Första steget på den ekonomiska resan: "Lön-till-lön" | Rikedomstrappan nivå 1

Precis som alla resor börjar även den ekonomiska resan med ett första steg. Översatt till modellen Rikedomstrappan är det nivå ett. I denna tråd hittar du våra och communityns tankar kring kännetecken, förslag på nästa steg, tips på delmål, länkar till andra trådar och annat som kan hjälpa dig på vägen.

För dig som är helt ny till Rikedomstrappan, då kan kan jag rekommendera dessa fördjupningsavsnitt med sammanfattningar. Här hittar du de andra nivåerna nivå 1, nivå 2, nivå 3, nivå 4, nivå 5 och 6.

Visa länkarna

Jag tänker också att vi i denna tråd hjälps åt med erfarenheter, tips och förhoppningsvis även firanden. Självklart går det även bra att ställa frågor. :slightly_smiling_face:

Tack på förhand,
Jan

Sammanfattning och kännetecken för denna nivå (“Lön-till-lön”)

Hushållet har en nettoförmögenhet under 100.000 kr[1]

Livet kan ofta upplevas ganska ekonomiskt stressigt på denna nivå. Man lever från månad till månad utan marginaler, ofta som ung eller student.

Oväntade utgifter kan få stora konsekvenser eftersom buffert saknas. Man lever ofta i en ekonomisk stress där pengar och möjligheter saknas. Lösningen är att jobba extra, be om och ta emot hjälp, inte att försöka spara på redan minimala utgifter.

Vägen till nästa nivå är ofta en kombination av att:

• hitta ett eller flera jobb
  • jobba hårdare (och försöka börja jobba “smartare”)
  • få ihop en buffert,
  • stoppa vidare skuldsättning,
  • få koll på pengarna och
  • använda sitt nätverk.

Ens relationer är den hemliga superkraften på denna nivån.

Två variationer på denna nivån när man inte passar mallen

Resten av detta inlägg utgår från att man kan påverka sin situation, kan jobba om man hittar ett jobb och att man är utan större skulder undantaget CSN. Men eftersom livet inte behöver se ut så, har jag i nästa två inlägg gjort två variationer:

Jag ska ärligt redan nu erkänna att jag inte kan dessa variationer alls lika bra. Därför ber om jag om din hjälp som kan det så att vi kan hjälpas åt med förslag på nästa steg, tips och liknande som fungerar under de förutsättningarna.

Förslag på mål och delmål

Målet på denna nivå - för de kommande åren - bör att få ihop ca 100.000 kr som en kombination av eget sparande till buffert och avsättningar till pension (din arbetsgivare sätter av ca 18% ).

Några saker att komma ihåg:

• Nettoförmögenhet = alla tillgångar inkl. pension minus alla skulder. Dvs. vi pratar inte sparande på kontot. Är ni två i hushållet, räkna på er båda.
  • Notera att jag skriver kommande åren. Att göra en ekonomisk resa tar tid, det är inget man kan stressa fram utan det handlar om många små steg över tid.
  • Den grova tumregeln är att man ska försöka nå detta mål innan man fyller 30 år.

Förslag på delmål på vägen mot 100.000 kr i nettoförmögenhet:

• Öppna konto på en annan bank för bufferten
  • Få koll på utgifterna via en bankapp för en månad
  • Första 1.000 kr i buffert
  • Första 5.000 kr i buffert
  • Buffert med 10.000 kr - redan här har du en ekonomisk situation bättre än 30% av den svenska befolkningen
  • Första 25.000 kr på kontot
  • Nettoförmögenhet på 50.000 kr - halvvägs!
  • Buffert på 50.000 kr - bättre än 30% av Sveriges bostadsägare
  • Nettoförmögenhet på 75.000 kr

Hjälp mig gärna komplettera OCH om du är på resan, dela gärna med dig när du når delmålen - eller vilka delmål du firar!

Sex förslag för att komma vidare till nästa nivå

1. Börja med buffert

Studier visar att det finns ett tydligt samband mellan välmående och buffert. Att slippa stress och inte ekonomiskt behöva ha kniven mot strupen.

Därför bör det första målet att vara att bygga upp en buffert på ett vanligt bankkonto med insättningsgaranti. Man kan utan problem pausa allt som har med fonder och övrigt sparande tills dess att bufferten är på plats.

Relevanta trådar:

2. “Jobba hårdare”

Ett av de mest effektiva sätten att ta sig till nivå 2 är att försöka ta alla möjligheter till jobb som man kan. Det vill säga att jobba fler timmar efter förmåga. Någon i forumet kallade det för att göra korta “sprintar”, ta gig-jobb, jobba övertid eller motsvarande.

3. “Jobba smartare”

Ovan pratade vi om att jobba hårdare, den andra lösningen är att jobba smartare. Finns det sätt för dig att öka din lön? Om ja, ta dem.

Det kan innebära att ta mer ansvar på jobbet, att byta jobba eller motsvarande. Detta är ofta den bästa - men också klurigaste vägen till nästa nivå. Eftersom du får mer betalt för varje jobbad timme.

4. Smarta spartips i vardagen

I börja av din ekonomiska resa gäller verkligen konceptet ”många bäckar små” eller som vi lite skämtsamt brukar kalla det ”sparad krona”. Det finns många smarta trick som kan göra stor skillnad över tid, se trådarna nedan:

5. Ha koll på utgifterna och prova budget

Använd något sätt som passar dig för att ha kolla på utgifterna. Det kan vara papper och penna, det kan vara bankens app, Google Sheets, Excel eller något annat. Se till att du har koll på vart pengarna tar vägen.

Det finns även ett stort värde att planera inköp, räkningar och pengar ut från din ekonomi. Det finns många sätt att göra det på allt från olika kuvert med pengar för t.ex. mat, till olika appar eller penna och papper. Välj ett sätt som fungerar för dig.

Samtidigt vill jag understryka att på denna nivån är det sällan en lösning att kapa kostnader. Det handlar således inte om att dra ner utan att ha koll. Sedan är det självklart, finns där stora kostnadsdrivare som t.ex. bil så är det inte något man bör ha på denna nivån.

6. Gör resan tillsammans med någon annan

Jag är ett stort fan av att göra saker tillsammans med andra. Det är nämligen omöjligt att tänka en ny tanke själv (om du inte tror mig, prova skriv en kommentar nedan med en tanke du aldrig tänkt förut). Att göra något tillsammans med andra ger dig inspel, nya tankar och framförallt så blir det mycket roligare. För många är det en partner men det kan också vara en vän eller kompis.

På många sätt är också relationer den dolda och verkliga förmögenheten på denna nivån. Så prata med andra, be om hjälp och ha roligt tillsammans. :slight_smile:

Några saker du INTE behöver lägga tid på

Några av de saker jag anser att man inte behöver lägga tid på är:

• Investerande, fonder, aktier och sådant.

Allt sådant kommer senare.

Har jag missat något eller något jag missuppfattat?

Jag ska vara ärlig, det är mer än 20 år sedan jag var i början på min ekonomiska resa, så jag har svårt att komma ihåg hur det var. Därför tänker jag att vi i communityn får hjälpas åt lite med saker jag inte har tänkt på.

Tack på förhand!
Jan

Relaterade länkar

Alla nivåerna:

Fördjupningsavsnitten:

Alla inlägg relaterade till Rikedomstrappan hittar du under etiketten: “Rikedomstrappan

1. Nettoförmögenheten räknas som summan av ALLA tillgångar inkl. inkomstpension, tjänstepensioner, premiepension, bostad och allt minus summan av alla skulder för hushållet. ↩︎

5 gillningar

Om det finns skulder

Många i communityn, framförallt @JFB, har argumenterat för att det borde finnas en nivå 0 eller liknande om man är i en situation med skulder. Därav detta försök till att göra en anpassning för den situationen där vi hjälps åt.

Det är okej och det är inget att skämmas för!

Jag vet att många gånger kan skulder vara något som man skäms för och inte har berättat för andra. Därför är det första jag vill säga:

Det är okej! Du är varken först eller sist med att ha skulder. Det är inget att skämmas för och INGEN situation är så dålig att den inte kan går att förbättra. Bara att du läser det här visar ju att du är på väg mot en bättre ekonomisk situation. Du är inte ensam och du är okej! :heart:

Steg 1. Prata och dela med dig till någon du har förtroende för

Jag vill verkligen understryka det jag skriver ovan att på nivå 1 - oavsett om man har skulder eller ej - så är andra människor en stor del av lösningen. Ensam är inte stark och andra människor hjälper gärna till om man ger dem chansen.

Därför brukar jag rekommendera att det första att göra är att prata med din partner, en vän, kompis, arbetskamrat, syskon eller förälder och berätta hur det är och be om hjälp. Notera att hjälpen inte behöver vara ekonomisk. Hjälpen kan många gånger vara att få hjälp och göra några av uppgifterna nedan tillsammans. Att ge stöd och bara finnas där.

Steg 2. Förslag på nästa steg

Nedan följer förslag på några nästa steg som ni kan göra tillsammans:

1. Få koll på hur situationen ser ut
Börja med en sammanställning över hur det ser ut. Försök göra en lista på alla skulderna och deras räntor. Det kan kräva att ta kontakt med Kronofogden och de olika inkassobolagen. Här vill jag också verkligen understryka att Kronofogden är väldigt hjälpsamma. Se gärna avsnittet vi har gjort med dem:

2. Försök få räntan fryst
Om man ringer till inkassobolagen och säger typ: “Hej, jag heter Jan och jag försöker få koll på min ekonomiska situation så att jag kan betala min skulder. Skulle ni kunna hjälpa mig med att i 3 månader frysa räntan” så kan vissa bolag hjälpa till (eller gjorde det förr iaf).

Om du lyckas, då kommer skulderna i alla fall inte öka. Det köper er tid att försöka boka möte med skuldrådgivare, sammanställa alla lånen och få hjälp att göra en avbetalningsplan.

3. Boka möte med kommunens budget- och skuldrådgivare
Varje kommun i Sverige erbjuder gratis ekonomisk hjälp. Tyvärr har de många gånger långa väntetider så försök boka in ett möte redan nu.

4. Försök göra en plan
Nästa steg härefter blir väldigt mycket beror på:

• Går det att göra en rimlig avbetalningsplan? Om ja, gör det.
  • Är skulderna så stora att en skuldsanering är rimlig? Om ja, ansök om det.
  • Går det “hota” med skuldsanering för att få ner skulderna? Om ja, gör det, då det för inkassobolag är bättre att få lite pengar än inga pengar.
  • Går det att slå ihop lån för lägre ränta?
  • Finns det saker att sälja?

Ta reda på och adressera grundorsaken
Sedan är det också viktigt att ta tag i grundorsaken till att man hamnade i denna situation. Ibland kan det vara engångshändelser som skilsmässa, sjukdom, en dålig period i livet etc. Men det kan också vara något pågående som psykisk ohälsa. Då är det viktigt att försöka få hjälp med det - det är ju därför man t.ex. i Lyxfällan alltid fick träffa BÅDE ekonomiexperter OCH en coach eller psykolog.

För om man bara försöker bota symptomen i form av skulderna, utan orsaken, då är risken att man framgent hamnar i situationen igen.

Förslag på delmål

Nedan följer några förslag på delmål:

• Be en annan person om hjälp
  • Berätta för någon annan hur det ser ut och känns
  • Sammanställa skulderna
  • Boka tid hos kommunens budget- och skuldrådgivare
  • Göra en plan

Sedan kan man även sätta upp olika beloppdelmål där slutmålet är att komma upp till en nettoförmögenhet om noll.

3 gillningar

Om det inte går att jobba t.ex. sjukersättning

Här behöver jag be er i communityn om hjälp. Jag kan inte så mycket om hur det fungerar. Därför sparar jag denna posten för att kunna fylla på i framtiden.

3 gillningar

Sparar denna post för framtiden.

Tycker egentligen man bör börja bredare än “bara” nätverk och lånebiten. Lån är symptomet. Orsaken gömmer sig i kostnaderna.

Så jag tänker att egentligen alla på Nivå 1 borde göra en budgettavla för att få koll på läget, annat än man är helt säker på att man faktiskt har ett nettosparande över året. De som får minus (eller väldigt marginellt plus) på budget tavlan hamnar då i det jag kallar Nivå 0 och du kanske då kallar Nivå 1 variant och får då andra råd vad man behöver fokusera på kring kostnader, skära mer brutalt bland dessa, korrigera beteenden (som drar kostnader) för att komma till tex 10% överskott för sparande för att fortsätta på Nivå 1.

Jag tänker att budgettablan är rätt central på Nivå 1 (oavsett om man är 1 eller det jag kallar 0). Trappan är baserad på förmögenhet = balansräkning men det skadar inte för åtminstone Nivå 1 att göra budget tavlan = rörelseresultat/räkning för att ta en analogi med företagsvärlden. Båda behövs åtminstone om man inte har stora marginaler.

Visst skulle du, jag och @melwa kunna “snyta något ur näsan” om detta men det blir ju rätt anekdotiskt baserat på våra erfarenheter och inte direkt professionellt tänker jag.

Jag tänker att precis som du gjort med Trappan / Nick först samla rejält med information - sedan bygga upp RT strukturen kring det … så behöver du nog göra likadant för Nivå 0 (som jag kallar det).

Alltså jag tänker att du nog måste börja med en avsnittsserie om folk som jobbar med personer som är skuldsatta och hur man tar sig ur det. Detta för att samla ordentlig kunskap om det för att kunna ge bra råd

• Lyxfällan avsnitt tex kring hur man kan göra budget tavla själv, hur de analyserar kostnader för att hitta onödiga kostnader / beteendemässiga problem, hur de jobbar med hela lånebiten (förhandligstrix, hopbakslån mm)
  • Kommunal skuldsanerare i ett avsnitt om vilka tips och trix de har att komma med. Hur de ser att man kan hjälpa sig själv typ.
  • Avsnitt med Philip Diab eller liknande coach om hur man jobbar med beteende för att bryta sådant. Går det ens att göra själv och med nära och kära? När måste man söka hjälp och var finns det då? Hans erfarenheter med att jobba med detta

SEN kan man skriva ihop en vettig “Nivå 0” som kopplas när den är klart, som ett resultat av avsnitten.

SÅ tänker jag, först research i form av avsnitt … sen publicera råd. Det är ju ändå människors liv det handlar om, och i detta fallet kanske sista halmstrået som folk söker. Så råden måste vara bra tänker jag.

Hur tänker du Melwa?

6 gillningar

Börja spara i fonder direkt, mata beroendet. När man ser att de börjar ge resultat är det en motiverare som mycket annat inte ger.

Börjar man med allt tråkmåns skit så kommer man tröttna och ekonomin skiter sig

1 gillning

:smiley: ja, om man kan, så absolut. Annars är sparandet faktiskt mer en nivå 3-aktivitet. Jag personligen tycker dock INTE att man ska investera i fonder / aktier innan man har en buffert med minst 10.000 kr på plats.

2 gillningar

Jafan, de va kronor… Ja tänkt att 10 000€ var lite väl hög budget att ha på idss kontot, då håller ja med

IDSSK = Ifall Det Skiter Sig Kontot

3 gillningar

Jag tycker Jans nivå 0 punkter är bra, men tror det behöver vävas in lite om sjukersättning, sjukpenning och även ekonomiskt bistånd.

Det sista är en riktig rävsax, då man inte får ha en buffert, alla pengar som kommer in, även pengar från gåvor och försäljning av egna prylar räknas med, gör att månadsersättningen sänks. Om jag förstått det rätt.

Denna situation måste vara på samma nivå som skuldsanering, i princip lever man på minus marginaler fram till man får ett jobb. Vilket kan vara långt bort för vissa grupper.

Sjukersättning är lite likt, men med vissa möjligheter, som minijobb på max 5h per vecka jobb, arbetet måste godkännas av FK innan start. Sälja av prylar och få donerade pengar är fritt fram.

Med sjukersättning så kan också bostadstillägg och merkostnadsersättning vara ett komplement. Bostadstillägg har tydliga riktlinjer, merkostnadsersättning kräver rätt extrema arbetsinsatser för att få. Då systemet är nytt och 90% nekas ersättning, troligen för att FK vill få in fall som prövas i rätten. Det är så deras måttstock tagits fram tidigare. Socialt nätverk, envishet och stöd är ofta avgörande här.

Sjukpenning kan pågå länge och för många så leder det till ökad risk för olika beroenden, som leder till sämre ekonomi, som sedan försämrar hälsan och så fastnar en del i en ond spiral. Även här, nätverk och stöd är viktigt.

Kan tipsa om SRs serie om skuldsamhället där flera avsnitt speglar just nivå 0 bra.
https://open.spotify.com/show/4bDekYBXQrZpsAPOhh1Evh?si=pED9lL2mSNeRWOVHr6KxyQ

Just skillnaden mellan nivå 0 och 1 är för mig att på nivå 1 så har man trots lågt sparande och små marginaler, så är man troligen på väg mot nivå 2 och tre, med ganska små justeringar.

Nivå 0 är enligt min definition personer som sitter rejält i skiten och oftast behöver stora livsförändringar. De har ofta haft otur, blivit ekonomiskt misshandlade, använt konsumtion eller spelande för att dämpa ångest, drabbats hårt i olika finanskriser, blivit lurade eller valt fel företagsform som belastat deras privata ekonomi.

Här behövs större insatser och hjälp utifrån, kan vara en kombination av samtalsstöd, vård, rehab, skuldrådgivning och ändrade livsvanor.

Känner själv flera på nivå 0 och 1, de har i princip levt på samma nivå större delen av sina liv. Tyvärr är de så vana vid att leva under ekonomisk stress och höga skulder att det blivit en vardag. Har själv försökt puffa in tips och frågor, men denna grupp är troligen svårast att nå.

För de är ekonomi ett ångestskapande monster. Stora nöten att knäcka är hur man får dom att se att ekonomi egentligen bara är siffror, som går att få koll på.

Jag hade troligen också kunnat hamna på nivå 0, om jag haft en annan personlighet och sämre nätverk.

Men, förslag på gäster för nivå 0-1:

• Socialförvaltningen.
• Försäkringskassan.
• Skuld och ekonomirådgivare från en kommun.
• Psykolog med fokus på ekonomisk stress, beroende eller dylikt.
• Stadsmissionen, vad får människor att tappa fotfästet.
• Person som gått igenom skuldsanering.
• Tradera, hur säljer man bäst sina prylar.
• Ekonomisk coach.

Kanske kommer på mer sen, men mina första funderingar.

6 gillningar

Ja, jag har väl tänkt det ibland, problemet är att jag ser inte riktigt att de hänger här och jag är rädd att jag kommer låta sjukt “von oben”. Jag gjorde ett försök här ju:

Bra förslag i övrigt, ska se om jag kan ta kontakt med Philip. :+1:

Exakt. Jag kan tyvärr ingenting om det här. :roll_eyes:

Ja, det här är min upplevelse också. De behöver många gånger konkret och handfast hjälp där man mer eller mindre gör det tillsammans med dem. Sådant jag själv hoppades att t.ex. kommunens budget- och skuldrådgivare gjorde, men tyvärr inte görs.

Vet också att funnits människor som velat hjälpa till med detta, men extremt svårt att få finansiering till det. Trots att man tycker att det t.ex. borde ligga i inkassobolags intresse.

Men det här tycker jag är ju väldigt intressant. Vad är det som du gör som de inte gör? Vilka tips är det som du brukar skjuta in?

Jag hade ju egentligen jättegärna gjort ett avsnitt med dig. :heart:

4 gillningar

Tror det delvis är en inlärd optimism, gick igenom rätt mycket jobbiga perioder som barn och tonåring. I och med dessa så lärde jag mig att det ofta finns något man själv kan påverka i den sits man är just nu.

Att just lägga fokus på aspekterna jag själv har makt över har räddat mig många gånger. Det är även något som en rehabpsykolog lärde ut via en smärtklinik jag var på en period. Att fokusera på möjligheterna, inte begränsningarna.

Mötte även många på nivå 0 där, helt uppgivna och bittra. Även efter perioden där, då var fokus på att bryta mönster och se möjligheter. Så tror just personlighet spelar in mer än man tror och att viljan att se ens värld på ett annat sätt måste komma från en själv.

Vill helst vara så anonym jag kan, då jag stött på en del knepiga typer genom åren. Som jag gärna undviker att återupptäckas av.

Men svarar gärna på frågor och berättar om sånt jag lärt mig genom åren. :blush:

4 gillningar

Ja det är ju absolut en risk and man ser ut som en idiot när man ger sig in på ett nytt område, men det är ju samtidigt bra för inlärningskurvan är så brant :sweat_smile:

Kanske en ide är att först ha förberedande diskussion med någon nämnd, spela in det för om det blir bra så kan det bli ett avsnitt, eller åtminstone delar kan bli något i ett framtida avsnitt. Lite som du gjort med andra prov-avsnitt.

Om det blir riktigt kass, så tar du det bara som förberedande diskussion och planerar avsnittet därefter när det mer landat.

Jag tror att någon av de som kör Lyxfällan kan sitta på riktigt riktigt mycket “real life” erfarenhet från alla de människor de mött som de skulle kunna koka ner i praktiska råd. 380+ avsnitt måste ju gett en hel del generella learnings. Magnus Hedberg har väl varit med i en 20 säsonger.

3 gillningar

Du skulle kunna intervjua Charlotta von Zweigbergk som skrivit boken Fattigfällan. Har du läst boken? Tillsammans kanske ni kan komma till nya insikter.

Samsund.se kan vara ett stöd för personer som hamnat i kläm mellan olika byråkratier - de kan samordna insatser, ge en andrum och möjlighet att släppa striden med myndigheter när det inte är lönt, och de hjälpa till med att få en ut i arbetslivet (ex arbetsträning) m.m. och de har valfardsguiden.se/ som listar en hel del insatser för att hitta ett sammanhang runt om i Sverige.

2 gillningar

” Problemet är väl att de inte hänger här…”

Men om du börjar med sådana avsnitt ökar väl chansen att de börjar hänga här?

Dessutom kan du ju se det som att alla vi på nivå 3 och 4 kan lära oss något. Bli lite mer ödmjuka. Jag hade gärna lyssnat på sådana avsnitt.

Jag har ju haft turen att aldrig vara på nivå 0 och började direkt efter gymnasiet på en utbildning som jag visste skulle garantera mig att lämna nivå 1 inom 1 år av arbete. Det tillsammans med en buffert från föräldrarna, ett kärleksfullt föräldrahem att kunna kraschlanda i om det hade behövts samt ett sparsamt sinnelag gjorde att nivå 1 aldrig kändes tuff eller jobbig, bara rolig och enkel.

Många här har nog haft det lite som jag och vi kan behöva bli påminda om att andra kan ha andra förutsättningar och alltså inte ”bara behöver skärpa sig”.

5 gillningar

Det här är nyckeln till (nåja, nästan) allt!

3 gillningar

Jag tänker också att en av anledningen till att människor på nivå up till 1 inte hänger här är att det inte finns så mycket för dem här. Än…

Om det skulle bli många ifall det fanns vet jag inte. Många där är som tidigare sagts uppgivna, bittra och rikemanshatande. Men jag tänker att de inte är alla. Det skulle iallafall va ett ställe man kan hänvisa de människor som ändå vill göra ett försök att ändra sin situation. För de behöver börja hänga någonstans som inger hopp och kan påverka deras inställning åt andra hållet än deras bittra omgivning.

Om du vill undvika fon oben bilden kanske det går hitta någon som själv gått igenom skuldsanering och tagit sig vidare som kan tänka sig att tillfälligt va intervjuare i de avsnitten.

1 gillning

De har en fond där en får ha en viss förmögenhet (ex buffert). Så detta kan vara en möjlighet att få lite extra stöd i startfasen till att få ordning på sin ekonomi. En av de mer hälsosamt formulerade riktlinjer som jag läst för att stötta de som vill ta sig fram från steg 1. Som jag förstått det är det presentkort till upplevelser och basvaror i vissa butiker som de stöttar med.

I deras riktlinjer står idag aug 2025:

“Här görs enbart en ekonomisk, schablonmässig bedömning om sökanden kan vara be­rättigad till bidrag. Om den sammantagna inkomsten understiger fyra prisbasbelopp dvs. 229 200 kr och förmögenheten understiger ett prisbasbelopp, 57 300 kr, anses en person ekonomiskt behövande. Tillägg ska göras med ett prisbasbelopp för varje ytterligare person i hushållsgemenskapen. Dessa personers inkomster och förmögenheter ska också beaktas.”*

Det är en hel del bilagor som ska skickas med. Deras webbplats är dock väldigt pedagogisk och vägledande.

Ifall en är villig att söka stipendier (tar mycket tid i anspråk) som förälder är det ofta smartast att sätta sig själv främst med sin egen ekonomi och söka stöd till barnen.

En kan behöva göra en mental helomvändning (om en tillhör de som offrar sig själva för att barnen ska få mat på tallriken). Det är ingen som kommer att rädda dig. Du behöver rädda dig själv. Många är dock villiga att “skämma bort” dina barn. Det finns en hel del hjälporganisationer som stöttar barn i ekonomiskt utsatta familjer, speciellt med bio/nöjesparksbesök/simhall (som för många i ekonomisk utsatt situation är rena lyxen), men även kläder och ibland mat. Leksaker går att få kostnadsfritt eller för en mindre peng begagnat.

Detta kan kännas som att du som förälder inte har ett värde, speciellt i många av ansökningsprocesserna, så det är viktigt att du själv har ett hälsosamt sammanhang runt dig som stöttar dig att se ditt egna värde. Ha en klar målsättning med ansökningarna, så att du kan släppa dem när du gjort dem, så att de inte fortsätter definiera dig efter ansökningarna. Känns ansökningsprocessen inte ok, släpp det, det är inte värt det. Vissa ansökningsprocesser är rena psykiska misshandeln. Du vill framåt till nästa steg. Ha ditt mål framför dig. Ta hälsosamma vägar som lyfter dig.

1 gillning

Precis. Dessutom vet väl inte ens Jan exakt vem som hänger här. Det är många som läser utan att vara registrerade.

Förhoppningsvis skulle fler avsnitt om att ta sig ur skuldfälla och börja bygga kapital locka fler av dessa att registrera sig och delta i diskussionen med frågor och erfarenheter.

4 gillningar

Apropå positiv inställning- Har några bekanta som lever i ekonomisk stress, men vill absolut inte plugga för att förbättra sin situation.
Varför?

“CSN lån? Näej fy faan. Aldrig i livet!”

Livrädd för alla typer av lån, även om man har råd med lånen med stor marginal senare.

Att få folk att öppna upp sig för nya sätt att se saker är en kamp i sig, och något de själva behöver vara öppna mot. Jag tror att det är ett jätteprojekt att försöka få ointresserade att bli intresserade, och öppna dörrar för de som har det ekonomiskt tufft på detta sätt.

Jag tror att Jan kan göra det, och att det är en väg för att verkligen förändra folks liv, men det blir nog dessutom en uppförsbacke när han är på nivå 4 och fördomar om oförståelse om det kan ställa till det också.

2 gillningar