Missförstå mig inte, 99% av min portfölj är i dnb global indeks MEN stundtals försvinner tankarna i diverse dumma banor. Just nu tänker jag: köpa på ett par bolag, vi snackar max 1 aktie av varje, för att få utdelning varje månad. Liksom en skitsumma varje månad men det är lite stimulerande ändå. Ca 5-6 bolag bör täcka varje månad. Vad gör ni andra för att göra det mer spännande?
Spelar mmos, betydligt billigare och mer lönsamt än spännande investeringar. ![]()
Jag investerar för att få avkastning över tid, inte för att få underhållning.
Men vi är alla olika. ![]()
Du kanske borde skaffa minst 1 spännande hobby i livet istället för att söka spänning bland dina investeringar?
Varför skulle inte investeringar kunna vara denna spännande hobbyn?
En aktie?
Så du vill köpa en aktie för kanske 60 kr och hoppas få en utdelning på 25 öre om året?
Ska detta påverka ditt liv positivt?
Känns inte värt besväret att sätta sig och förstå aktier.
Hitta på annat med din tid istället.
Samt, det finns ytterst få aktier som delar ut varje månad och de flesta delar ut mars-maj.
För att få ut några vettiga belopp varje månad så måste du ha ett par miljoner kr i aktier utspritt på 50-60 bolag. Åtminstone svenska, amerikanska och kanadensiska för att hitta bolag så du får utdelning varje månad.
Stryket på lördagar
Många förespråkar ju en sk lekhink. Det kanske är något? Avsätt 5-10% till lite mer alternativa investeringar.
En liten varning dock: går det bra finns risken att du drar slutsatsen att det är din skicklighet som ligger bakom…
Personligen gör som dom andra skrivit, separerar investering och hobby. Söker spänning utanför börsen.
Månadsutdelare är trevligt. Har 12 stycken aktier och ETF:er som delar ut 12 gånger per år. Plingar till 14 gånger per månad totalt sett (har en del kvartalsutdelare också). Ibland in på lönekontot men oftast köper jag nytt.
En liten lekhink med Homebias, aggressiv faktor-tilt mot Småbolag, värde, kvalitet & momentum kanske kan vara ett alternativ?
Lite mer spännande, men inte lika dumt som att lägga pengarna på förhoppningsbolag ![]()
Om du vill ha spänning så är det väl bara att köpa lite krypto?
Mycket mera känslor än med index!
Efter många år med crypto så tar jag börsens Trump-skvalpningar med ro.
Go for it! Många här förespråkar bara fonder, men det finns också en tråd som heter nåt i stil med “vad har du i din portfölj 2025” och oj så många som har aktier också
Jag själv inräknat! Finns ju också Aktiespararna där många har som filosofi/hobby att investera just i aktier. Flera av Aktiespararnas portföljer slår ju också (svenskt) index.
Triss, Bingolotto
Forextrading är väldigt spännande. Och svårt och riskfyllt. Men om man istället för som jag börjar med att lära sig risk management istället för att bara köra så kan man få både spänning och rikedom. Än så länge ligger jag back men nuförtiden så gissar jag mer rätt än fel. Det är lite som oddset fast mer förutsägbart om man lär sig det. Man måste förstå att det handlar om gissningar. Men kan man bara lära sig att göra tillräckligt kvalificerade gissningar och aldrig riskera mer än 1% av sitt konto så kan man få avkastning på 5-10% i månaden utan att vara våghalsig. Men räkna med några års inlärningsperiod om det inte är det enda du ägnar dig åt
Jag trejdar med bull och bear (mest bear) certifikat mot de mest omsatta aktierna så som Tesla och palantir. Har varit ett bra sätt att ignorera portföljen i stort.
Inte finansiell rådgivning.
Jag har satt upp en Allvädersportfölj som komplement till mitt huvudfokus med 100% aktier där merparten är index.
Kanske ingen jättespänning så men lugnande att den verkar kunna prestera hyggligt ändå, fyllde på i mitten av förra veckan, +1.40% i skrivande stund.
Känner samma sak. Så fort det började gå upp igen blev det tråkigt att följa.
Tog ut en slant och trejdade lite aktier förra veckan, kul någon dag sen blev det också vardag.
Tror vi ska titta utanför skärmarna… där händer det roligare grejer !
Precis. Betydligt mindre risk än många extremsporter. Här är det bara pengar man kan förlora. ![]()
Lekhink med crypto, aktier och eller certifikat?
Då borde du söka dig till fattigatillsammans forumet
Vad är det som gör att du tycker det? Vad vet du om mina investeringar?