Hur gör man med sparande på nivå 3?

Befinner mig för närvarande på nivå 2 och tycker sparandet är oerhört kul. Sparandet ger mig verkligen en stor glädje i livet, jag ser fram emot aktieinköpen varje månadslön. att lägga upp strategier, analysera och prognostisera samt fundera över nästa aktie-inköp. Att följa utvecklingen och utdelningar. Att drömma sig iväg in i framtiden och möjligheterna till ett annat liv än löneslav. Men samtidigt vill jag inte sluta jobba, jag tycker det är roligt att jobba, att få vara med på ett äventyr tillsammans med kolleger.

Jag har dock funderat, när man kommer upp till nivå 3 och har runt fem miljoner. Då kommer inte ens månadssparande på 10k att tillföra speciellt mycket. Kapitalet avkastning dominerar då helt den framtida avkastningen. Hela ens totala årssparande på 120k kommer endast att tillföra 2,5% till kapitalet.

Om ens månadssparande inte känns relevant längre, vad gör man då med pengarna, ska man bara leva upp dem eller? Sådant slöseri har jag aldrig sysslat med…

3 gillningar

Det är ju bara att låta det sparande vara o börja om från noll i ett nytt ISK så känns ju månadssparandes mer som det snabbt ökar det nya ISKt i värde

4 gillningar

Om jag utgår från mig själv så känner jag igen din beskrivning från när jag var i samma fas. I takt med att kapitalet sedan har ökat har den där kicken över månadssparandet successivt falnat, precis som du förutser.

Så se till att njuta medan det varar, helt enkelt. :slightly_smiling_face: Säg den lycka som varar för evigt…

Fel. Månadssparandet kommer tillföra exakt lika mycket till din framtid som idag, nominellt. Jag är på nivå 3 och ser till att ha samma sparkvot som på nivå 2. Delvis för att jag inte har så mycket att lägga pengar på, men också för att livet kommer bli dyrare sen, när vi har större bostad och större familj.

Kul att höra att spardisciplinen gör dig lycklig! För mig är det iden att ha bättre möjligheter idag än igår, och imorgon än idag, som den lyckan kommer ifrån.

2 gillningar

Coast-FIRE?

2 gillningar

Genialiskt! Kanske kan fungera för TS och oss andra.

Men samtidigt är det ju iofs en skön känsla med att ha en stor siffra på aktiedepån. Så jag vet inte vilken aspekt som väger tyngst där.

Bra sammanfattning :backhand_index_pointing_down:

3 gillningar

Det är då man slutar jobba och slösar bort sitt liv och bryter samhällskontraktet.

:smiling_face_with_sunglasses::desert_island::tropical_drink:

8 gillningar

Exakt den här diskussionen har väl alldeles nyligen avhandlats i senaste coast-fire-tråden. Jag tycker dock att månadssparande känns relevant ända fram till jag nått den siffra som innebär fire.

Sparar man säg 50 procent av sin lön så är ju bara det i sig ett år kortare arbetsliv/längre ledighet. Får man dessutom avkastning på det blir det ännu längre frihet från arbetstvånget.

Att ha 5mkr på börsen kräver nog att man är på nivå 4. Skulle tro att den vanliga övergången till nivå 4 är att ha 3-4m pension, 2-5m i boendet och sen nån miljon på börsen. Beror helt hur man räknar. Pensionen ska väl räknas in i nivåerna? Då kommer vi nå nivå 4 runt 35 år gamla. Beror nog helt på vilken stad man bor i. En nivå 4 i storstad har nog ofta mycket pengar i bostaden.

2 gillningar

Det blir ju samma pengar men rent mentalt tycker jag det ser “mer” ut när ISKt går från 30 000 till 40 000. än om man har ett stort ISK där sparandet går från 3 560 000 till 3 570 000 -
O sticker det “lilla” ISKt iväg är det ju bara att sälja av lite o flytta till det stora ISKt .

Jag kör så just nu, inget nyskapande till stora “FIRE ISK” men nysparar på ett nytt minde ISK som är lite kul att se växa

1 gillning

Förmögenhetsnivåer

Räknar endast investerat kapital i fonder och aktier
Nivå 1: 0 - 100k
Nivå 2: 100k - 1M
Nivå 3: 1 - 10M
Nivå 4: 10 - 100M
Nivå 5: 100 - 1G
Nivå 6: Över 1G

3 gillningar

Det konceptet du beskriver heter avtagande marginalnytta på ekonomiska, alltså att varje ny krona man sparar påverkar lite mindre än den förra.

Sen beror det helt på hur mycket man sparar i månaden och vad man har för mål, men min tanke är att gå ner i arbetstid motsvarande min nuvarande sparkvot när portföljen bör avkasta mer än mitt månadssparande realt. Räknat på 7% realt årligen för en global indexfond, motsvarar det ca 0,55% per månad. För mig blir det såhär;

Månadssparande/0,55% = 20 000/0,0055 = ~3 600 000kr

Så när jag når 3,6 miljoner i investerat kapital exklusive pension är tanken just nu att jag ska börja trappa ner för att nå 50% på sikt. Sen ska jag jag fortsätta jobba så till dess att jag och sambon kan nå fire på riktigt. Men självklart kan det ändras när det väl är dags!

PS. jag är drygt 30år gammal och sitter stabilt på nivå 3 sedan ett tag tillbaka och har funderat en hel del på hur jag/vi vill lägga upp det givet våra förutsättningar, och anledningen till att jag inte räknar med pensionen är att jag antagligen inte kommer få tillgång till den på ett ganska bra tag när det väl blir dags.

3 gillningar

Vad sparar du till?

Stoppa in siffrorna i ränta-på-ränta-kalkylatorn och jämför med och utan månadssparande, så ser du hur stor skillnad det gör på lång sikt.

2 gillningar

Nej det är en diskussion hurvida man ska räkna med det. Detta är även per hushåll.. så rent krasst är det rätt enkelt att nå nivå 4 innan 40.

1 gillning

När du väl kommer dit är det inte säkert att du “bara” sparar 10 K/mån.

Vi som hushåll började vårt investerande med 5 K/mån. Nu när vi är uppe i ungefär de summor du nämner på vårt ISK investerar vi 24 K/mån. Det gör att sparandet alltjämt har betydelse.

Kanske inte “kräver” men det är nog definitivt vanligast.
Pga företag och fastigheter befann vi oss en bra bit in på nivå 4 innan vi nådde upp till 5M på ISK tex.

2 gillningar

Enklast hade kanske varit att hänvisa till sitt privata kapital och inte till stegnivå tre.

Räknar man som ”man ska”, så är även jag nivå tre. Men lär aldrig nå fem miljoner i privat sparande, eller 10k i månadssparande.

Så rubriken rör till det, tycker jag.

Ibland är stegen toppen, men ibland onödig att hänvisa till.

5 gillningar

Jahaaa, jag håller inte med !
Jag tycker man endast ska räkna med sparat kapital, ingen pension eller bostadsvärde. Det är det man har i likvider och kan använda.

1 gillning

Jag håller med, tycker stegen har vissa brister.

Men det blir knasigt att hänvisa till den i din frågeställning, när du räknar på ett annat sätt än enligt boken.

1 gillning

Hur tycker du att man ska tänka om man äger kommersiella fastigheter eller andra företag då?
Vi äger mer utanför börsen än på börsen även om vår bostad och pension räknas bort.

Rikedomstrappan passar perfekt för sådana som vi och familjen Bolmesson som inte har en simpel ekonomi med en anställning, ett privat sparande och en bostad, punkt.

Kan förstå att andra tycker att det blir rörigt dock.
Men precis som @Melwa säger så undviker du hela problematiken om du skippar att hänvisa till Rikedomstrappan.

1 gillning