Vad har du gjort för din ekonomi idag (i det lilla)?

Jag tänker att i den här tråden kan vi tipsa varandra om hur man med enkla medel med en minimal arbetsinsats, kan spara pengar genom att göra många små förändringar i sin ekonomi. Vissa saker är naturligtvis självklara för många, men jag gissar att många här har lite tips att dela med sig av.

Jag börjar väl då:

Idag har jag sparat ca 200:-/mån enbart genom att flytta mina sparpengar från ett sparkonto i en bank till ett sparkonto i en annan bank, som har bättre sparränta.

Idag har jag sparat ca 50:-/månaden genom ett telefonsamtal till min elleverantör, där jag förhandlade till mig ett bättre avtal än jag har idag. Ingen annan elleverantör kunde matcha det priset när jag kontaktade dom. Det nya avtalet är alltså ca 50:-/mån billigare än det gamla.

Bara dessa 2 små besparingar har gett mig motsvarande en löneökning med 250: -/mån i skattade pengar.

5 gillningar

Idag har jag tjänat nästan 2tkr på att skolka från föreläsningar och jobbat istället. :joy:

10 gillningar

Var ute och sprang en runda, förhoppningsvis så innebär det att jag i längden orkar jobba längre. :slight_smile:

5 gillningar

Jag fick ner mitt bolån från 1.5 till 1.2 genom att banken erbjöd det självmant och hade skickat ut ett automatiserat erbjudande i inboxen för meddelande. Tur jag tittade. Allt jag behövde göra var att binda på 1 år i stället för 3 mån. Gratis pengar som jag tackar för.

2 gillningar

Jag har bytt mobiloperatör från Tele2 till Vimla. De använder Telenors nät och är rätt mycket billigare. Utanför Europa är de dock ganska dyra.

4 gillningar

Köpte lotto för 200kr idag, dragning om en halvtimme :slight_smile: håll tummarna för mig!

7 gillningar

Nära… bara fyra små rätt från miljonvinsten.

Skämt åsido, sålt av en bil idag, samt sålt av lekhinken och investerat i passiva istället. Insett att min förmåga att hitta vinnaraktier i lekhinken är i paritet med att spela på lotto. Därav en liten bet där istället idag för att unna mig lite nerv :slight_smile:

10 gillningar

Jag har löst ett svårt problem på jobbet, blivit lite klokare på köpet och ökat mitt värde hos arb givaren.

1 gillning

Jobbat hårt så jag får en fin löneökning 2022. :joy:

2 gillningar

Sålde 4 aktier, +60% :slight_smile:

1 gillning

Inte gjort av med en endaste krona!

2 gillningar

Jag sålde min telefon för 3500 på Facebook marketplace. Lätt att lägga upp, gratis och avhämtning :slight_smile:

2 gillningar

Matlåda till lunch. Som nästan alla arbetsdagar. Mindre stressigt och väldigt billigt.

2 gillningar

Gjort månadens budgetgenomgång med frun. Nu är alla pengar som kom in under Mars månad öronmärkta för April :slight_smile:

2 gillningar

Köpt en bättre bildskärm till frun så att hon orkar jobba längre efter 65 :grin:

4 gillningar

Sagt upp en försäkring som överlappade med en annan. 106 SEK/mån

3 gillningar

Plockade ner 3 DVD-boxar från hyllan och sålde på Tradera. Har inte ägt en DVD-spelare på fem år.

2 gillningar

Köpte smör och knäckebröd på bolaget. Blir till att äta frukost på jobbet momsfritt hädanefter. Kunde också köpa på mig några produkter som jag säljer vidare och tjänar in ovan kostnader på.

Verkligen småpengar, men alla bäckar små.

3 gillningar

Tar du upp den kostförmånen i din deklaration sen då och betalar förmånsbeskattningen? :wink:

3 gillningar

Jag har sänkt hastigheten när jag arbetspendlar till jobb, från 110km/h till 80km/h.

Minskar upplevelsen av stress.
Sparar 1l/100km eller ca 333kr/mån eller ca 4000kr/år

Blir teoretiskt ca 170k kr efter 20 år med ränta på ränta med minimal arbetsinsats :grin:

8 gillningar