Hej, har en liten fundering kring rikedomstrappan steg 4 där man ska ha runt 10mil. Lyssnade på podden och undrar är inte tanken att man ska ha 10 miljoner var och inte tillsammans?
Har du lyssnat på senaste delen (del 3)? Där tas frågan upp. Jan har även skapat en tråd med en liten undersökning kring detta. För min del tycker jag inte argumenten håller då jag inte är gift och har separat ekonomi så jag räknar bara mina egen förmögenhet.
Det här trappsystemet som nu lanseras gäller per hushåll. Singel? Du har 10 miljoner. Par? Ni har 10 miljoner.
[quote="Gabriel, post:2, topic:108168
Som par tycker jag att steget ska vara lite högre. Inte 20mil men runt 14.
@Tim_Sjostrom är du singel?
Jag har en sambo hurså?
Jag lever själv som singel och upplever det som lite orättvist att hushåll med sambo hamnar ca 0,3-0,5 högre än mig och andra singlar bara för att de lever med någon annan. “Golddiggers” kan ta hissen upp till nivå 4 med, utan några större uppoffringar och eget sparande.
Men det är lite barnsligt av mig och kommer från att jag vill kunna jämföra mig med var andra står i trappan på ett rättvist sätt. Antar att det är mänskligt och kanske kommer ur att man alltid fått betyg och tider i lopp mm. Det är fult att jämföra sig med andra och “tävla”, men ändå är det något som förekommer och är högst mänskligt. Att då ha en trappa med absoluta beloppsgränser men samtidigt så luddig definition av hur man mäter så att det kan slå på 0,5 på den logaritmiska skalan skaver. Man ska nog se sig som att man ligger på ett värde ± ett visst intervall istället som tidigare har nämnts. Då skaver det mindre.
Nu är ju syftet med trappan inte att tävla utan mer om att reflektera om sin egen situation och den resa man gör, så jag försöker inte bry och bara finna mig i att det ska mätas per hushåll. Får väl se till att träffa en partner istälet .
Du ser det alltså som “fusk” att räkna ihop med partnern eftersom du ser det som en tävling? Förstår inte riktigt hur du tänker då. Det här med nivåer är väl helt för ens egen del och handlar om vilken ekonomisk fas man är i för och för att få en bättre guidning.
Därför vill jag vill hamna i korrekt nivå baserat på var jag faktiskt är utifrån hur mitt liv ser ut och väljer därför den definition (av vad som ska räknas och inte) som passar mig. I mitt fall räknar jag bort sambon eftersom hennes ekonomi har väldigt liten inverkan på var jag är i den ekonomiska resan. Så är det säkert inte för alla. Många har en mer gemensam och inflätad ekonomi vilket då kan göra att man väljer att räkna ihop. Du gör som du vill, men att ljuga för sig själv som om det vore en tävling är rätt dumt för då förlorar man ju hela poängen med detta.
Jag håller med dig i det du säger och har inte mycket mer att tillägga. Tycker att mitt inlägg ovan svarar på din fråga och det är tydligt för mig att du kanske misstolkade vad jag skrev en aning. Allt gott. Låt oss gå vidare till TS frågeställning istället.
Vad jag förstår räknar författaren på hushåll för att det är den data som han hade tillgång till. Rimlig avvägning i forskning men inget behov jag själv har i min egen privatekonomi. Jag är gift men räknar enbart mig. Jag tycker siffrorna blir uppblåsta om man räknar båda, särskilt i gränslandet nivå 3/4. Däremot tror jag inte att trappan är ett verktyg för att jämföra sig med andra, men det finns väl gott om andra sätt att jämföra sig med andra i privatekonomi?
Instämmer! Syftet med trappan är absolut inte att jämföra sig med andra vilket jag även påtalade i mitt inägg ovan:
Men handen på hjärtat, tror ni inte att det förekommer? När ni öppnar resultatet av pollen med statistik över nivåer och ålder, tänker ni inte tanken “var hamnar jag i den här statistiken”? Det är den första tanken jag själv tänker och då är jag verkligen ingen tävlingsinriktad person eller en sån som ägnar mycket energi åt att jämföra mig med andra.
Självklart ska det vara per person enligt mig. Jag tror därför att statistiken är rätt fel och relativt få kvalificerar sig till trappsteg 4. Som det är nu tycker ett gift par att de båda är på trappsteg 4 i undersökningen men i själva verket så är kanske ingen av dem det.
Steg 4 kan ses som bestående av 10 decentiler (10-20, 20-30, 30-40 osv). Från andra decentilen och uppåt är det högst möjligt att individerna i ett par var för sig kvalificerar sig till nivå-4. Ditt resonemang fastnar i den lägsta decentilen.
Förstår hur du tänker men stora massan på trappsteg 4:a är nog ett gift par som har en bostad på 10-15 miljoner som i detta fall är på steg 4 tillsammans men steg 3 var för sig förutsatt att de äger 50-50 förstås.
Enligt chat GPT och som ni märker så faller det ganska fort från 10 mille till 15 mille
Ungefär 600 000 svenskar har en nettoförmögenhet på över 10 miljoner kronor
Det går inte att ge ett exakt antal, eftersom statistik inte är tillgänglig på just precis 15 miljoners-nivån. Men med hjälp av befintliga data kan vi uppskatta att några hundratusen svenskar (troligen mellan 100 000 och 200 000 personer) har en nettoförmögenhet som överstiger 15 miljoner kronor.
Sedan tillkommer intjänad pension och övrigt sparande enligt definitionen. Har man råd med en bostad värd 15 miljoner har man troligtvis hög lön, och därmed hög pension.
Mmmm. Nyss hemkommen från en bättre middag och gillar detta forum initialt.
Funderar på denna formulering: Har man råd med en bostad värd 15 miljoner har man troligtvis hög lön, och därmed hög pension.
Helt sant tror jag, tycker dock inte pension ska räknas med, råd med en bostad på 15 miljoner handlar ju mycket om din belåningsgrad. Alla som har ett hyfsat välavlönat jobb låt säga 100 tsek / månaden och en respektive oavsett om det är lärare, under ssk , ssk kan låna pengar till en villa på 15 miljoner om man har något i bagaget typ 2 ettor eller en tvåa på Östermalm.
Välkommen och tack för att du tittar in här som första sak. Men kommentaren lämnar så många frågor.
Jag tänker: “Ja”. Den kanske viktigare principen är ju att det är en hög korrelation mellan inkomst och förmögenhet. Det går liksom inte att ha en hög lön utan en hög pension. En hög lön ger också möjlighet till en stor balansräkning (både tillgångsmässigt och lånemässigt).
Säkert flera promille av befolkningen som kvalar in där
Jag gillar din benämning balansräkning, jag har själv fastnat mycket i in och ut på kontot. Amorterade för hårt och helt plötsligt kände jag att jag hade dålig ekonomi då jag som företagare plockar ut till brytpunkten och sedan haft möjlighet till utdelning.
Lånade upp några hundra tusen till i samband med en renovering då jag har utgifter med tonårsbarn etc och känner nu att jag har en bra ekonomi. Har lån på totalt 2 miljoner och en bostad som är värderad till runt 15-17 miljoner.
Får redan intrycket att jag bör belåna villan mer men känner emotionellt (precis som du säger i ett poddavsnitt). Jag vill dock vara helt safe dvs kunna bo kvar oavsett vad som händer vilket jag nu bör vara rätt nära och på så vis kunna ta mer risk. Som företagare gäller det att ha energi enda in i kaklet. Tänker jag för defensivt tycker du, är 52 år ?