Vår familj fick nyligen ett arv på drygt en mille. Vi har fördelat i de olika hinkarna, och har vår kortsiktiga buffert samt husrenoveringsbudget på bankkonto. Därutöver har vi satt en rimlig slant i Coeli Global Select, som en del av en måttlig ”lekhink” (mer som en spekulationsmöjlighet).
Vad borde vi skaffa i övrigt…?! Vad har vi liksom helt missat att tänka på? (Vi har längre sparhorisont, säg 10 år plus - ni vet, den där ”långt fram i tiden”-sparhorisonten - men skulle även vilja utöka vår lekhink, eftersom vi vill spekulera lite, samt har utrymmet för det.)
Så länge det inte finns någon speciell anledning till det så bör man göra samma sak som tidigare med pengarna. Dvs Lysa etc. Att man får ett arv och mer pengar bör inte spela roll. Strategin fungerar lika bra för 1 000 kr, 10 000 kr eller 10 miljoner eller mer.
Tror vi nämner det i artikeln med arv, ett undantag kan vara att ta ut lite pengar och göra någon upplevelse. Tex en större resa eller så för säg 5-10 procent av pengarna. Pengar ska användas också enligt mig.
Om man nu ska gå ifrån indexfonder så ska det - enligt mig - vara motiverat med ett intresse eller att man utnyttjar områden där marknaden inte är supereffektiv. Tex onoterat/småbolag via en bred lösning. Men det är knökigt och har en hel del nackdelar. Vi har diskuterat det en hel del på Patreon under hösten.
Amortering kan också vara ett bra alternativ. Inte så roligt men kan ha en stor påverkan på likviditeten.
Tack! Kanske en urdum fråga - men med tanke på att vi har större delen av pengarna i Lysa, med olika sparhorisont och fördelning av räntor och aktier, så har vi ju ingen indexfond … Eller?! Är det något vi borde ha separat då? T.ex. via Avanza, Savr el likn?
Det vi nu är ute efter - eftersom vi redan har Lysa samt bankkonto för buffert och husrenoveringsbudget - är det där “extra”, som vi kanske inte tänkt på … men som kan vidga möjligheterna till bättre avkastning. Som nämnt har vi redan stoppat en liten slant i Coeli Global, som en spekulation. Nåt sånt tänker jag alltså också på.
Borde vi lägga lite i investmentbolag? Stoppa någon del i Opti, istället för Lysa, för att sprida ut…? Osv.
Skulle säga fortsätt samma taktik som ni har fullt hittils, ingen menning att ändra risknivån utifrån ett arv om ni inte ska ändra något annat i erat liv samtidigt?
Förstår precis vad du menar. Samtidigt är det ju nu, när vi redan fixat buffert och hinkar, som vi har möjlighet att spekulera lite/bitvis ta lite högre risk därutöver! Tänker dock inte renodlade aktier.
Dels för att det känns lite kul och spännande/vardagshobby att följa utvecklingen, dels för att ge oss själva möjligheten att kanske få lite högre avkastning - trots högre risk. Tänker alltså något med lägre risk än renodlade aktier.
Jo, jag förstår att högre risk samtidigt innebär högre risk för lägre avkastning. Men vi har som sagt buffert och hinkar fixade, och då tycker jag att det kan vara värt att sätta pengar i högre risk.
Sökte mer tips på vad man kan hitta på med pengar som man kan förlora. Vi funderar t.ex. på att amortera mer, enligt Jans tips ovan.
Men herregud, de är fixade så pass att vi har en bra fördelning mellan mellanriskhink och passivhink. Sen fortsätter såklart passivhinken att fyllas på allteftersom. Min fråga var inte huruvida man ska ha en lekhink eller ej - det kan man ju tycka olika om.
Jag är seriös. Jag förstår inte varför ni ska kasta in 1 MSEK i en lekhink för att få “högre risk”.
Lekhinkens syfte är att hantera psykologiska effekter, den har generellt lägre förväntad avkastning än passiva hinken. Alltså att man förlorar avkastning på den.
Högre risk är lätt att få. Att få högre risk som också ger högre avkastning är desto svårare. Tom så svårt att majoriteten av småsparare misslyckas.
Vill ni ha högre risk och högre avkastning kan ni börja använda belåning och investera lånade pengar. Det skulle nog de flesta avråda från. Jag skulle vilja mena att det är bättre att investera med hävstång (belåning) än att koncentrera för nästan alla småsparare.