Trodde först att det här var en sida för medelinkomstagare att få tips och hjälp för en bättre ekonomi. Men allahär inne är höginkomstagare eller/är redan rika.
Långt ifrån rik här, men däremot intresserad av privatekonomi och att långsiktigt kunna skapa en ekonomisk trygghet för familjen. Tror vi är många som inte är höginkomsttagare med.
Om det nu skulle vara som du säger, är inte dessa de bästa personerna att fråga hur man blir rikare då ?
Ska inte dra alla över samma kamm såklart. Men är man intresserad av ekonomi och gillar likasinnade så brukar man också ha en bra ekonomi.
Jag är varken rik eller höginkomsttagare men har ändå kunnat skapa mig goda förutsättningar. Men jag instämmer dock att de flesta verkar ha “flashbacklöner” vilket är lite svårare för “vanliga svenssons” så som mig att känna tillhörighet med
Förstår inte riktigt vad det betyder? ![]()
Min fru är långtidssjukskriven med lägsta ersättning från försäkringskassan och jag är knegare i byggbranschen. Vår nettoinkomst tillsammans är runt 32-34000 i månaden. Genom att lägga om mindset och vanor har vi gått från besparingar på runt 30-40k 2019 till runt 500k idag.
En stor del av jobbet gjordes redan innan jag fann rikatillsammans. Det var när jag behövde självförtroende på guld/silverdiversifiering jag snubblade över podden vilket hjälpte mig att twista fokus från aktier och ibland dyra fonder till indexfonder och framför allt fondrobot.
Jag upplever att många här är eller har varit mindre ekonomiskt stabila än vi/kontra utgifter. Men alla är intresserade av att äga sin ekonomiska situation och är därför någonstans på sin resa.
Korrekta ordet är “flaskbackp*nis”. På det forumet är det väldigt långa och här verkar det vara väldigt höga löner. Här är det mer korrekt och riktigt.
Fattiglapp här! 
Eller i alla fall låginkomsttagare! Ligger ett par hundralappar över existensminimum i ersättning i månadsinkomst, är sjukskriven, så får sjukpenning och sjukersättning.
Forumet är kanske bäst för såna som mig! Har nu kommit igång med månadssparande, en buffert, har lagt om var jag har mitt sparande placerat och även förverkligat ett par av forumets tips om extrainkomster.
Har nu i vinter också kommit igång med arbetsträning! 
Att alla redan är tokrika här inne stämmer inte, häng här över en tid, så kommer du inse det ganska fort! 
De flesta har också bra tips, råd och feedback när man ställer frågor. 
Alla är välkomna på forumet oavsett hur hög/låg lön man har. Här kan vi hjälpas åt att bli rikare tillsammans. Jag tror din spaning är helt fel 
Finns många vanliga människor här. Jag har en hyffsat bra inkomst men jag är själv och då blir mina ekonomiska möjligheter ganska begränsade om jag jämför mig med någon här som har samma inkomst men har en partner som också tjänar lika mycket.
Så för mig att ha en ganska stor fet villa, två teslor, två sommarstugor och en båt är något som är långt ifrån mina möjligheter just nu.
Välkommen till forumet!
Vet inte vad du vill få ut av din trådstart, men här kan du joina oss andra fattiglappar ! ![]()
“Ekonomiskt stabil”, gillar det uttrycket och skulle nog säga att jag är det själv. Jag är varken rik eller förmögen när det kommer till monetära medel men som många andra påpekat här så handlar det om att ha ett “riktänk” i hur man hanterar sin ekonomi.
Jag kan känna igen mig mycket i det!
Levde mycket snålt under studietiden för att sedan skjutsats ut i arbetslivet med en mastodont lön på inget mindre än 28 000 kr (!) för några år sedan! ![]()
Ekonomin hade inte varit ett problem tidigare såtillvida att jag klarade mig bra på nära existensminimum och var lååångt ner på det “hedonistiska löpbandet”. Men när pengarna väl skulle börja rulla in kommer jag mycket väl ihåg att jag tänkte “Jaha, nu när man är på väg att bli stormrik får jag väl Googla på var man ska placera pengarna utöver sparkonton!” och så hittade man till RikaTillsammans!
Det ena ledde till det andra och utöver att nettoförmögenheten har gått från djupt minus till hyggligt plus så har avsnitten och forumet skänkt en så mycket mer än bara handfasta tips om investeringar! Vi har allt ifrån karriärtips, filosofi, politik och allt däremellan som format mig och gjort mig till en klokare individ!
Jag är på god väg att bli en sådan där “höginkomsttagare” tack vare det, men framför allt en rikare människa!
Det är dock symptomet och inte orsaken till att jag började hänga här från första början!
Vem tror du kan och redan ger bra råd och svarar på frågor om tidigare erfarenheter kring sparande och investerande?
Speciellt berättar om vilka misstag vi redan gjort ![]()
Detta är en av de aspekter jag anser kännetecknar Rika tillsammans - vikten av processen bakom ett beslut. Oavsett hur livssituationen är i nuet, kan man bli “rikare” beslutsfattare och tydliggöra för sig själv hur och varför man tar ett visst beslut. Detta gäller ekonomi och sparande men även andra aspekter i livet. Forumet och avsnitten har berikat mig med på detta vis och att utveckla förmågan att ta välmotiverade beslut är relevant oavsett om man är rik monetärt eller inte.
Den viktigaste lärdomen är för egen del att INTE ta råd från exempelvis ett forum eller liknande.
Däremot att ha ett öppet sinne och nyfikenhet på hur andra gör kan vara en bra idé.
Vi alla som deltar i detta forum är inte ett dugg bättre än du/andra.
Vi alla gör misstag oavsett hur förträffliga vi än verkar vara på nätet samt hur mycket vi än skriver att vi tjänar.
Det finns nog även på detta forum människor som drar lite på sanningen och skarvar om det ena än det andra.
Nejdå, jag är en medelinkomsttagare och är inte rik. Visst, säljer vi huset så blir jag och frugan miljonärer men känner mig inte direkt rik (på pengar alltså) vi har en bra ekonomi däremot.
Som en del skrivit redan så finns det ett ekonomiskt intresse i forumet.
Men jag förstår hur du tänker, vissa trådar som man läser är en helt annan liga än den jag spelar i.
Jag kan känna mig lite matt på vissa ämnen här emellanåt eftersom det känns så främmande för mig som ligger i lägre spannet av medelinkomst men jag tänker att man kan plocka russinen ur kakan. Jag har inte förutsättningar att realisera många av råden här men jag struntar i dem och fokuserar på det som känns relevant för mig. Vi behöver fler som pratar utifrån våra förutsättningar kanske?
Det kan verka så när man läser fast jagh jobbar som usk och tjänar långt ifrån dom 40 k netto i månaden som verkar normalt här. 
Nä här finns personer i alla inkomstklasser. Jag har väl en typisk medianlön brutto på 33 800 kr inkl. fast ob.