Hur mycket borde jag spara? | Provprat för både nybörjaren och mästaren

Jättespännande! Tack för att du tog dig tiden att skriva.

Jag hänger inte riktigt med på varför skulle högre steg på stegen innebära en lägre sparkvot? (Jag tänkte inte så från början i alla fall, även om jag absolut ser att det kan bli en konsekvens).

Är det även komplicerat om du inte skulle se hela stegen på en gång?

Jag menar att som nybörjare så får man ju inte hela stegen, utan man får nivån man är på, när man klarat den går man vidare. Ungefär som med en första klassare som lär sig addition inte kommer få evkationer att lösa.

Stegen i ovan är ju mer för oss som skapar läroboken.

Alltså, det är ju superenkelt egentligen. Man behöver bara svara på följande frågor exakt:

• Vad kommer jag ha för inkomster/tjäna under hela mitt liv?
  • Vilka utgifter kommer jag ha exakt när i livet, och hur stora kommer de vara?
  • Exakt hur länge kommer jag leva?

När man har svaret på dessa frågor är det ju jättelätt att avgöra när man behöver spara och när man kan förbruka :sweat_smile:

4 gillningar

Det roliga är att du har helt rätt @axr. :joy:

Det är ju bara frågorna som är relevanta egentligen. :see_no_evil:

2 gillningar

Det jag inte gillar med nivå 2 är att den är “krångligast” och kräver mest handpåläggning. Även den är tänkt att vara grön pist.

1 gillning

Är det en bonusnivå till 1:an?

Det jag klurar på om det inte finns något som jag missar här i sidled. T.ex. skillnad på om man sitter i båten redan eller om det behövs livräddning först.

Alla har såklart olika liv, förutsättningar och intressen så jag kan bara utgå från mig själv.
Jag har haft en hyfsad Tjp så det har varit grunden för resten av mitt sparande.
Jag har alltid sparat en viss summa automatiskt, summan har ändrats fram och tillbaka beroende på de kostnaderna jag haft just då.
Utgifter varierar ju beroende var i livet man är, när man sätter bo, skaffar barn och när barnen växer upp.
Utöver den fasta summan har jag alltid sparat det som blivit över en månad, alltså det som är kvar på kontot när nästa lön dimper ner.
Sen om det är 5, 10, 20 osv % tycker iaf jag är ovidkommande.

5 gillningar

Nyansskillnaden är då att man gör samma beräkning, men på lägsta nivån gör man det för månadens inkomster/utgifter, och på högsta nivån gör man det för hela livets inkomster/utgifter.

2 gillningar

Exakt så! :slight_smile:

Uppdaterade även de olika nivåerna efter feedbacken i tråden. Är det någon som känner att de INTE platsar på någon av nivåerna 1 - 6?

@Nightowl, @Jonathan.S och ni andra, med era kritiska ögon, om du såg tabellen så som den är ovan tillsammans med en intro och lite konkretiserande text.

Skulle du tänka “jag köper det” eller skulle du tänka, jag köper vissa saker men stegen gick inte hela vägen till loftet?

Är meningen att nivåerna ska vara ömsesidigt uteslutande eller ska man bocka av flera och vad säger det i så fall?

Kan känna igen mig i alla punkter utom 3 (lek / gamification) och kanske 6 (spara lagom) där jag egentligen sparar mer än tillräckligt/nödvändigt så svart bälte har jag väl inte riktigt då.

1 gillning

En tanke kring nivå 1… Du förutsätter ett överskott i ekonomin. Mitt intryck (utifrån frågställare i diverse fb-grupper om ekonomi) är att en del nybörjare börjar med underskott (med avbetalning/kredit, privatlån, tillskott från familjemedlemmar eller vad det nu kan vara som följd).

Om målsättningen är att principen ska gälla alla i alla tillfällen kanske det behövs en avgränsning (är det kanske det du är inne på med livräddning)?

5 gillningar

Är nog på nivå 6.

Vet vad jag sparar till, på ett ungefär hur mycket jag behöver, justerar upp mitt månadssparande när inkomsten ökar och sparar lite extra med sidoprojekt, under ett par år för att täcka upp för mitt kolloköp.

:sloth::sailboat::moneybag:

4 gillningar

Superbra feedback, fick faktiskt den feedbacken idag från någon som sitter i economista, att många inlägg där handlar om ekonomisk livräddning snarare än att som många av oss här som sitter i båten och har omvänt problem.

Jag tänker nog så, att man kan använda det som en checklista. Men inte nödvändigtvis att man måste kryssa av alla nivåer, men det bör kunna ge inspiration tänker jag.

Jag tänker så här, du har ju mer glädje av att veta vad gapet är än att vara omedveten om det, eller? Eller känns det spontant som negativt?

Detta älskar jag @melwa att du skriver, särskilt eftersom jag vet att du i jämförelse med många här har en mindre ekonomi till följd av din situation, men TROTS det så har du svart bälte - vilket jag absolut håller med om. Tack! :heart:

(Dvs. du kastar ljus på att man inte behöver vara miljonär för att ha svart bälte).

9 gillningar

instämmer, de överlappar varandra mycket. Min metod är att spara det som blir över, vilket blivit mer och mer i takt med löneökningar och livet påverkar också sparandet emellanåt.

Ett bättre sätt att illustrera det skulle kunna vara sparandet eller förmögenhetsutvecklingen genom livet med de olika strategierna?

Då och då spararen skulle bli en trappa, spara sen skulle bli platt sen brant uppför, karriär-barn-karriär skulle kunna bli en s kurva.

lägger man på för mycket ränta på ränta blir alla mer eller mindre exponentiella.

Jag förstår inte det här, kan ni utveckla?

Tolkar det som att du försöker beskriva spar strategier snarare än en rangordnad lista för hur mycket man borde spara.
Att spara är bra för de flesta. Sen gäller det att hitta en sparstrategi som passar ens livssituation och mål.

10% genom livet (nybörjaren) kan slå ninjan (nivå 6) om dennes mål är att spara till komsuption.

tycker de 6 strategierna eller spartyperna skulle kunna illustreras och ge igenkänningsfsktor eller inspirera läsare/lyssnare.

1 gillning

Hm, jag är nog bara på nivå 2 men av lite annan anledning.

Jag har mina automatiska överföringar, och jag för över extra när lönen kommit in så jag kommer ner på en rimlig nivå pengar på kontot. Detta hjälper mig mentalt att hålla nere utgifterna pga det finns mindre pengar att spendera utan att låna från buffertkontot.

Hjälper mig i mina försök att klamra mig fast i medelklasslivet och utgiftsnivåerna även om lönen har gått upp markant…

1 gillning

Några fler tankar.

Känns som en svår numreringslista.

Dels så är det för många nybörjare lättare att sätta av ett litet sparande direkt när lönen kommer, än att “spara det som blir över”. Har man inte lagt undan innan så blir det Inget över ändå.

Vissa som är sparsamma kanske också “sparar det som blir över”, men att det betyder en sparkvot på 70 %. Är detta en “nivå 1”-sparare?

Sen blir det ett litet hoppande mellan nivåer. Vissa sparar aggressivt när man har något att spara till, ett sparmål. Då hamnar man på nivå 5? Fast man innan och efter var/hamnar på nivå 0.

Det skaver lite i mig att olika metoder skulle vara olika nivåer, på något sätt. Alla dessa sätt passar olika människor, och vissa är att jämföra äpplen och päron. Det är klart att du både kan spara automatiskt varje månad (nivå 2) samtidigt som man ju såklart kan behöva anpassa det efter situation (nivå 5), samtidigt som man har räknat ut rimliga mål efter detta och bestämt sina nivåer och livsval grundat på detta (nivå 6).

Inget är exklusivt från något annat, de högre nivåerna innehåller inte per automatik de undre nivåerna, så det är helt enkelt helt fel att kalla det “nivåer” oavsett vilken definition av “nivå” eller “trappa” man väljer ungefär.

Vill man jättegärna svara på frågan “hur mycket borde jag spara” med hjälp av en trappa eller nivåer skulle det snarare vara:

Nivå 0: spara ingenting. Du lever lön till lön. På sin höjd har du ett kreditkort som ekonomisk buffert, eller snälla föräldrar.

Nivå 1: du har ett sparkonto, antagligen i samma bank som din vanliga. Där har du pengar antingen till buffert eller så sparar du till nästa resa eller YSL-väska. Nivån kan vara allt mellan 1000kr till 100k.

Nivå 2: du investerar en viss del av dina pengar. Kanske blandat med sparkonto för att ha buffert eller för att ha tillgång till fortare, eller för att ha “säkra pengar”. Du lägger undan en liten slant varje månad. När du behöver pengarna säljer du så myckrt som du behöver och tar ut.

Nivå 3: du har strukturerat upp din sparekonomi. Du har ett buffertkonto, du kanske sparar olika för kortsiktiga mål (nästa säsongs resa till Åre) och investeringar som inte töms utan byggs på lite hela tiden. Kanske har du ett eget ISK du kallar “pension”.

Nivå 4: Nivå 3 med mer excel, och kanske flera ISK:n. Du har fipplat med Avanzas kalkylator för månadssparande, har koll på 12-12-12-regeln, vet hur mycket ditt långsiktiga ISK kommer vara värt när du är 60. Du börjar pusha sparkvoten och dricker sällan annat än Carlsberg eller Husets Vita på krogen.

Nivå 5: Så fort lönen kommer in till kontot åker den direkt in på sparkontot. Du tar ut så mycket som du behöver för att betala räkningarna den sista varje månad 4 dagars ränta får inte gå förspilld. En gång var du en bankdag sen med betalningen till Fortum. De har som policy att låta en bankdag vara OK räntefritt. Du var mer lycklig när du fick höra det än på ditt bröllop. Kl 9 plingar telefonen till. Dags att kika in på “Den stora indexvandringen” för första av många gånger idag, och se startskottet för hur dagen verkar bli. Samma sak gör du 15:30 när USA öppnar. Du hamnade inte på topp-10 i RT-chatten denna månad så du straffar dig själv genom att köpa ännu ett knippe aktier i Storskogen. Du kommenterar “Vad vet du som resten av marknaden inte vet?” På alla inlägg i gruppen " Aktieraketer" på Facebook. Du hatar ITP1 pga du kan ju bara köpa 80 % aktier, trots att du är <55. Du önskar dig swish i julklapp, men gärna redan till första advent, du vill ju inte missa fyra veckor i marknaden. Favoritlåt: ränta på ränta.

5 gillningar

Jag vet inte. Det blir rörigt för mig. Tycker alla egentligen hänger ihop fast ändå inte :joy: Alltså lite som post-it lappar utslängda på ett bord.

Extraspar konceptet har jag aldrig förstått som enskild aktivitet. Ser det mer som en helhet.

Lättaste steget är att spara en stor del av framtida löneförhöjningar men gillar inte att det är satt till 50%. Kan ett dåligt år vara 10% och goda år kanske 80% vid en befordran. Mer när inflationen inte äter upp ökningen.

Absolut svårast är att börja IMHO. Jag har själv suttit i ”noll kvar sista veckan i månaden” fällan så jag vet hur svårt den kan vara. Att sätta av ”det som blir över” är BS i min mening åtminstone för sådana som mig. Det blev aldrig något över. Krävdes ett mål och att sätta det för mig själv först. En summa vad jag själv tycker måste kunna bli över och sedan kämpa med att lyckas med det.

Så för mig …

1. Börja. Spara. Nu. Sätt en summa som du tycker du borde få över varje månad. 100 kr. 500 kr. Whatever. Sätt undan den FÖRST före allt annat betalas. Håll ut månaden igenom. Lyckas du så ge dig själv en klapp på axeln. Höj summan en liten bit. Misslyckas du. Testa en månad till. Och en till. Misslyckas det flera månader i rad så sänk målet med 20% tex från 500 kr till 400 kr. Testa igen. Trägen vinner.

2. Gör en enkel budget och se vad du kan förändra. (Lyxfällan tavlan före och efter). Kostnader. Inkomster. Se över kostnader, vad kan jag sänka, vad kan jag undvika. Se över om du kan öka inkomst, ta mer övertid, extraknäck. Öka sparandet åtminstone med 50% av summan av sänkta kostnader + summan ökade inkomster. De andra 50%en kan man unna sig något kul för. Man spar mer för framtiden OCH lever lite mer.

3. Sträva efter att summan är 10-15% av inkomsten eller vad för mål du nu sätter och om inte varje månad så sett över året. Använd löneförhöjningar för att plussa på sparandet. Det kan ta tid att nå den nivån man vill. Ha tålamod med dig själv. Det kan också gå upp och ner beroende på fas i livet. Sätt ditt eget mål och följ det! 5%. 10%. 15%. Ditt val. Ditt mål.

4. Sätt ditt slutmål Hur mycket pengar behöver jag för ett bra liv per månad * 300 = Så mycket kapital behöver jag ungefär (baserat på 4% ”regeln” dvs 25 årsbehov * 12 månader). När du gått i mål så sluta spring och gör det du älskar. Annat än du älskar att tjäna pengar och spara för då fortsätter man såklart med det.

De som orkar kan såklart börja med #4. Risken med det är att det känns omöjligt eller ouppnåeligt. Samt att det är svårt att sätta sin framtida budget kr/mån om man inte gjort sin nuvarande budget i #2.

My 10 cent :sweat_smile:

5 gillningar