Den känslomässiga portföljen | Insikt om att jag tagit fel storlek i en position, inte pengamässigt, men känslomässigt

Den här tråden är en fortsättning på diskussionen i Storskogen-tråden. @Conny hjälpte mig att inse att jag hade tagit helt fel storlek i min position i Lekhinken i Storskogen-aktien. Dock var det inte den finansiella storleken som var fel, det var den emotionella.

8 gillningar

Verkligen på pricken med känslomässig portfölj.

Grymt bra att få ord på det på detta viset.

Får mig att undra över om det finns flera portföljer* utöver ekonomisk och känslomässig? Eller täcks ‘allt övrigt’ in av känslomässig månne?

2 gillningar

En ganska bra insikt tycker jag, det pratas ganska ofta om risktolerans här, men jag tror att det ofta kan finnas en diskrepans mellan emotionell risktolerans och rationell risktolerans.
Lite som att man kan bli upprörd över att förlora i poker, även om man spelar med russin istället för riktiga pengar.
Man måste nog ta höjd för båda i sina investeringsstrategier, även om den emotionella risktoleransen kan ha dålig effekt för avkastningen.

10 gillningar

Det går nog att differentiera även begreppet ”emotionell” här. Beror det på emotionella förhoppningar om t.ex en bättre värld (som när jag plöjer ned mer pengar i ett clean-tech-bolag trots att det inte lyfter) eller snarare på prestige (att jag riskerar att förlora investerat anseende)?

3 gillningar

Bara för att gräva vidare:

Frågan är vad som är vad här. Jag tänker att kontexten, din roll och rekommendation, den enormt långa Storskogentråden mm kanske gjorde saker betydligt värre än om det ”bara” var en investering som floppade? Det är en sak att betta privat på kammaren menar jag och en annan sak att göra det i fullt strålkastarljus. Få investerare hade nog pallat det trycket känslomässigt.

11 gillningar

Några lösa tankar:

• Det är OK att förlora pengar i lekhinken, det är en del av konceptet.
  • Hade den känslomässiga “förlusten” varit mindre om Storskogen hanterats på samma sätt på forumet som andra IPO’er ?
2 gillningar

Ja, det e en bra fråga - är det mer ‘skin in the game’ på denna än normalt månne? Bland annan på grund av detta:

1 gillning

Definitivt.
Är ju en jobbigare sits för mig om folk hoppar på en investering för att man “litar” på min analys och min investering. Och sedan hela tiden påminner om det medan kursen rör sig söderut.
Investering känns väldigt tung just då, emotionellt.

1 gillning

Jag har aldrig fattat vitsen med en s.k lekhink. Här kan man chansa lite och det är ok om man skulle förlora pengar.

I min värld är det aldrig ok att förlora pengar. Det gör jag förstås ändå ibland men då får jag analysera vad som gick fel och vad jag hade kunnat göra för att undvika det. Det förutsätter att jag hade en genomtänkt plan från början.

Min känsla här är att många bara leker av sig i sin lekhink. Har man ingen genomtänkt plan för det kan man heller inte lära sig något av det.

4 gillningar

Det är sådant man ska tänka på när man driver en så stor blogg och har så många följare. I så fall investeringar i rena högrisk aktier borde man hålla bara för sig själv “hemligt” till 100%. Speciellt när man vet att högrisk aktie investering har man inte så hög odds på sin sida. Även om storskogen lyckas bli långsiktig vinnare är det ändå bäst sluta köpa rena högrisk aktier @janbolmeson . :+1::heart_eyes:. Det finns så många olika index att välja :+1:.

1 gillning

Jag kanske är naiv nu, men jag kan ju konstatera att omvärlden inte talar för börsens fördel just nu. Inflatiion, stigande räntor, uttalanden om minskade stödköp och dessutom har vi haft osäkerhet kring Corona och nu krig i Ukraina med kärnvapenhot. Det vi ser är masspsykos på världens marknader - alla olyckskorpar som inte tror på Storskogen - tror ni inte heller på Kinnevik? De har tappat 45 procent sedan årsskiftet? Storskogen -60 %. Det finns rätt så många aktieexempel idag som vandrat en liknande väg. Samtidigt pratar vi om en tillfällig topp i Storskogenaktien, kanske mycket pga intresset av en nykomling på börsen, så toppnivån är kanske inte rätt jämförelsenivå. Storskogen består ju dessutom inte av en idéburen affärsidé som man investerar i, eller ett enskilt produktionsbolag. Storskogen består av många olika bolag och risken är därmed rätt så liten givet att världsekonomin inte går under (vilket masspsykosen på börserna verkar tro). Jag sitter still i båten och ger det några år.

6 gillningar

För det första vill jag uttrycka min största medkänsla @janbolmeson. Jag förstår att det måste ge otroligt stor emotionell stress för dig med Storskogencaset.

Jag tycker att du på ett föredömligt och extremt tydligt sätt redogjort för riskerna, att varje individ måste fatta sina egna investeringsbeslut. Trots detta är det såklart aldrig kul när ens egna och andras tillgångar förlorar i värde i ett gemensamt bett. Även om detta skulle vara högst tillfälligt.

Vidare beundrar jag att du på ett ärligt sätt delar med dig din känslomässiga resa det är stort!

Försök lägga ditt emotionella fokus…kan man säga så???..på det fina arbetet du och @carolinebolmeson gör. Det har förändrat mitt liv genom ekonomisk trygghet, ekonomiskt självförtroende och insikten att ekonomi är kul. Är säker på att jag inte är ensam.

21 gillningar

Har du missat ordet lek i lekhink? Lek innebär ju per definition att man får göra vad man vill utan regler och utan krav på att lära sig något. Jag tror du letar efter en experimentationshink eller liknande.

1 gillning

Även om man leker så borde väl målet vara att man vinner. Spelar man fotboll på rasten i skolan så är väl målet där att vinna, även fast det inte är hela världen om man inte gör det.

Alla lekar är inte till för att vinnas. När du sitter på en på en uteservering på vårens första AW så är inte syftet att vinna utan att koppla bort jobbet och bara ha det bra en stund.

Även om analogin haltar något så kan lekhinken ha samma funktion. Man får göra något som man vet eller misstänker inte är rationellt ut ett ekonomiskt perspektiv. Man gör det för att det är kul och att man mår bra av atr få leka av sig inte för att vinna.

Problemet idag är apparna och att folk går in flera ggr dagligen och tittar på kursen. Kvartalskapitalismen har nu blivit dagskapitalism. Warren Buffet sa i en intervju att aktiekurserna borde kvoteras endast en gång per år för att skapa långsiktighet. :snail:

2 gillningar

Nä, det har jag inte missat. Jag kan bara inte förstå vilka behov som behöver komma till uttryck när man leker planlöst med placeringar. I min enfald trodde jag att man möjligen skulle testa strategier i liten skala där och att lekhinken bara var ett lustigt namn.

1 gillning

Bra och nyttig diskussion detta. Jag tänker ofta på att vi pratar om risktollerens som någonting som är statiskt över tid men självklart kan det ändras utifrån tusentals andra saker som händer i livet. Och jag tror dessutom att det är omöjligt att veta vad ens risktollerens är innan man upplevt en nedgång (och inte ens då är det säkert att ens risktollerens kommer vara samma vid nästa nedgång).

1 gillning

Tänker på samma sätt. Ambitionen är att så långt det går undvika att förlora pengar. Använder inte hinkar alls men jobbar mycket med diversifiering i bredd och tid. Möjligen kan jag förstå en aspekt av det, men det bygger på hur jag tänker, andra tänker kanske inte så.

Att i år efter år ligga i samma innehav och bara fylla på med samma skulle för mig vara lika tråkigt som att titta på när färg torkar, detta skulle heller knappast vara ämne för en tråd i ett forum, alltså att folk dagligen diskuterar sitt val att titta på när färg torkar (analogi). I det läget kanske man behöver den där lekhinken för att något mer spännande ska hända. Kan detta stämma? Någon som känner igen sig?

Nej nej nej - det där tror jag inte en sekund på.
Lekar är till för lekens egen skull - det försiggår ett lärande i den, en anknytning, där ges ett uttryck för livsglädje. Rekommenderar varmt denna podden på tema lek.

Sen att vi har belagt ‘lekar’ med ‘vinna/förlora’ är en helt annan sak.
Ta barn som börjar spela en sport. Inledningsvis som en lek, för att det är kul, för att de är tillsammans med andra som också gör samma sak och bygger därmed gemenskap etc. Efterhand övergår det i ‘vinna/förlora’-spelet, och lekfullheten lämnar sakta scenen. (Tyvärr, säger jag, som fått mycket bra tankespjärn av en bok om konkurrism.)

5 gillningar