Hur rik är du på Morgan Housels skala 1-16? 😉

nivå 9. Som hittills är det vanligaste här bland de som svarat i tråden :slight_smile:

Jag får det där till 13% isf, dvs 20% av de 65% som äger sin bostad.

Eller missförstår jag dig?

1 gillning

Menar du alla hushåll, även de som bor i hyresrätt?
Då är andelen utan bolån högre, eller hur?

Intressant, det var detta som kom upp när jag gogglade först:

Aha, vi tänker lite olika. Jag är nog inne på definitionen som Fnorrbart postar. Dvs, hur många äger sin bostad skuldfritt? Begreppsförvirring kanske. :slight_smile:

Iofs är frågan lite luddig. Att inte behöva ett bolån är kanske inte samma sak som att inte ha ett bolån.

2 gillningar

På länken finns uppdaterad rapport från 2021 (se kapitel 5)

1 gillning

Det verkar vara ungefär samma siffror 2021 som 2019 (inte så konstigt att det inte händer så mycket på 2 år). Dvs. 20% av de som äger sin bostad har inga bostadslån. Då är ju nivån (32%?) hos de som svarat klart högre, men inte en annan dimension än genomsnittet?

Punkt 9 skulle jag klara även om jag låg på nivå 0 för övrigt. 10 å andra sidan (att kunna köpa ett hus kontant?) kommer jag aldrig att nå upp till.

1 gillning

Beror väl på vilket hus man ska köpa exempelvis kan du troligen köpa ett hus kontant i Lesjöfors,

Galet egentligen. Dags att bli FIRE-aktivist i Värmland?

#köphusförbuffertkontot

1 gillning

Men även är har priserna gått upp, för nåt år sedan kunde man köpa hus för 10-20 ksek ute på landsbygden.

Vid det läget skulle nästan alla kunna uppnå steg 10 :innocent:

Är normal FIRE level 14?

Jag skulle nog påstå det. Det är väl iaf den nivå som är närmast om jag ska definiera det.

Kanske har Housel definierat det bättre nå’nstans. I Sverige kan man säkert hävda att 13 också är det med tanke på pensioner, socialt skyddsnät osv. Men dit sträcker åtminstone inte jag mig.

Lesjöfors here I come.

3 gillningar

Jag tycker det är konstigt med t.ex. 13 och 15. Jag kan inte förstå hur någon kan se skillnad mellan dem. Jag antar att skalan är gjord efter antagandet att man ska tycka att det är viktigare att leva i överflöd än att kunna vara ärlig i sitt liv. Det är inte alla som skriver under på det. Men har man det antagandet, då kan man säga att man aldrig når till 15, för man kan alltid bli rikare innan man väljer att vara ärlig.

1 gillning

Det är en amerikansk skala. Den matchar mina förutfattade meningar om genomsnittsamerikanen väl.

Svarade 13, tycker att det var svårt att tolka nivå 14.

Vid närmare eftertanke ligger jag nog på 14 men tänker konservativt 13.

Vi har banklån men skulle kunna betala av det om vi ville. 1,5 miljoner i lån, mer än så i besparingar.
Jag tolkar den nivån som att man KAN betala av sina lån, inte att man HAR betalat av dem.

Och tänk på att det inte är storstadspriser överallt.

1 gillning

Precis, ni klarar er utan bank, dvs ni har valet att säga nej tack till bankens tjänst.