Hur mycket borde jag spara? | Provprat för både nybörjaren och mästaren

Jag vet inte. Det blir rörigt för mig. Tycker alla egentligen hänger ihop fast ändå inte :joy: Alltså lite som post-it lappar utslängda på ett bord.

Extraspar konceptet har jag aldrig förstått som enskild aktivitet. Ser det mer som en helhet.

Lättaste steget är att spara en stor del av framtida löneförhöjningar men gillar inte att det är satt till 50%. Kan ett dåligt år vara 10% och goda år kanske 80% vid en befordran. Mer när inflationen inte äter upp ökningen.

Absolut svårast är att börja IMHO. Jag har själv suttit i ”noll kvar sista veckan i månaden” fällan så jag vet hur svårt den kan vara. Att sätta av ”det som blir över” är BS i min mening åtminstone för sådana som mig. Det blev aldrig något över. Krävdes ett mål och att sätta det för mig själv först. En summa vad jag själv tycker måste kunna bli över och sedan kämpa med att lyckas med det.

Så för mig …

1. Börja. Spara. Nu. Sätt en summa som du tycker du borde få över varje månad. 100 kr. 500 kr. Whatever. Sätt undan den FÖRST före allt annat betalas. Håll ut månaden igenom. Lyckas du så ge dig själv en klapp på axeln. Höj summan en liten bit. Misslyckas du. Testa en månad till. Och en till. Misslyckas det flera månader i rad så sänk målet med 20% tex från 500 kr till 400 kr. Testa igen. Trägen vinner.

2. Gör en enkel budget och se vad du kan förändra. (Lyxfällan tavlan före och efter). Kostnader. Inkomster. Se över kostnader, vad kan jag sänka, vad kan jag undvika. Se över om du kan öka inkomst, ta mer övertid, extraknäck. Öka sparandet åtminstone med 50% av summan av sänkta kostnader + summan ökade inkomster. De andra 50%en kan man unna sig något kul för. Man spar mer för framtiden OCH lever lite mer.

3. Sträva efter att summan är 10-15% av inkomsten eller vad för mål du nu sätter och om inte varje månad så sett över året. Använd löneförhöjningar för att plussa på sparandet. Det kan ta tid att nå den nivån man vill. Ha tålamod med dig själv. Det kan också gå upp och ner beroende på fas i livet. Sätt ditt eget mål och följ det! 5%. 10%. 15%. Ditt val. Ditt mål.

4. Sätt ditt slutmål Hur mycket pengar behöver jag för ett bra liv per månad * 300 = Så mycket kapital behöver jag ungefär (baserat på 4% ”regeln” dvs 25 årsbehov * 12 månader). När du gått i mål så sluta spring och gör det du älskar. Annat än du älskar att tjäna pengar och spara för då fortsätter man såklart med det.

De som orkar kan såklart börja med #4. Risken med det är att det känns omöjligt eller ouppnåeligt. Samt att det är svårt att sätta sin framtida budget kr/mån om man inte gjort sin nuvarande budget i #2.

My 10 cent :sweat_smile:

5 gillningar