Hur ser ditt sparande ut? Nyfiken. ![]()

Garderobspengar
Snittsvensken har 33 000 kronor som ligger och skräpar i garderoben. Att sälja av sådant vi inte behöver är ett sparknep under vårstädningen
Hur ser ditt sparande ut? Nyfiken. ![]()
Vi sparar det som blir över varje månad på lönekontot
, typ 50-60% i sparkvot.
Dvs “spara tillräckligt” på sista nivån enligt mig, eller? ![]()
Tänker att “spara 10%” är extremt konkret. “Spara lagom” är väldigt ospecifikt.
Så ersätt “spara 10%” med “spara lite så det inte påverkar ditt liv kraftigt”. Plötsligt blev det lika ospecifikt och det blir steg.
Punkterna 2-4 handlar om metoder, dvs HUR
Punkterna 5 och 6 hanterar VARFÖR, NÄR och HUR MYCKET.Denna skillnad gör det svårt att hantera punkterna som en enhet/lista. De hade vunnit på att formateras på något annat sätt.
Ja, det här skaver för mig också. Men jag får inte riktigt rätt på det. ![]()
Tänker att “spara 10%” är extremt konkret. “Spara lagom” är väldigt ospecifikt.
Bra distinktion. F-n, klurigt det här.
På ämnet:
Extraspara idag - lek med extrasparande i vardagen, t.ex. som avrunda uppåt vid köp, “tjuven”, dagsspara, spara lika mycket som du nöjeshandlar för m.m.
Så passar det här in som handen i handsken. Bra där @Jonas-Opti! ![]()

Snittsvensken har 33 000 kronor som ligger och skräpar i garderoben. Att sälja av sådant vi inte behöver är ett sparknep under vårstädningen
Jepp, men skulle aldrig klarat av att gå via spara 10% nivån enligt dig
Håller med. Spara så mycket som möjligt, så tidigt som möjligt, så länge som möjligt. Utifrån sina egna förutsättningar och mål.
Kul att du gillade inlägget @janbolmeson!
Kanske en av sakerna vi vill prata mer om nästa vecka ![]()
Mvh,
Jonas
Att besvara frågan “Hur mycket bör man spara?/Hur stor sparkvot bör jag ha?” på ett konkret sätt är egentligen omöjligt eftersom svaret är “Det beror på”.
Vill man ändå ge ett vettigt råd i en form av checklista, på ett allmängiltigt sätt för nybörjare/fantast, ung eller gammal, fattig eller rik så tror jag ändå det är svårt att komma runt de grundfrågor som behöver ställas. Man kan inte besvara frågan vettigt utan att veta detta. Jag tycker det framkommer i oändligt många trådar på forumet och det finns väl en anledning till att Finansiell rådgivare är ett yrke
. Kanske man kan klä in checklistan i olika “förpackningar” istället för att de ska vara begripliga för alla och inte skrämma bort i onödan.
Läser jag Jans checklista igen efter att ha skrivit detta så ser jag den mer som en modell för att göra sparandet stort. Är det verkligen svaret på grundfrågan? Det besvarar snarare “Hur kommer jag igång med mitt sparande och vilka enkla metoder och överväganden leder till ett stort sparande?” Först längst ner “svart bälte” dyker grundläggande frågor kring “varför, hur mycket och när upp”. Bör de inte komma mycket tidigare?
Med alla dessa synpunkter får jag väl komma med ett motförslag till checklista:
1. Vill/behöver du spara?, om nej → spara inte, gör av med pengarna som kommer in. om ja-> gå till punkt 2.
Anledningar till att spara är om man har, eller kan komma att få, önskemål/strävanden som kräver pengar som man vid det aktuella tillfället inte kommer att ha. Eftersom det kan sträcka sig från 13-åringen som vill köpa en elscooter till Elon Musk som skaffa egen bas på Mars så kan man säga att det finns motiv att spara för de flesta. Exempel på undantag kan vara äldre med billiga nöjen utan andra önskemål med förmögna barn som inte “behöver” något arv.
2. Skaffa något att spara i. (allt från spargris till ISK)
3. Spara något direkt. (lägg i en krona i spargrisen eller sätt in en 100-lapp i global indexfond)
4, Fundera över vad du sparar till. (kan även placeras mellan 1 och 2)
Här kan det vara en speciell pryl, en hög pengar för specifikt ändamål eller “jag vet inte men det kan vara bra att ha pengar”.
5. Fundera över hur mycket pengar du behöver och när du behöver dem.
Kan vara specifik summa, mer diffust intervall eller “jag vet inte”. Tidpunkt, “när tillfälle uppenbarar sig”, period eller “ingen aning”.
6. Räkna ut hur mycket du behöver spara varje xxx.
7. Kan du spara så mycket utan att det blir “otrevligt” under tiden du sparar?
För 7-åringen: förmodligen det mesta av veckopengen, För barnföräldrar i villa: betydligt mindre procentuellt
8. Om nej → Kan du ändra sparmål i tid eller värde eller kan du öka intäkter/minska kostnader? Gå sen till punkt 6 igen. Om ja → punkt 9.
9. Välj mellan olika tekniker som kan hjälpa dig att spara:
Spara från det som är över i slutet av xxx
Spara undan en lagom summa direkt när du får in pengar (tex 10% av nettoinkomsten)
Extraspara lite då och då (ex spara undan lika mkt som du lägger på “nöjen”)
Spara undan mer när du ökar din inkomst (exv 50% av löneökning avsätts i ökat sparande)
Att tänka på:
Bli inte slav under ditt sparande utan var snäll mot dig själv. Det kommer tillfällen eller perioder där du inte “kan/vill” spara så mycket som du planerat. Det är OK.
Överspara inte. Det måste finnas en balans mellan att ha det bra nu och kanske nå ett sparmål sen.
Detta är det närmaste jag kan komma en checklista som “vem som helst” skulle kunna följa. Möjligen med vissa förklaringar. Fungerar för 7-åringen, såväl som 97-åringen. Hur man sen ska “förvara” de sparade pengarna är väl vad hela RT handlar om ![]()
lek med extrasparande i vardagen, t.ex. som avrunda uppåt vid köp, “tjuven”
Det där gör vi. Sparar alla mynt + tjugokronorssedlar och söker aktivt efter ställen som tar kontanter.
Blir inte mycket varje gång men sist vi räknade var det ändå över 40000.