Undersökning: vad är din skuldsättningsgrad?

Vad har ni för skuldsättningsgrad? Denna beräknas utifrån er totala skuld delat med årsinkomsten och kan oftast hittas i kreditupplysningar från t.ex. UC. Man räknar ut den såhär:

Skuldsättningsgrad = Total skuld / Taxerad årsinkomst

Exempel: du har en skuld på 1 500 000 kronor och en taxerad årsinkomst på 500 000. Då blir skuldsättningsgraden 1,5 miljoner delat med 0,5 miljoner vilket blir 3, vilket också är lika med 300% (multiplicera med 100).

Om ni är flera i hushållet som delar på skulden, räkna din den av skulden delat med din årsinkomst eller din andel av intäkterna.

• 0 % (skuldfri)
  • 1 - 50 %
  • 51 - 100 %
  • 101 - 150 %
  • 151 - 200 %
  • 201 - 250 %
  • 251 - 300 %
  • 301 - 350 %
  • 351 - 400 %
  • 401 - 450 %
  • 451 - 500 %
  • 501 - 550 %
  • 551 - 600 %
  • 601 - 650 %
  • 651 - 700 %
  • 701 - 750 %
  • 751 - 800 %
  • 801 - 850 %
  • 851 - 900 %
  • Mer än 900 %

0 röster

Tycker ni att ni ligger rätt till eller strävar ni mot att ligga högre/lägre? Om så, varför?

Med eller utan CSN?

Nu är det årsinkomst före skatt. Är det avsiktligt? Oavsett så…

Jag ligger rätt. Jag tog beslutet att göra mig skuldfri i en oklar omvärld. Man kan tycka vad man vill om vad som är matematiskt mest lönsamt, men i mitt läge var utgiftskapning naturligt.

Så, jag strävar mot fortsatt nolla och skissar på fullständig FIRE.

4 gillningar

Lån = skuld, väl?

4 gillningar

Ah, ska förtydliga. Ska vara taxerad.

Jättebra fråga. Skulle säga välj det som känns vettigast. Jag hade valt med CSN.

2 gillningar

Dyker inte upp som lån i ex. UC

Aha, intressant. Då är det vettigaste att utelämna.

1 gillning

Aha, då är jag med hur du tänker. Så som jämförelsesiffra låter utelämnande vettigt då. :slight_smile:

1 gillning

Många har olika agenda me sin skuldsättning, speciellt här där många belånar för investering…
Så skuldsättningsgraden kan vara missvisande…

(Ps. Själv har jag inge investerat)

Om en person har en total skuld på 1 000 000kr, en inkomst på 100 000kr/år, och 2 000 000kr i portföljen, har personen då en skuldsättningsgrad på 1000% (ja tusen procent)? Observera att personen inte på något sätt har en dålig ekonomisk situation.

Jag skulle säga ”ja”, eftersom skuldsättningsgrad inte tar hänsyn till ditt kapital. Blir ju dock knasigt när man inte har en inkomst (t.ex. att man är i FIRE).

Fler tankar på detta? Hur ska man tänka?

1 gillning

Jag tänker att en undersökning som kollar skuldsättningsgraden är ganska irrelevant, därav min kommentar.
Precis lika irrelevant som en undersökning som kollar hur stort bolån man har.
Precis lika irrelevant som kollar belåningsgraden på bostaden.

Inte för att frågorna i sig är irrelevanta, men “stand alone” utan vetskap om hur resten ser ut säger de inget. Du behöver både en balans- och en resultaträkning för att bedöma en persons ekonomi om du förstår vad jag menar.

Alltså både hur mycket tillgångar man har, hur mycket skulder man har, och vad man gör för resultat (och här kommer inkomsten och bland annat räntekostnader in).

Tillägg: Jag menar att om man har mycket i lån eller inte beror också på hur mycket tillgångar man har, och ens förmåga att betala ränta och amorteringar = cash flow.

1 gillning

Bra poäng. Tydligen räknas skuldsättningsgrad för företag på det sättet som du beskriver, dvs skulder delat med kapital. Det är intressant att kreditupplysningsföretagen då räknar på inkomst för privatpersoner. Antar att samma gäller för banker när de ska bevilja lönelöften.

Ja, det har många vittnat om i FIRE-trådarna här. 20 mille på kontot är ingen garanti för ett lån på två tydligen…

2 gillningar

Hade jag varit i de läget så hade jag gjort mig skuldfri… 1.000.000 i skuld me typ dagen ränta så äter räntan upp ganska stor del av inkomsten så de blir inte mycke att leva av…

Det beror ju helt på vad du gör med de där andra 2MSEK. Och precis som nämndes ovan lär du inte få ett lån, så har du redan att så skulle jag absolut inte amortera av det. Bättre optionsvärde på att ha kvar lånet i det fallet.

Brukar inte de flesta bankerna ha ett lånetak på typ 6x din årsinkomst? Just på grund av det du skriver att kalkylen annars inte går ihop.

Ja, enligt denna ligger skuldkvotstaket (där det finns) mellan 5-6.

1 gillning

Varför skulle man inte få ett lån??
Varför skulle man behöva låna för??
De går att leva utan att behöva ha lån…