Diskussionsutrymme för de med sämre utgångspunkt

Av någon anledning fick jag reda på att det finns diverse svenska forum som handlar om lån, och ofta olika former av konsumentkrediter. Jag länkar inte till något specifikt här, men det är inte svårt att googla fram.

Av att ha läst igenom en del trådar där inser jag att det finns en målgrupp människor som vill förbättra sin ekonomiska situation men som av olika anledningar sitter i skiten. Det kan vara egna dumma beslut eller en partner som undanhållit kreditköp till de sitter där med skulder på hundratusentals kronor, och nu försöker hitta vägar ut. Det finns också de som bara försöker hitta sätt att gräva sin grav än djupare - men inte alla.

Min frågeställning är följande:

1. Det här forumet heter Rika Tillsammans, men för många kanske det snarare handlar om Sund Ekonomi Tillsammans. Finns det utrymme för någon korspollinering här där vi kan prata om hur man kan bli rikare utifrån en kass startpunkt, eller är det off-topic och något som borde behandlas någon annanstans?
  2. Om svaret på förra frågan är ja, hur kan vi attrahera också den målgruppen? Jag personligen känner mig obekväm med tanken att någon som vill ta tag i sin privatekonomi och ta sig ur skuldträsket får råd från samma personer som tipsar varandra om hur man kan kringgå långivares kreditbedömning.
14 gillningar

En undergrupp/forumrubrik som heter “ekonomiska bekymmer” eller liknande vore kanske ett sätt att nå dit. Det problem jag kan se är att forumet kanske drar till sig bitterhet och förakt också. Eller så är det bara min fördom. Det jag gillar här är att kunna prata ekonomi utan att ses som “glidare”, “späkare”, “född med guldsked”, “turgubbe”, “von Anka”, “kapitalistsvin”, “snåljåp” eller andra mer eller mindre kreativa epitet som används om folk med pengar.

15 gillningar

Något av det mest belönade tycker jag är då man hjälper någon till en bättre situation genom sin kunskap, så därför tycker jag detta är en utmärkt idé. Jag tänker att den stora massan inte ”byter forum” ändå, men kanske kan en sådan kategori här ta bort lite av den eventuella skammen genom att visa att det är OK och tydliggöra att andra också har utmaningar av den svårare sorten.

11 gillningar

Jag tycker att det finns utrymme för sådant snack här redan nu. Även om namnet RikaTillsammans kanske skrämmer. RikareTillsammans vore kanske mer inkluderande men lite sent påtänkt.

3 gillningar

Bra förslag! Ska fundera på hur man kan göra. En kategori är ju inte svårt att skapa.

Jag tror nog att ett sätt att få människor hit är isf att skapa en tråd där vi samlar våra bästa tips som folk i det forumet kan länka till. Annars blir nog steget för stort att ta, eller vad tänker ni?

7 gillningar

Råd till fattiga/folk med katastrofekonomi ges imo bäst av den med egen erfarenhet av sånt eller erfarenhet av stöd till de med såna bekymmer. Att vara fattig/ha kass ekonomi möter ett mycket stort förakt och en stor oförståelse. Det fanns för länge sen ett forum som hette Fattiga riddare som var till för människor med tex stora skulder, kanske finns nåt liknande? De flesta här har inte erfarenhet av fattigdom i vuxen ålder och jag ser betydlig större risk att målgruppen ni pratar om bemöts förjävligt här, snarare än att de skulle samlas i bitterhet och missunsamhet. Awaiting shitstorm, men jag varnar er, ni kommer troligen bara stärka min övertygelse i frågan.

2 gillningar

Jag jobbar med målgruppen “Katastrofal ekonomi” och skulle tyvär säga att det finns grader i helvetet.

Att hjälpa en dålig ekonomi kan se extremt olika ut beroende på förutsättningarna personen har.

Pratar vi extremt skuldsatt fast det finns inkomst så brukar det väl första stegen vara Kommunens budget och skuldrådgivare.

5 gillningar

Yes, det handlar väldigt mycket om att först hantera skam och skuldkänslorna samt att se vissa saker som vi ser som “naturligt” inte alls finns som en möjlighet för dem. Har hjälpt en del via givingpeople.se och det var en verklig ögonöppnare.

Jag rekommenderade en person att till och med sluta betala räkningarna, för hon skulle få mer över efter en utmätning än vad hon hade då. :flushed:

4 gillningar

Det finns nog en risk för det du beskriver, och utifrån vad du skrivit i andra sammanhang bedömer jag att du har erfarenhet från det bredare området här som i alla fall jag saknar. Men jag beklagar ändå din hårda och tillrättavisande ton.

Tänker också att det kanske finns olika grader av svårt här? Jag kan förstå om detta inte är rätt forum för de som drabbats allra hårdast, av anledningar som vi kan ha svårt att relatera till. Men nog finns det en grupp av människor som skulle ha nytta och få stöd av den typ av råd som finns här? Tycker mig ha sett några sådana exempel där personen mötts med både råd och medmänsklighet.

3 gillningar

Det har väl redan dykt upp ett par trådar här där trådstartaren har haft katastrofekonomi och bett om råd?
Vad jag kan minnas har de gått städat till och konstruktiva råd har givits i den mån som varit möjligt.

8 gillningar

Bra att du tar upp den risken! Kan antagligen motverkas med moderatorer som raderar inlägg som inte är hjälpsamma. Det viktiga är att skriva svar som utgår från den situation frågeställaren är i.

Du ska inte underskatta hur många hjälpsamma människor det finns här. Vi är nog flera som har erfarenhet av att ha ont om pengar eller att hjälpa en anhörig med skulder.

Jag har sett andra forum där det fungerar fint att blanda “hjälp mig med skuldberget” med frågor om “bästa pensionen för mig som ingenjör”. Metoden är i mångt och mycket densamma, men såklart med lite olika mål på kort sikt.

Sen är det rätt motbjudande att de flesta sajter som hjälper människor som fastnat i skuldträsket brukar finansieras av reklam för hur man tar nya lån…

6 gillningar

Märkte att mitt svar kanske verkade negativt men är det någon som läser detta och känner att dom skulle vilja ha hjälp med en svår ekonomisk sits men inte orkar/vill göra det publikt så skriv ett medelande till mig så kan jag se ifall jag kan hjälpa till med råd.

2 gillningar

Jag tycker Dave Ramsey balanserar detta på ett bra sätt. Med empati och en tydlig plan steg-för-steg. Den som tagit sig igenom hans första två Baby Steps kommer därefter att kunna få en bättre privatekonomi och kanske kunna bli nettomiljonär (USD).

Är detta kanske något för RikaTillsammans 3.0? Det vill säga att utveckla stegen du behöver ta före du kan börja fylla de fyra hinkarna? Ramseys tanke med progression är inte dum. Lite så är väl tanken med de fyra hinkarna också? Dvs fyll hink 1 sedan hink 2 osv.

Vad innehåller hink 0?

4 gillningar

Hrm :raising_hand_man: om med vuxen räknas 30 års ålder med bara skulder, boende i 2a hand, med enda tillgången en examen :slight_smile:

Mjo, vet inte om det här heller räknas, men…
Inneboendes hos svärmor, ett barn och sammanlagda månadsinkomster på ungefär 13 000kr brutto.
Förvisso blott 26 år fyllda, men då är man väl nästan vuxen?

1 gillning

Tack för en bra tråd, det är svårt att se någon annans perspektiv när man inte varit i situationen själv.
Det lånet jag har idag, är mitt CSN lån, så all kunskap och andras erfarenheter än nya erfarenheter som man kan ta lärdom utav!

En tungt modererad tråd som kan agera forumets ansikte utåt, dit vi hänvisar folk på andra forum. Likt poddavsnitt 99.

1 gillning

Fattigdom för mig är att behöva andras hjälp för att få vardagen att gå ihop ekonomiskt. Jag har personligen erfarenhet av svår fattigdom, samt försök till hjälpa andra i svår situation.

Att sakna tak över huvudet eller pengar till mat är tyvärr inte ovanligt i vårt land. Att be andra om pengar till mat eller ny jacka så man kan gå ut är inget någon vill. Det är något man tvingas till. Just de erfarenheterna skänker viss förståelse som är svår att få på annat sätt.

2 gillningar

Finmaskig moderering kan behövas då det skulle handla om personer i en besvärlig situation som själva skulle öppna sig på forumet. Förhoppningsvis skulle det i sig stoppa de värsta/raljerande/förnumstiga kommentarerna jämfört med vad som dök upp i tråden Fattigåret 2023 - nu börjar historier trilla in i media

1 gillning

Jag håller med om att Ramseys trappa är tydlig och pedagogisk. Varför inte skapa ett RT-avsnitt med en svenskanpassad variant för de som har stora skulder och inte vet hur de ska få rätsida på sin ekonomi? Några av Ramseys babysteg är ju väldigt USA-specifika.

3 gillningar