För att adressera frågan i rubriken. “Skuld” och “lån” betyder inte samma sak nej, men den som tar ett lån har då en skuld, så “hög belåning” och “hög skuldsättning” blir ju i stort sett samma sak.
Man kan såklart skilja på olika typ av belåning. Som jag ser det så innebär det inte per automatik att ett lån till en bostad inte är ett konsumtionslån. Om man köper en fastighet för att bo i den, så konsumerar man den, oaktat det faktum att den kan gå upp i värde, det är för egen konsumtion. Om man köper en fastighet för att hyra ut så konsumerar man den inte, utan har som syfte att få avkastning och det bör då ses mer som renodlad investering, med hävstång om den belånas.
Konsumera måste ju alla göra i högre eller lägre utsträckning och om det är till något nödvändigt som bostad så är det såklart inte fel i sig att låna till det, bara man gör en rimlig bedömning av risk etc, men man bör enligt mig inte kalla det för investering utan konsumtion. Till skillnad från majoriteten av konsumtionsvaror så går fastigheter ofta upp i värde, eller som i många fall bara låter inflationen äta upp lånebeloppet (alltså om fastigheten inte gått upp mer i värde än inflationen så har den inte gått upp i värde, men lånebeloppet krympt relativt till fasthetens värde och ens lön/inkomster). Så det är ju skålart ett avsevärt bättre lån än majoriteten av andra konsumtionslån.
Sverige har en hög belåning relativt till många andra länder där lånekulturen är en annan. Om det är bra eller dåligt är kanske inte en helt svartvit fråga. Men aspekter av det vittnar enligt mig om en inte helt sund inställning till lån, inte bara den allmänna uppfattningen utan också de generösa lånevillkor som varit rådande fram till ganska nyligen, med extremt låga räntor och inga amorteringskrav. Det kan driva upp priser artificiellt och göra marknaden sårbar för skiftande omständigheter, vilket blev tydligt 2020-2022 då bostadsmarknaden vek ner efter höjda räntor mm. I en marknad där räntor redan är på botten, krav på egen kapitalinsats och amortering är väldigt låga, så finns heller inte mycket uppsida då det inte går att stimulera mer.
Jag bor i ett annat land där räntor och övriga villkor är betydligt striktare, med en annan lånekultur och betydligt lägre belåning. Jag observerade hur bostadsmarknaden i Sverige vek ner under nämnda period, medans den i stort höll stadigt här. Och är idag på betydligt högre nivåer, medan den i Sverige knappt återhämtat sig till nivåerna före 2020 på många håll. Ska tillägga att jag inte följer svensk bostadsmarknad i detalj eller i alla områden och segment, men det är uppfattningen jag har.
Med den informationen kan man göra vad man vill, men Sverige har varit ett undantag snarare än regel med sina generösa lånevillkor. Sådant ställer högre kvar på individen att ta större ansvar och ökar risken för marknaden och samhället i stort. Alla vet att hävstång kan slå åt bägge hållen, och om det är klokt att ha så lösa tyglar och ge ett så stort ansvar till en befolkning som gärna konsumerar och unnar sig det lilla extra, låter jag va osagt. Men var och en bör va medveten om detta, och riskerna det potentiellt innebär.