Hjälp mig tänka rätt

Hej alla!

Mitt första inlägg på dessa forum efter att ha varit en lurker av RT i många år. Var snälla mot mig :slight_smile:
Mål: Låg volatilitet och hög sharpekvot till en “get rich”-portfölj som skall löpa i 10-15 år.

Utgångspunkt
Vi kör fyra olika hinkar i vårt sparande. Dessa är på plats och körs hos Lysa samt Savr enligt redovisning nedan. Vid sidan om dessa hinkar har vi också köpt guld motsvarande 15-20% av värdet för varje hink. De tre första hinkarna är “fulla” och vi fortsätter månadsspara in lite i dem, för att vid nästa tillfälle ett bolån förfaller ta överskottet och betala av på lånet.

Vi kommer sätta in cirka 11500 per månad till “Högst Risk”-hinken.

Andel Hink Aktier/Räntor Institut
10 % Låg Risk 20/80 Lysa Hållbar
40 % Medel Risk 40/60 Lysa Hållbar
20 % Hög Risk 90/10 Lysa Hållbar
15 % Högst Risk 100/0 Savr

Portfölj hos Savr
Det här är mina tankar just nu utifrån följande aspekter:

• Branschfonder inom miljö och teknik
  • Innehåller guld som enkelt kan säljas av
  • Högre avkastning än Lysas hållbara alternativ
Andel Fond Aktier % Räntor % Guld %
33 % AuAg Precious Green 60 % 0 % 40 %
33 % Proethos 80 % 20 % 0 %
33 % TIN Ny Teknik 100 % 0 % 0 %
100% Summering 80 % 13 % 7 %

Diskussionfrågor

• Tänker vi rätt med fondvalet eller är det bättre att lägga det hos Lysa (90/10) och låta de köra sin magi?
  • Vi är försäkrade upp över öronen och har våra hinkar fulla så vi behöver inte tänka på räkningar eller omkostnader på lång tid även om vi skulle förlora jobben, vilket väl ökar vår risktolerans?
  • Hur tänker ni med en “get rich”-portfölj som får 11 500 per månad in i sig?

Ser fram emot era tankar och funderingar :slight_smile:.

1 gillning

Det här valet är den rätta valet och säkert bästa långsiktigt på alla möjliga punkter. :+1::grin:. Välj Lysa och ägna din tid åt något annat som är roligare i livet.

1 gillning

Detta kommer kanske låta lite hårt. Men jag tycker det är så oerhört viktigt så ni inte tar risker som ni inte har full förståelse vad de innebär.

Forskningen är klar på ett par punkter. Att det långsiktigt är det som ger bäst avkastning låga avgifter i indexfonder.

I en sådan portfölj ni vill ha ser jag ingen som helst anledning att över huvud taget sätta några pengar i någon nischad teknikfond.

Lägg alla de pengarna i en global fördelning av aktieindexfonder. Vill ni ha mer avkastning (vilket ger högre volatilitet och risk) använd belåning.

1 gillning

Detta kanske skulle kunna vara ett intressant förslag:
90% Lysa 90/10
10% Nyteknik, AuAg, Tin ny teknik. Fördela efter eget tycke och smak.

Eller om ni gillar att fixa lite själva (som det verkar som) och ändå ska köra Lysa hållbar:
80%, 80% LF Global indexnära och 20% SEB Hållbar sverige indexnära (bredare och billigare)
10% Sparkonto+
10% Nyteknik, AuAg, Tin ny teknik. Fördela efter eget tycke och smak.

1 gillning

Tack för det. Vi har gått från att grotta ned oss fullständigt och testa alla tjänster, med olika portföljer inklusive backtest, till att vilja göra så lite som möjligt och lita på det 8:e underverket istället.

Lysa är ett väldigt bra alternativ, då det verkligen är stoppa in pengar och glöm bort att de finns i 10-15 år. Väldigt lockande.

Det är lugnt och vi håller med, både vad gäller risktagande och indexfonder över en längre tidsperiod. Lyckligtvis har vi samlat på oss en del kunskap över de senaste tio åren. En favorit är Golden Butterfly, men det är inte det bästa alternativet för en “get rich”-fas.

Har aldrig använt belåning, trots Avanzas mycket idoga försök att få oss börja med det. Vet att AP7 Aktiefond kör med belåning vilket är bra när börsen går upp och mindre bra när börsen går ned. Är det ett bra alternativ för att snabbare få upp värdet också om man tänker in en korrigering eller flera?

Utifrån vår situation är vår stora majoritet av investeringen inte i den här “get rich”-portföljen, så där har vi råd att vara mer riskbenägna. Hur fungerar det rent praktiskt om man belånar sin fond och dess NAV faller såpass mycket att Avanza säger vi skall betala på lånet eller betala ränta?

För att vara tydlig, jag rekommenderar inte att använda belåning om man inte vet exakt vad man pysslar med, kan vara oerhört obehagligt och dessutom kan ofta banken ändra villkoren på lånen på mycket kort tid.

Men jag rekommenderar belåning före nischade teknikfonder. Att ni kan ta högre risk innebär inte att teknikfonder är bättre än indexfonder. Jag menar att teknikfonder ökar risken utan att öka avkastningen proportionellt. Därför hör de för mig endast hemma i lekhinken ifall man vill ha en sån.

1 gillning

Det är också ett intressant alternativ du föreslår. Vi har gått från att vara väldigt aktiva och “hands on” vad gäller investeringar, men har kommit fram till att vi vill göra annat med fritiden. Därav de stora passiva hinkarna hos Lysa och den här “get rich”-hinken.

Jag har läst ikapp på forumet kring valet av globalfond och förstår varför LF föreslås, även om jag skulle föredra SPP Aktiefond Global då den har med EM. Trots att den är 0,11% dyrare hos Avanza.

Väntar ett tag och ser om det kommer mer inspel. Ditt förslag och en belåning på 10-25% var något jag inte tänkt på själv :slight_smile: .

Alrighty. Ifall det inte kommer mer råd och tankar, är det såhäääär vi kommer göra med “Högst Risk”-hinken (också känd som lek-hinken):

1. Vi flyttar 5% av andelen till “Hög Risk”/“Passiva”-hinken
  2. Vi behåller 10% av andelen och investerar de i ett månadssparande hos Avanza i lämplig globalfond
  3. Vi belånar fonden utifrån Onsdagsfondens trendindikatorer (Upp = 25%, neutral = 12,5%, ned = 0%)

Med detta på plats får vi leka och följa med, men inom ett smalt spann vilket tillfredställer den nerven.