Var är du på den ekonomiska intresse-skalan?

I tråden Hur mycket borde jag spara? gjorde @pannkaka en slags ekonomisk intresseskala. Jag går just nu mycket och funderar på det där och vill gärna knyta ihop säcken på något sätt kring RikaTillsammans. Jag har skissat på något som ser ut så här just nu i version 0.1.

Inspirerat av bland annat @pannkaka, @indigo, @jfb, @Jonathan.S med flera.

Syftet med nedanstående skala är att hjälpa till med att lägga t.ex. avsnitt, svar i trådar, inlägg i sociala medier på rätt nivå till rätt målgrupp. Jag upplever nämligen problemet att jag ibland hamnar helt fel, framstår som tondöv eller inte alls får den respons som jag önskar. Oftast beror det på fel budskap till fel nivå. :see_no_evil:

Utkast på intresse-skalan

Här kommer mitt provprat. Tänk på att det inte är någon naturlag, en nivå är inte bättre än någon annan, det är bara olika. Dessutom behöver inte alla punkterna stämma in. Se rubriken som det viktiga och texten är mer för att ge de breda penseldragen på nivån.

• Nivå 1. Ekonomi ger ångest - ekonomi är monstret man träffar i slutet av månaden. Kan inget, vill inget, stoppar huvudet i sanden, sparar ingenting, lever lön till lön, ibland går det back och då får man låna eller be snälla föräldrar om tillskott, ekonomin skapar oro, stress och påverkar vardagen negativt.

• Nivå 2. Ekonomi är likgiltigt - ekonomi är ett nödvändigt ont, helst hade man sluppit det men det fungerar ändå okej, pengarna räcker för det mesta, man misstänker att man borde göra mer, men man orkar inte ta tag i det, det är ju bara ibland man mår dåligt på grund av ekonomi, man bråkar om pengar ibland, sparandet är till konsumtionsmål såsom resa, kläder eller annat man vill ha.

• Nivå 3. Ekonomi är OK - Ekonomin fungerar ok, har ok koll, har börjat spara lite, buffert finns, lägger undan en liten slant men det beror mest på att man har ett jobb som ger en ok/bra lön, men har inte riktigt koll, man känner att man borde ta bättre hand om sina pengar, ekonomin är ett dåligt samvete, men inte något som skapar stress i vardagen, det som skapar ekonomisk stress är tanke på framtiden som t.ex. pension, men man orkar inte ta tag i det, eventuellt sparande finns på den egna husbanken.

• Nivå 4. Ekonomi går att behärska - man har upptäckt att man faktiskt inte är ett offer för sin ekonomi, monstret går faktiskt att tämja och bli kompis med, man tillbringar en del tid på att lära sig, man vill få och börja ha koll, man har ett ISK-konto, eventuellt har man fått hjälp av en kompis till en fondrobot, konto på Avanza / Nordnet, ekonomi skapar mer positiva än negativa känslor, man har hört talas om minpension.se och man har loggat in en gång.

• Nivå 5. Ekonomi är ett kul utforskande - man har upptäckt att ekonomi faktiskt är kul, man är kompis med monstret och tar ut det på promenad då och då, man styr sin ekonomi, har nästan för bra koll, man har börjat med en egen Excelfil, man har börjat prova olika typer av investeringar, det ger positiva känslor att lägga in extra pengar i sparandet.

Man börjar öppna för konversationer om ekonomi med kompisar, man vill göra rätt, man följer de som man upplever som auktoriteter och är fortfarande rätt okritisk, man är rädd för att missa investeringar (FOMO), man köper det som har gått upp, man har ofta en blombukett av investeringar, man har skapat ett konto i RT-forumet, men man lurkar mest.

• Nivå 6. Ekonomi är ett intresse - utforskande har övergått till ett intresse eller till och med hobby. Man har börjat mejsla fram vad som är viktigt för en själv och ens egen strategi och man kan argumentera för den, man har börjat samla på sig ärr från arenan och börjar kunna se genom vissa auktoriteter, vad media skriver, var nybörjare går fel och vad som faktiskt spelar roll, man har skrivit sina första kommentarer i RT-forumet.

Denna nivån kan även slå över till en besatthet som leder till en suboptimering där det inte längre blir en balans, allt fokus går till pengar, sparande, resan mot FIRE som svaret på lycka och välstånd. I dessa fall försöker man nästan “frälsa” andra som ännu inte sett ljuset.

• Nivå 7. Ekonomi är en livsstil / livsfilosofi - ekonomi är något som man börjar bemästra, man ser genom Matrix, ser många olika nyanser, man är ödmjuk inför att man nästan ingenting kan, att marknadens vägar är outgrundliga, man tänker mycket på vad det är man inte tänker på, hur ekonomi hänger ihop med andra områden i livet, man går framåt genom att förenkla och ta bort (“via negativa”),

Man är nära “tillräckligt” i ekonomin och livet, man upplever inte längre brist på pengar (inte nödvändigtvis för att de finns i mängder, men för att brist på pengar snarare är ett valt förhållningssätt än verklighet), man ser var experter trampar snett och man är rädd för att ge “förenklade råd” för att man vet för mycket om “det beror på”. Frågan är ofta intressantare än svaret.

Man blir ofta missförstådd av nybörjare som tror att man inte kan. I förhållande till andra försöker man lägga ut små frö och brödsmulor för att se vem som nappar.

En nivå är inte bättre än en annan nivå

Jag vill också understryka att en nivå inte är bättre än en annan. Det handlar om val vi gör i livet. Jag har många områden i livet där jag t.ex. är likgiltig eller till och med ger mig ångest om jag skulle behöva göra.

11 gillningar

Den här gillar jag mer :slight_smile: jag skulle vilja ha en tydligare distinktion mellan 5-6-7 bara. Det är väl iofs som det mesta att “i början” märks den största skillnaden, sedan blir det rätt avtagande. Och man kanske måste vara där uppe för stt förstå varför man är på 5 och inte 6, även om de ser identiska ut för en på nivå 4

Men just nu känns det som olika formuleringar av samma sak

2 gillningar

? :thinking:

Men jag är väl närmast nivå 7 då. Men filosofi och filosofi… mer en livsstil som går fint ihop med vad jag värderar i den här världen.

2 gillningar

Jag är en solklar 3.5a. :rofl:

2 gillningar

Snabb TL;DR:

Via Negativa är principen att framsteg och framgång ofta nås genom subtraktiva processer - att ta bort saker som inte fungerar snarare än att lägga till saker. Enligt Taleb är det ofta lättare och effektivare att förbättra system genom att eliminera det negativa än genom att konstruera det perfekta. Genom att fokusera på att undvika misstag och skala bort onödiga element kan vi uppnå bättre resultat med mindre ansträngning. Via Negativa är en kraftfull men ofta förbisedd strategi för personlig, ekonomisk och samhällelig utveckling.

Ja, bra! Gillar livstil bättre.

1 gillning

Matrixliknelsen är bra förresten. Just nu kommer den svarta katten och jamar missförstånd kring 4%-regeln… igen… och igen. :joy: :cat2: :cat2: :scream:

2 gillningar

Haha, ja, har förtydligat de olika nivåerna ytterligare lite på er input, tack @Pannkaka och @angaudlinn. Hur känns de nu?

Det är säkert bra. Jag ser inte behovet av en skala, men förstår att du tänker att det funkar på hemsida, i podd och på instagram.

2 gillningar

Ja, jag tänker mest som ett ramverk för mig hur jag ska prata och adressera ämnen.

Jag upplever nämligen ett stort problem att jag är förvirrad kring hur jag ska svara på frågor, var jag ska lägga avsnitt, hur jag ska kommunicera i sociala medier.

Ett svar på en fråga blir nämligen väldigt olika på om jag pratar med någon som tycker att ekonomi är monstret man träffar i slutet av månaden eller om jag pratar med dig. Tror inte svaret “det finns ingen sked” är hjälpsamt för en person på “ekonomi är ångest”-nivån…

4 gillningar

Fattar, lite som vårdpersonalen ber en klassa smärta för att veta hur de ska agera och medicinera? Då låter det rimligt.

Frågan är om nå’n på de lägre nivåerna är okej att självskatta sig på de nivåerna eller om även det är för jobbigt, trist och bökigt.

1 gillning

Tänker att det egentligen inte behövs. Det är mest något som jag kan använda och ha i åtanke. Framförallt eftersom jag själv just nu är väldigt mycket i filosofi-frågan och vill diskutera den - men det skjuter ju sjukt utanför målet för många.

Ja, bra input.

Samtidigt upplever jag att de nivåerna 1 - 3, kanske 4 känner inte till RT och jag når inte dem alls. Dessutom framstår jag ibland som tondöv när jag kör ut ett filosofi-resonemang till nivå 3-4 på Instagram - medan vi i forumet 5-7 älskar det.

Lite som jag upplever att ibland @anon89834999 blir missförstådd för att han pratar från en hög nivå inom sitt spel (“jobb/management spelet”) och många i forumet är på en annan nivå och det blir provocerande medan jag många gånger fattar direkt då jag drivit företag, jobbat som managementkonsult och är van att jobba mot styrelser / ledningsgrupper.

Det finns andra exempel med Nassim Taleb som är ännu mer extrem. Han har ju till och med myntat uttrycket “IYI” - Intellectual Yet Idiot - då han är besviken på att typ nobelpristagare missförstår enkla statistiska koncept.

4 gillningar

Gäller inte bara för de i de lägre nivåerna. Sorry

Rubrikerna hade räckt för mig.
Förklaringarna rör bara ihop det

(inlägg raderat av författaren)

7 gillningar

Kan hålla med om att storlek på sitt sparande eller kapital säger inget om på vilken nivå man är. Satt ju själv på mina pengar i 15+ år innan jag lärde mig hur de borde hanteras.

4 gillningar

Har tagit bort det med beloppet. :+1: Ni har rätt i det.

Ja, teoretiskt men jag tror inte det. Jag tror faktiskt också att pengar på sätt och vis är ett problem man måste interagera med. Jättesvårt att sitta på läktaren och skaffa sig en hel del insikter och lärdomar.

3 gillningar

Tack för feedbacken, var rör det ihop sig? Skulle placera dig på ekonomi är en livsstil / livsfilosofi, håller du med?

1 gillning

Jo kanske men även 4, 5, 6.

Jag har nog fel personlighet för detta bara.
Det blir nog bra :pray:t2:

Alltid kul att läsa hur andra tänker om saker och ting.

Förstår ditt tänk att det ska vara lättare att rikta relevant information till de som frågar och resonerar här.

1 gillning

Ja, men det ingår ju även i 7. Det är ju inte som att man slutar utforska, tycka ekonomi är kul eller att det är ett intresse när man ser det som en livsstil / livsfilosi. Snarare tvärtom. :wink:

Säg gärna något mer om det här, vill gärna förstå det som jag missar här.

(PS. tack alla ni som leker med mig här ikväll)

1 gillning

Jag gillar inte att komplicera saker. Jag är intresserad av ekonomi och tycker det är spännande. Jag gör av med mindre pengar än jag får in. Jag sparar pengarna som är över. Att spara pengar istället för att konsumera det på onödiga saker, stämmer bäst in på mig. Så, en livsstil, men med begränsad kunskap.

4 gillningar

Ja, säg gärna något mer @Anonym? :slightly_smiling_face:

Jag tänker ju absolut att du har utforskat ekonomi, du har ett definitivt ett intresse för ekonomi och eftersom du hänger här är väl ekonomi en del av din livsstil, eller har jag fel?

Skulle säga att majoriteten av de återkommande skribenterna i forumet ligger i 6-7. Många av de som har konto och är lurkers ligger på 4-5 och de som tycker forumet är helt sjukt och aldrig skulle gå in här ligger på 1-3.

Återigen, det säger inget om bra / dåligt, utan jag tänker att det är verktyg främst för mig när jag vill lyfta RT till nästa nivå och när jag ska planera avsnitt. Jag upplever det nämligen skitjobbigt just nu att jag inte vet vilken nivå jag ska lägga konversationer, avsnitt, resonemang och liknande på.

Personligen uppskattar jag t.ex. filosofi-avsnitten, men känner mig lite svältfödd på det, då många diskussioner är på nivån “varför lysa istället för en enskild indexfond” och jag är mer intresserad av att se genom Matrix av typen Nassim Taleb, Naval Ravikant, med flera.

Så poängen med skalan är ju bara att vara hjälpsam.

1 gillning