Precis som alla resor börjar även den ekonomiska resan med ett första steg. Översatt till modellen Rikedomstrappan är det nivå ett. I denna tråd hittar du våra och communityns tankar kring kännetecken, förslag på nästa steg, tips på delmål, länkar till andra trådar och annat som kan hjälpa dig på vägen.
För dig som är helt ny till Rikedomstrappan, då kan kan jag rekommendera dessa fördjupningsavsnitt med sammanfattningar. Här hittar du de andra nivåerna nivå 1, nivå 2, nivå 3, nivå 4, nivå 5 och 6.
Visa länkarna
Jag tänker också att vi i denna tråd hjälps åt med erfarenheter, tips och förhoppningsvis även firanden. Självklart går det även bra att ställa frågor.
Tack på förhand,
Jan
Sammanfattning och kännetecken för denna nivå (“Lön-till-lön”)
Hushållet har en nettoförmögenhet under 100.000 kr[1]
Livet kan ofta upplevas ganska ekonomiskt stressigt på denna nivå. Man lever från månad till månad utan marginaler, ofta som ung eller student.
Oväntade utgifter kan få stora konsekvenser eftersom buffert saknas. Man lever ofta i en ekonomisk stress där pengar och möjligheter saknas. Lösningen är att jobba extra, be om och ta emot hjälp, inte att försöka spara på redan minimala utgifter.
Vägen till nästa nivå är ofta en kombination av att:
- hitta ett eller flera jobb
- jobba hårdare (och försöka börja jobba “smartare”)
- få ihop en buffert,
- stoppa vidare skuldsättning,
- få koll på pengarna och
- använda sitt nätverk.
Ens relationer är den hemliga superkraften på denna nivån.
Två variationer på denna nivån när man inte passar mallen
Resten av detta inlägg utgår från att man kan påverka sin situation, kan jobba om man hittar ett jobb och att man är utan större skulder undantaget CSN. Men eftersom livet inte behöver se ut så, har jag i nästa två inlägg gjort två variationer:
Jag ska ärligt redan nu erkänna att jag inte kan dessa variationer alls lika bra. Därför ber om jag om din hjälp som kan det så att vi kan hjälpas åt med förslag på nästa steg, tips och liknande som fungerar under de förutsättningarna.
Förslag på mål och delmål
Målet på denna nivå - för de kommande åren - bör att få ihop ca 100.000 kr som en kombination av eget sparande till buffert och avsättningar till pension (din arbetsgivare sätter av ca 18% ).
Några saker att komma ihåg:
- Nettoförmögenhet = alla tillgångar inkl. pension minus alla skulder. Dvs. vi pratar inte sparande på kontot. Är ni två i hushållet, räkna på er båda.
- Notera att jag skriver kommande åren. Att göra en ekonomisk resa tar tid, det är inget man kan stressa fram utan det handlar om många små steg över tid.
- Den grova tumregeln är att man ska försöka nå detta mål innan man fyller 30 år.
Förslag på delmål på vägen mot 100.000 kr i nettoförmögenhet:
- Öppna konto på en annan bank för bufferten
- Få koll på utgifterna via en bankapp för en månad
- Första 1.000 kr i buffert
- Första 5.000 kr i buffert
- Buffert med 10.000 kr - redan här har du en ekonomisk situation bättre än 30% av den svenska befolkningen
- Första 25.000 kr på kontot
- Nettoförmögenhet på 50.000 kr - halvvägs!
- Buffert på 50.000 kr - bättre än 30% av Sveriges bostadsägare
- Nettoförmögenhet på 75.000 kr
Hjälp mig gärna komplettera OCH om du är på resan, dela gärna med dig när du når delmålen - eller vilka delmål du firar!
Sex förslag för att komma vidare till nästa nivå
1. Börja med buffert
Studier visar att det finns ett tydligt samband mellan välmående och buffert. Att slippa stress och inte ekonomiskt behöva ha kniven mot strupen.
Därför bör det första målet att vara att bygga upp en buffert på ett vanligt bankkonto med insättningsgaranti. Man kan utan problem pausa allt som har med fonder och övrigt sparande tills dess att bufferten är på plats.
Relevanta trådar:
2. “Jobba hårdare”
Ett av de mest effektiva sätten att ta sig till nivå 2 är att försöka ta alla möjligheter till jobb som man kan. Det vill säga att jobba fler timmar efter förmåga. Någon i forumet kallade det för att göra korta “sprintar”, ta gig-jobb, jobba övertid eller motsvarande.
3. “Jobba smartare”
Ovan pratade vi om att jobba hårdare, den andra lösningen är att jobba smartare. Finns det sätt för dig att öka din lön? Om ja, ta dem.
Det kan innebära att ta mer ansvar på jobbet, att byta jobba eller motsvarande. Detta är ofta den bästa - men också klurigaste vägen till nästa nivå. Eftersom du får mer betalt för varje jobbad timme.
4. Smarta spartips i vardagen
I börja av din ekonomiska resa gäller verkligen konceptet ”många bäckar små” eller som vi lite skämtsamt brukar kalla det ”sparad krona”. Det finns många smarta trick som kan göra stor skillnad över tid, se trådarna nedan:
5. Ha koll på utgifterna och prova budget
Använd något sätt som passar dig för att ha kolla på utgifterna. Det kan vara papper och penna, det kan vara bankens app, Google Sheets, Excel eller något annat. Se till att du har koll på vart pengarna tar vägen.
Det finns även ett stort värde att planera inköp, räkningar och pengar ut från din ekonomi. Det finns många sätt att göra det på allt från olika kuvert med pengar för t.ex. mat, till olika appar eller penna och papper. Välj ett sätt som fungerar för dig.
Samtidigt vill jag understryka att på denna nivån är det sällan en lösning att kapa kostnader. Det handlar således inte om att dra ner utan att ha koll. Sedan är det självklart, finns där stora kostnadsdrivare som t.ex. bil så är det inte något man bör ha på denna nivån.
6. Gör resan tillsammans med någon annan
Jag är ett stort fan av att göra saker tillsammans med andra. Det är nämligen omöjligt att tänka en ny tanke själv (om du inte tror mig, prova skriv en kommentar nedan med en tanke du aldrig tänkt förut). Att göra något tillsammans med andra ger dig inspel, nya tankar och framförallt så blir det mycket roligare. För många är det en partner men det kan också vara en vän eller kompis.
På många sätt är också relationer den dolda och verkliga förmögenheten på denna nivån. Så prata med andra, be om hjälp och ha roligt tillsammans.
Några saker du INTE behöver lägga tid på
Några av de saker jag anser att man inte behöver lägga tid på är:
- Investerande, fonder, aktier och sådant.
Allt sådant kommer senare.
Har jag missat något eller något jag missuppfattat?
Jag ska vara ärlig, det är mer än 20 år sedan jag var i början på min ekonomiska resa, så jag har svårt att komma ihåg hur det var. Därför tänker jag att vi i communityn får hjälpas åt lite med saker jag inte har tänkt på.
Tack på förhand!
Jan
Relaterade länkar
Alla nivåerna:
- Första steget på den ekonomiska resan: "Lön-till-lön" | Rikedomstrappan nivå 1
- Andra steget på den ekonomiska resan: "Vardagstrygghet" | Rikedomstrappan nivå 2
- Tredje steget på den ekonomiska resan: "Villa, volvo och vovve" | Rikedomstrappan nivå 3
- Fjärde steget på den ekonomiska resan: "Resefrihet" | Rikedomstrappan nivå 4
- De sista två stegen på den ekonomiska resan: "Geografisk- och påverkansfrihet" | Rikedomstrappan nivå 5 och 6
Fördjupningsavsnitten:
- 420. Rikedomstrappan: en karta för de sex nivåerna av rikedom | Del 1 av 4
- 421. Olika perspektiv på den ekonomiska resan | Rikedomstrappan del 2 av 4
- 422. Rikedomstrappan: communityns feedback (och förslag på korrigeringar) 😂 | Del 3 av 4
Alla inlägg relaterade till Rikedomstrappan hittar du under etiketten: “Rikedomstrappan”
Nettoförmögenheten räknas som summan av ALLA tillgångar inkl. inkomstpension, tjänstepensioner, premiepension, bostad och allt minus summan av alla skulder för hushållet. ↩︎