Hur mycket borde jag spara? | Provprat för både nybörjaren och mästaren

Tack @Pannkaka, jag tänker att du är inne på något. Men jag tänker mer att det är en skala för intresse. Vilket jag också klurar på, men jag valde att bryta ut det i en annan tråd:

Hmm… ja, fattar vad du tänker. Får fundera vidare.

Ja, förstår… Ska fundera på om man ska skiva det annorlunda.

Nu är det bara min personliga åsikt men jag skulle säga att bygga en livsstil utifrån sina egna förutsättningar är en högre ambitionsnivå än att sätta av 10% i månaden…

Men beror som sagt på ens personlighet men jag skulle inte tycka om att leva med tvång att spara X procent.

1 gillning

50% av dina framtida inkomster låter lite galet, ingen är synsk. Kanske 50% av kommande inkomstökningar är lättare att förstå?

Även om texten efteråt förtydligar, så hade jag fattat 0 utan den. :see_no_evil_monkey:

1 gillning

Förstår inte, kan du utveckla? :folded_hands:

Super, gjort! Tack.

Ny uppdatering

Vad säger ni om att se det lite som en checklista istället för nivåer?

4 gillningar

Skulle tänka att stegen slutade gå uppåt utan istället i f*king cirklar vid de senare stegen.

Nemen tänker mer att det är så oerhört diffust på senare stegen och samtidigt väldigt konkret i början. Det ger också underliga effekter såsom att man kanske (vissa individer) uppfyller de senare stegen men inte första? Då är det ju inte en stege uppåt länge.

1 gillning

Haha… tror du dödade koncept om stege eller cirkel. :see_no_evil::rofl:

Nytt försök: checklista?

Eller konkretisera de övre stegen?

Eller göra de undre mer öppna?

Vi har fokuserat vårt liv på bland annat dessa frågor:

Vad är viktigt för oss
Hur vill vi leva värt liv
Vad ger oss energi.
Vad ger oss glädje.

Utifrån dessa frågor har vi byggt upp vår livsstil med fokus på hur trivs vi att leva vårt liv.

Att då slänga in grus i maskineriet kring att vi inte kan utföra 1,2,3 pga någon abstrakt sparkvot skulle för mig vara helt fel och kosta massa energi.

Istället har vi levt vår liv utifrån hur vi vill leva och sen har sparandet fått bli vad det blir. Varit väldigt låg sparkvot under föräldraledighet och markant mycket högre nuförtiden när vi hållit oss borta från livsstilinflation.

Säg gärna något mer om detta?

Så här tänker jag, utifrån de olika nivåerna i tråden “Var är du på den ekonomiska intresse-skalan?” då skulle jag när jag pratar med (svarar på frågor, gör avsnitt, eventuellt skriver en bok, gör inlägg i sociala medier):

Ge tips om:

• Börja spara
  • Spara automatiskt
  • Extraspara
  • Spara mer imorgon

och när jag t.ex. hänger i forumet eller pratar med mer intresserade personer:

Skulle jag säga: fokusera på:

• Spara variabelt
  • Spara tillräckligt

Hänger ni med på hur jag tänker?

2 gillningar

Men blir det här inte väldigt tydligt det här:

1 gillning

Det är lite ”iwt ” över det hela. Privatekonomi är till stor del beteendedrivet snarare än sifferdrivet. Båda elementen måste finnas med för att ankra i varandra.

Nu blir man petig kanske.

Men jag tycker att en checklista känns åtminstone som att man ska kryssa för allting. Du får inte BINGO med bara fyra i rad, följer du en checklista för flyttstädning räcker det inte med att du tar “nästan” allt men struntar i fönsterbleck och bakom spisen.

Samtidigt som du verkligen kan ha ett fullgott sparande utan att checka av alla rutor. Sparar du tillräckligt så vet du om det, även utan att spara 50 % av löneökningar.

Det kanske blir som den där memen med normalfördelning på IQ. På sidan med lägre IQ samt högre IQ gäller “spara bara tillräckligt”, medan normal IQ tycker att “NOOO DU MÅSTE HA ETT AUTOMATISKT MÅNADSSPARANDE OCH AVRUNDA ALLA DINA KÖP SOM DU DESSUTOM SPARAT IHOP DET DUBBLA PRISBELOPPET OCH 50 % AV ALLA LÖNEÖKNINGAR!!!”.

Jag hade satt de i en punktlista, kanske i ordning av enkelhet att ta till sig tipsen och förstå vad de innebär, med vetskapen att faktiskt utföra dem kanske inte är samma ordningsföljd, eller tillochmed olika svårt beroende på person. Och då saknar jag fortfarande “spara till ett mål”. Det kanske är det du tycker med “spara tillräckligt” men jag tycker den är rätt svår att greppa, känns överväldigande kanske och särskilt med kommentaren “extra kul om det blir spara det som är över”. Det blir det väl inte? Sparar man tillräckligt vet man hur mycket man behöver spara, och att spara det som blir över, så vet man ju inte hur mycket det blir? Om du menar att man ändå “sparar tillräckligt” även med jättelite, då är det ju snarare en egen kategori att “spara för mycket”.

Jag skulle kanske levla det så här:

1. Spara litegrann, vad som helst, kom igång bara.
  2. Spara så mycket du bara kan.
  3. Spara bara så mycket som du behöver.

Nybörjare, entusiast, expert.

10 gillningar

Kan man tänka sig att ett av alternativen är Spara till FIRE? Detta sparande är delvis annorlunda tänker jag.

Jag vet inte var jag borde sätta mig själv. Jag har varit it “nr. 2 men med en känslomässig barriär för att tillåta nr.5” men börjar luta åt nr. 6 nu när min passiva inkomst (exklusive MPCC) är 2x lön.

Varje månad lägger jag 80% av mina inkomster i “lön2”, dessa är menade att gå till sparande och kommer göra så nästa månad när jag sätter in nya pengar i “lön2” om jag inte måste använda dem innan dess.

Mina vanliga levnadskostnader kommer från “lön” där de resterande 20% är placerade under månaden.

Jag försöker alltid förstärka känslan av misslyckande när jag tar pengar från “lön2” och det har varit effektivt (har sparat 80-85% i snitt) men det börjar kännas överdraget nu.

För mig och min fru så har inkomster och utgifter inte haft mycket samband. Så när vi tjänat mer har det snabbt blivit pengar till långsiktiga saker då vår livsstil ekonomiskt sett inte ändrat sig mycket.

Mycket av det som ger glädje är ganska billigt.

1 gillning

Jag tycker att man ska spara/investera så mycket man kan oavsett inkomstnivå. Om man lyckas öka sina inkomster se då till att hålla utgifterna konstanta och gör inte som alla andra, dvs ökade inkomster=ökade utgifter. Vid ökad inkomst, öka ditt sparande/investerade istället :ok_hand:

Jag tycker onumrerad checklista är bättre än siffersatt ”rangordning” som antyder att något sätt är ”bättre”/”finare” än andra.
Men punkterna är lite olika till sin karaktär vilket gör mig tveksam till listformatet.
Första punkten fungerar som en ingång/uppmaning till sparande öht, dvs ATT spara.
Punkterna 2-4 handlar om metoder, dvs HUR
Punkterna 5 och 6 hanterar VARFÖR, NÄR och HUR MYCKET.

Denna skillnad gör det svårt att hantera punkterna som en enhet/lista. De hade vunnit på att formateras på något annat sätt.

5 gillningar

Så har jag gjort. Men med inställningen “spara så j-vla mycket som du kan”. Om sparandet gått ner från ett år till ett annat har det lett till grundliga funderingar över vad jag håller på med. Lustigt nog så känner jag inte att jag försakat något, men man vänjer väl sig vid den livsstil man har kanske.

1 gillning

Bättre men checklistan som har kommer missa såna som mig som gillar att leva i nuet.