Jag tänker att i den här tråden kan vi tipsa varandra om hur man med enkla medel med en minimal arbetsinsats, kan spara pengar genom att göra många små förändringar i sin ekonomi. Vissa saker är naturligtvis självklara för många, men jag gissar att många här har lite tips att dela med sig av.
Jag börjar väl då:
Idag har jag sparat ca 200:-/mån enbart genom att flytta mina sparpengar från ett sparkonto i en bank till ett sparkonto i en annan bank, som har bättre sparränta.
Idag har jag sparat ca 50:-/månaden genom ett telefonsamtal till min elleverantör, där jag förhandlade till mig ett bättre avtal än jag har idag. Ingen annan elleverantör kunde matcha det priset när jag kontaktade dom. Det nya avtalet är alltså ca 50:-/mån billigare än det gamla.
Bara dessa 2 små besparingar har gett mig motsvarande en löneökning med 250: -/mån i skattade pengar.
Jag fick ner mitt bolån från 1.5 till 1.2 genom att banken erbjöd det självmant och hade skickat ut ett automatiserat erbjudande i inboxen för meddelande. Tur jag tittade. Allt jag behövde göra var att binda på 1 år i stället för 3 mån. Gratis pengar som jag tackar för.
Skämt åsido, sålt av en bil idag, samt sålt av lekhinken och investerat i passiva istället. Insett att min förmåga att hitta vinnaraktier i lekhinken är i paritet med att spela på lotto. Därav en liten bet där istället idag för att unna mig lite nerv
Köpte smör och knäckebröd på bolaget. Blir till att äta frukost på jobbet momsfritt hädanefter. Kunde också köpa på mig några produkter som jag säljer vidare och tjänar in ovan kostnader på.