Hur fördela vår nya miljon?

Jag tror att en del av konflikten här är att din fråga antyder att du vill ha hjälp att allokera pengarna till rätt hinkar, medan du i kommentarerna verkar fråga efter investeringar till lekhinken. Blir otydligt vad frågan gäller!

Det är en jäkla skillnad mellan att amortera (extremt låg risk) och att investera i investmentbolag och hedgefonder. :slight_smile:

1 gillning

Om du känner starkt behov av lek-budget, så skulle jag avsätta 10% av arvet till lekhink, 10% till spendera (resa, fin-middag(ar), något kul helt enkelt där ni dessutom kan minnas den som trillat av pinn) sedan 80% in i lysa (om det är din nuvarande mellanrisk-hink).

Det tråkiga (och förmodligen tekniskt rätta svaret) har du redan från Nightowl men man måste leva lite också.

2 gillningar

Då har jag uttryckt mig otydligt. Vi har INTE tänkt avsätta en hel miljon till lekhinken, utan undrar blott vad man skulle kunna hitta på med en mindre summa till en vettig lekhink. Som nämnt, övriga hinkar har vi redan.

1 gillning

Min åsikt är att lekhinken är till för “lek” alltså som en hobby. Inte för att tjäna pengar. Om man frågar efter saker att stoppa i lekhinken kanske man inte ser det som en hobby nödvändigtvis? Det finns oändligt med saker man kan stoppa i den beroende på vad man tycker är intressant och kul. Men det är ingen idé att be om tips för lekhinken för att tjäna pengar alltså. Då är det den passiva hinken som gäller. :slight_smile:

2 gillningar

AUAG Silver Bullet. Hade själv den fonden i min lekhink innan jag avvecklade lekhinken helt och hållet.

Om ni inte vill köpa aktier i enskilda företag som ni av någon anledning tycker verkar intressanta kan ni fundera på olika branschfonder. Teknikfond, Hälso- och sjukvårdsfond, Fastighetsfond, Bioteknikfond, Miljöfond, Finansfond, Råvarufond eller vad man nu tycker verkar trevligt. Kan ju vara kul för att se hur de olika branscherna reagerar i olika tider, om man tänker det sig som en lekhink för experiment och eventuellt lära sig något.

1 gillning