Hur rik är du på Morgan Housels skala 1-16? 😉

Utifrån @Erik71 önskemål

och Morgan Housels lista av nivåer av rikedom:

Så, låt oss höra, var är du på skalan?

• Level 0: Complete financial dependence on the kindness of strangers who have no vested interest in your success.
  • Level 1: Complete financial dependence on people who want you to succeed because they like you and their reputation is attached to your success.
  • Level 2: Complete financial dependence on people with a vested interest in your financial outcome
  • Level 3: Ability to partially support yourself by
  • Level 4: Ability to fully support yourself by adding value for others, but value that is marginal and easy to replace
  • Level 5: Enough savings to cover run-of-the-mill problems .
  • Level 6: Enough savings to cover large, unforeseen problems .
  • Level 7: Retirement savings, education savings, and avoidance of consumer and auto debt .
  • Level 8: The ability to pick a job, or specific customers, that avoids the most egregious examples of bullshit and unnecessary hassle in your life.
  • Level 9: Becoming comfortable enough with your social status that you don’t feel the need to flash your peacock feathers with expensive consumer goods whose only value is in signaling.
  • Level 10: The ability to say no to banks, whose debt you don’t need, including mortgages.
  • Level 11: Few realistic situations would cause you, your company, or your family to be pushed back below Level 5.
  • Level 12: Interest and dividends cover more than half of your living expenses .
  • Level 13: Your assets and their reasonable return expectations will cover basic living expenses for longer than your life expectancy .
  • Level 14: Your assets cover above-basic living expenses with assets and their reasonable return expectations .
  • Level 15: Independence lets you do and say what you please, unconcerned with other people disagreeing with you ,
  • Level 16: Meaningful philanthropy is the only reasonable way your assets won’t compound faster than you spend.
0 röster

Jag tänkte kanske som en fråga där man kan svara anonymt och det blir statistik hur alla har svarat!

2 gillningar

Jag skulle säga att jag och @carolinebolmeson ligger någonstans 10-12 baserat på vår livsstil idag. Skulle vi sänka den, dvs. plocka bort resor, resonemang kring en Porsche och nöja oss med lite lägre standard så skulle vi nog kunna putta upp det 1-2 nivåer.

1 gillning

Jag har inget problem att säga Level 11 men tror att fler skulle svara om det var som en undersökning och det skulle vara intressant att se statistiken på det.

Ni ska bara ha och ha… :joy: Fixat som en poll nu. :+1:

7 gillningar

Det här tycker jag är intressantare än hur mycket pengar någon har eftersom det här också inkluderar vilka behov man har.

5 gillningar

Absolut, mina ”living expenses” inkluderar ju även att man försörjer en massa ungar… medan andra kanske inte ens har barn ännu eller är förbi den perioden.

2 gillningar

Utgå från din nuvarande burnrate.

2 gillningar

Missa inte att följa länken! Bra beskrivning av vad varje “level” egentligen betyder.

1 gillning

Det hade även varit intressant att se en kombination av var man lägger sig på skalan och hur mycket pengar man har.

Jag hade t ex lätt kunnat hoppa upp eller ned ett snäpp eller två. Det beror ju på ganska likvida saker såsom hyra och hur mitt kapital för närvarande är investerat.

Förutom alternativ 13 som är mer konkret. Vad är grundläggande utgifter, typ 8 000-10 000/mån?

Edit:
Existensminimum är enkelt räknat hyra + värme + 5000 kr.

Säg 10 000 då. Alltså är man på alternativ 13 om man har 83 minus ålder multiplicerat med 120 000.
I mitt fall behöver jag 83-30*120000=6 360 000 kr

Edit 2:
Tydligen är min förväntade livslängd närmare 93 än 83.

1 gillning

Jag ser inget behov av att kunna jämföra personers förmögenhet med var de placerar sig på skalan.

Däremot är helheten intressant att jämföra. Alltså att jämföra resultatet av den här undersökningen med undersökningen om hur mycket pengar man har.

Så tycker jag.

1 gillning

Vi svarade 13.

Med nuvarande aktieutdelningar täcker vi alla räkningar om vi båda skulle sluta jobba, men det blir inte mycket över till resor, nya prylar och sånt.

/H

1 gillning

Känns rent spontant som att de flesta når nr 11 före nr 10. Kan man betala av sitt bolån borde man även ha mer än en årsinkomst i kapital. Eller betyder nr 10 bara att man har råd att hyra en bostad?

1 gillning

Jag tycker det mest spännande är vad som står om steg 7:

Retirement savings, education savings, and avoidance of consumer and auto debt . You still rely on bosses and customers, but you can foresee a time when your current savings will open up a new level of independence for you and your family. This is the most realistic goal for most people.

Samtidigt trummar sparekonomer och influencers ut budskapet att steg 8 och över är enkelt att nå om du följer deras råd. Jag tycker det skapar en extrem stress, att jag ligger efter och att livet är kört då jag ligger så långt efter kapitalmål för olika åldrar.

Det bästa är att utgå från ens egna livsförhållanden och ta det steg för steg. Sedan ha en realistisk målbild. Kanske 8 eller 9 med extremt sparande.

3 gillningar

Var framgår dessa kapitalmål efter ålder, och varför skulle livet vara kört för att man inte har så mycket pengar? I Sverige kan du leva ett hyfsat, lyckligt familjeliv på bidrag i princip.

Sedan är det ju extremt individuellt… vissa kanske skaffade barn tidigt, andra sent eller aldrig. Vissa hade flyt med börsutvecklingen under vissa åldrar, andra extremt oflyt. Bara dessa två faktorer gör det helt meningslöst att jämföra med andra.

3 gillningar

Du har helt rätt i att det är helt meningslöst att jämföra. Men ändå är det så lätt att göra det. Exempelvis när folk stolt delar skärmdumpar från sina depåer med miljonbelopp eller artiklar om vilket kapital som behöver vara sparat för att inte bli fattigpensionär.

Men jag gillar att jämföra med mig själv för att se progression. Där tycker jag den här typen av trappor har en poäng.

2 gillningar

Du menar vänner som skickar till dig privat eller offentligt? Personligen aldrig sett en sådan skärmdump postad av någon publikt, men finns folk till allt antar jag… Men alla visar bara upp den mest perfekta bilden av sig själva, vilket hjärnan på något vis tolkar som hela bilden, när folk i själva verket har 500 bekymmer i sitt liv som de aldrig pratar öppet om på olika sociala medier. Ingen kommer lägga upp något om att de blivit impotenta, kärringen driver dem till vansinne, ungarna blir mobbade i skolan etc trots att folk har dessa problem i verkligheten.

Så mitt tips är att du slutar använda sociala medier, vill någon kontakta dig finns du på SMS/telefon. Verkar bara vara en enda stor energitjuv.

2 gillningar

Jag följer Avanzafolk på Twitter. De brukar retweeta stolta miljonärer… Som brukar vara anonyma killar med skyhög risk som haft tur med bitcoin eller någon obskyr småbolagsaktie.

2 gillningar

Håller med om att vissa nivåer kanske är svåra att få i rätt ordning.

När det gäller bolån kan man tolka det på flera sätt. Det kan förstås betyda att man har så mycket pengar så att man kan köpa dyraste villan i dyraste området utan att låna men man kanske nöjer sig med något billigare som man kam köpa utan lån. Eller man kanske inte ens behöver köpa en bostad och kan strunta i lån.

Ur en svensk kontext med de låga räntenivåerna tolkar jag att frågan om bolån handlar om att ha en låg belåningsgrad (under 50 procent). Då får du del av förmånligare boräntor och slipper amorteringskravet. Mer än så verkar folk inte rekommenderas att amortera utan det är bättre att investera på börsen.

2 gillningar