Första steget på den ekonomiska resan: "Lön-till-lön" | Rikedomstrappan nivå 1

Rebranda en delverksamhet som “Fattiga tillsammans”?

Det slog mig att jag hört om organisationer liknande RT där man jämför räntor på snabblån och diskuterar skuldsanering o.s.v. Minns inte vad den/ de heter, men det kanske skulle gå att göra en kollaborering med en sådan, eller bara köra några gemensamma avsnitt? Nu när jag söker hittar jag inte några sådana alls, dock.

Överlevnadsbias? Jag tanker att läs- och skrivkunnighet och matematisk förmåga kan vara vanligare för både forumiter och höginkomsttagare? Vanliga kriterium.

Det kan nog förklara en del av tappet. Kanske når man ut om man kortar ner budskap och illustrerar dem i bilder och kortklipp? Utan att dumförklara någon såklart, men det kanske tillgängliggör viktiga budskap för de som verkligen behöver det? Podden är ju toppen på så sätt.

Något som inte har nämnts här och som jag tror är viktigt för många som är på denna nivån:

Så tror jag många känner sig fast, bara att ha 10k-30k sparat är en stor grej och att sedan riskera allt på börsen, kan kännas som ren galenskap! :scream:

Det är viktigt att vänja sig långsamt med månadssparande osv, även om en har sparat ihop ett större belopp.

Jag tror även många är fast i kugghjulet och har utgifter som liknar inkomsterna, det finns inte så mycket över, troligtvis har man inte en fantastisk lön osv. Vissa kanske är här för att de är unga och inte har hunnit spara pengar än, vissa kan mycket väl vara gamla och bara aldrig tagit tag i det.

Jag tror man kan komma igång med sin spar karriär genom att investera alla “extra” pengar som kommer in.
ex:
*Skatteåterbäringen
*födelsedagspengar
*Pengar på Jul
*Pengar från studenten
*Pengar från konfirmation

Jag är 31 och även om jag inte ber om det så skickar min farfar fortfarande några hundralappar på swish ibland. :rofl:
Väldigt snällt av honom såklart. :hugs:

Min poäng är att för de flesta så kommer det in pengar ibland, som man inte riktigt räknat med och om man börjar med att investera det så kommer man efter några år iallafall ha en stabil start på sin sparkarriär.

2 gillningar

Ja, har sett människor som hört att man ska investera och så köper de krypto för sina typ 600 kr. Men det visar ju undersökningar också att det är rationellt på ett visst sätt att på denna nivån köpa lotter, för att liksom ha en liten sannolikhet att göra något åt sin situation. Men jag tycker ju som sagt att buffert kommer först.

Kan ju absolut säga att jag var där när jag var i början av min sparkarriär.
Men som det geni jag var diversifierade jag i 5 olika crypton. (ironi)

Något jag har märkt med mig själv är att “de stora vinsterna” spelar mindre och mindre roll ju mer pengar jag har. Troligtvis har det med åldern också, den berömda frontalloben osv.

Men jag tror att när man väl får upp ögonen för ekonomi och ränta på ränta så kollar man på finans twitter, instagram, rt forumet, eller lyssnar på poddar och folk slänger sig med miljonbelopp.

Hur många svenska “gurus” finns det inte som visar sina insättningar om 20-80k per vecka.
Man känner ju sig låååångt efter. Men det finns ett sätt att komma ikapp, lite risk, men nästan säkert. Det är “shitcoin of the week” med en snabb 69420% ökning där så är jag också miljonär och sen kan jag köra globalfonder.

Kanske skulle behövas någon motpol mot detta? Ta in några personer på nivå 1 och diskutera hur deras situation ser ut osv? kanske skulle inspirera folk att spara stabilt och inte i hype? Forumet kanske kan ha en väldigt positiv effekt här för många unga investerare.

EDIT:
Med det stora vinsterna menade jag: Enorma mängder uppgång på nästan ingen tid alls pga en investering var en MEGA SÄKER SAK, KAN INTE GÅ FEL.

2 gillningar

Kan det vara LånForum du tänker på?

1 gillning

Damn det var en upplevelse att surfa runt där inne.

@janbolmeson Tror ärligt talat hela det forumet är en missad målgrupp för detta forumet.

Nu behöver du bara nå dom :muscle:

4 gillningar

Jan! Kom på en idé! Kolla om Ellie Sandin (YouTuber) vill gästa ett avsnitt!

Trevlig kvinna med flera barn som har tagit sig ur ekonomiska trångmål och vad jag sist såg hade hon t.o.m. lyckats köpa ett hus på landet. Kanske kan vara intressant

2 gillningar