Hur rik är du på Morgan Housels skala 1-16? 😉

Sluta göra det då :sweat_smile: Gå in nu direkt och avfölj. Det är en sak att få inspiration av någon som kan ge en idéer så att man själv utvecklas, men det där verkar ju bara hjärndött om de inte även visar upp de 98% som bränner sig totalt med samma risktagande.

5 gillningar

Du har en poäng. Sociala medier är ett gift.

6 gillningar

Hur brukar det sluta för dessa efter ett längre börsras? Hur kul är det att vara pappersmiljonär ett par år och sen förlora allt? Jag tror @janbolmeson kanske vet?

Jag är helt med dig. Vi har dessutom haft en extremt positiv och lång börscykel nu. Så det kan bli ett uppvaknande om den reala ekonomin går ner i källaren…

Jag följde toppen på Shareville ett tag, vi kan säga så här. Det är en ganska hög omsättning på personerna i toppen. Det är således helt klart survivorship bias. Sedan finns det säkert några som kan bära upp kostymen.

Nu hänger jag inte så mycket i sociala medier, men de som har lite substans tycker jag är t.ex. @Kavastu (Arne Talving) och Marcus Hernhag samt Stefan Thelenius. I övrigt tycker jag inte det finns särskilt många att följa.

Jag brukar(de) ha tumregeln:

Om du inte lär dig något av dem du följer i sociala medier så följer du fel personer.

6 gillningar

Ja, fullt rimligt. Det är väl här det kommer in hur man valt att (och kunnat) lägga upp vardagen. Jag hamnar tydligt under 10 papp i månaden.

Sedan glömmer du väl räkna in “reasonable return expectations”? För mig är en rimlig siffra 4% med avdragen inflation på investerat kapital.

Morgans skala är otydlig när det gäller det här med att definiera “assets”. Säljer man ett boende man äger och flyttar till ett billigare har man frigjort mycket kapital. Har barnen flugit till annan ort och man inte har ett jobb att sköta så kan man ju bo var katten man vill i princip.

Jag har garanterat mindre i fonder än många här, men jag räknar mig ändå som en solid 13.

1 gillning

Damn, svarade så klart fel då jag läste 9an fel… Jag är egentligen level 11 men nära level 12 där jag har ca 50 % av mina sparpengar för mina behov.

1 gillning

Har uppnått (12) men kanske inte (9), så skalan känns felkonstruerad.

Haha, är det inte bara du och jag som har en bit personlig utveckling kvar att göra? :rofl:

1 gillning

Vi hamnar på 11, inte superlångt kvar till 12 och redan där om vi räknar med lite alternativa tillgångar.

Måste vara omöjligt att skapa en skala som passar alla. Jag blev först lite osäker på om vi var på nr 7 eftersom 8 inte kändes klockren för mig först. Nr 9 var jag däremot förbi när jag föddes. Statusprylar har aldrig varit min grej. Skrattar varje dag när jag cyklar förbi kollegornas Porchar på min begagnade cykel. Känner att de har blivit lurade.
Hade en kund som frågade om en av de fina bilderna var min. “Nej den rostiga cykeln med den mögliga cykelvagnen är min”, svarade jag glatt.

Och gällande huspriser är det så klart olika beroende på var man bor. Vi kan nu betala av alla lån om vi vill men har ändå inte nått nivå 12.

4 gillningar

Jag tror att det finns statusprylar och det finns statusprylar. Jag har inga problem med att gå runt var som helst i trasiga mjukisbyxor typ, men är ändå sugen på en ny jaguar bil. Det har inte så mycket med status att göra, mer med det faktum att jag tycker mycket om lyx. Men lyx för min egen skull i form av bekvämlighet eller rolighet, inte lyx som basuneras ut. Jag bor gärna i en villa som inte ser ut som något för världen, men som är mycket lyxig interiörmässigt kanske en stor pool i källaren exv.

Jag tror att många statusprylar också är lyxprylar och många lyxprylar är statusprylar. Men att någon har en ny porsche behöver inte vara statusjakt och peacocking. Även om det definitivt är det i många fall. Tycker inte man ska döma någon efter deras bil eller cykel, åt något håll.

Jag funderar på om det är för att skalan är anpassad för amerikaner. Tror man generellt har mindre bolån (max 2-3 ggr årsinkomsten) och större disponibel inkomst (lägre skatt) i USA, och därför större möjlighet att spara ihop tillräckligt för att betala av sitt bolån i förtid.

Kanske bör man räkna in den allmänna pensionen i sina tillgångar när man räknar på om man skulle kunna lösa ut sitt bolån? (level 10)

Jag tror du har rätt. På många ställen i USA är dessutom husen byggda för att existera en “vuxengeneration”, dvs från husköp till graven. Det vore förkastligt att tänka så här. Har man råkat se nå’t av de här larviga husfixarprogrammen från amerikansk TV så ser man att de där korthusen inte ens skulle fixa många skånska vintrar, än mindre orkansäsongerna i mellanvästern.

Så nej, direkt översättbart är det inte. :slight_smile:

Är 25 och singel.

Vid level 8 tar det definitivt stopp men level 6-7 är knepiga.

Level 6: Ja, jag har så stor buffert ihop med relevanta försäkringar att inget “stort” problem skulle få mig på fall… Tror jag? :sweat_smile: Men det är få saker jag måste ha utöver mat.

Level 7: Ptja, jag har börjat pensionsspara men har samtidigt bolån och studieskuld. Vad innebär det i svensk kontext?

Samtidigt föddes jag i princip med Level 9.

1 gillning

Tänker mig att de olika levels ska spegla att man har nått olika nivåer av frihet/självständighet. De flesta handlar ju om hur stor hög med pengar man har så de är lätta att följa kronologiskt. Men det är några som inte handlar pengar, exempelvis nr 9 jämfört med nr 8 och 10. Skulle jag tro att det menas här att det är viktigare för sin frihet att kunna välja bort de värsta jobben än att inte bry sig om statusprylar varför nr 8 kommer före 9, men att det är viktigare att inte bry sig om statusprylar än att kunna göra sig fri från sitt bolån varför nr 9 kommer före nr 10. Samma sak med nr 5 och 6 vs nr 7, att det är viktigare för friheten att inte behöva oroa sig för plötslig oväntade utgifter än att ha blivit av med sina konsumtionslån/börjat pensionsspara.

Level 6: Du klarar av en större oväntad utgift. Vad som är “större” beror på hur ditt liv ser ut och vad du då kan tänkas drabbas av.

Level 7: Pensionssparande tolkar jag som en plan för pengar till din pension, arbetar du och bedömer att allmän pension + tjänstepension täcker dina behov är du hemma. Utbildningssparande tolkar som att det menas studiefond till sina barn, vilket inte är tillämpbart i Sverige. Möjligen kan man tänka sig att man tar ställning till om det finns behov av “Barnsparande”.

1 gillning

Exakt! Jag hade en intressant “diskussion” på Twitter för ett tag sedan med en känd Evolution investerade om diversifiering. Han hävdade stenhårt att han var väldiversifierad eftersom, även om han hade runt 2/3-delar i den aktien, så hade han minsann även två andra positioner.

Han klarar sig säkert, men jag tycker lite synd om alla hans följare.

4 gillningar

Den här tråden fick mig att tänka på när Homer J. Simpson outrankade Mr Burns i sitt hemliga ordenssällskap.

Level 12 men siktar högre!

1 gillning

Jag är på nivå 11, måååååååånga år till nivå 12, känns som ett för stort steg mellan 11 och 12?

Wow 32% som inte behöver banklån till bostaden (nivå 10 och över), det va en imponerande hög nivå på Forumet!

Jag tror det är typ 2.8% allmänt som bor skuldfritt.

1 gillning

Enligt Svenska bankföreningens rapport från 2019 är siffran mycket högre (20%)

I Sverige äger drygt 65 procent av hushållen sin bostad. av dessa hushåll har 80 procent ett
bostadslån, se figur 5.1. den relativt höga andelen hushåll (som äger sin bostad) med bostadslån visar på en mogen bolånemarknad, men även på en tradition av att ta lån för att finansiera sin
bostad.