asienfond A 5%
JAPAN: Swedbank Robur Japanfond A 5%
SVERIGE;
Enter småbolagsfond 5%

Eller köra en förenkling istället med någon av dessa globalfonder och krydda med två fonder till:

MS INVF Global Advantage A 80%
MS INVF Global Opportunity A 80%

Enter småbolagsfond 5%

Hade nog kört mest spiltan investmentbolag. De andra lite mer nischade fonderna passar väl också lekhinken.

Men aktiva global/europa/EM/asien/japan tycker jag känns som rätt trötta fonder. Passar inte i lekhinken.
Då hade jag hellre satt alla de pengarna i passiva hinken.

Tack för svar, vilka fonder som jag nämnt anser du passar för en lekhink + säg till om jag glömt viktiga fonder som du anser är att spekulera i lång sikt :slight_smile:

Jag tycker inte lekhinken ska innehålla fonder för riktigt lång sikt, för mig är den en metod för att inte leka med resten av kapitalet.
Ska du ha på riktigt lång sikt hade jag satsat på att inte ha nån lekhink. Kanske köpa några Svenska investmentbolag.

Dessa tycker jag i alla fall inte passar i lekhinken:
EUROPA: AMF Aktiefond Europa 15%
TILLVÄXT: ÖhmanEtiskEmerging Markets10%
ASIEN: Swedbank Robur Asienfond A 5%
JAPAN: Swedbank Robur Japanfond A 5%

Enter småbolagsfond, MS fonderna vet jag inte heller riktigt hur de står sig.

Hade jag haft lekhink så hade den utpräglat varit för just lek, inte långsiktighet. Jag har indexfonder i den passiva hinken med syfte att vara långsiktig.

I see, men om man inte gör det så komplicerat och väljer dessa 3 enbart för att se om man lyckas slå index samt vara aktiv o byta när de behövs, va sägs om det?

MS INVF global opportunity
Öhman EM
Spiltan AF Investmentbolag

Det är bättre att prenumerera på godatider.nu och delta i börsnoteringar med lekhinkspengar istället: