En definitionsfråga och hur man formulerar följande ekonomiska betingelse.
Om jag väljer att använda butikers reklamblad och husvärdens matavfallspåsar, istället för köpa hundpåsar för 62 kr per månad från butik.
Om du tycker helheten och synsättet är skevt så berätta gärna hur du ser på saken.
Har vi då sparat 62 kr per månad?
Har vi då frigjort kapital med 62 kr per månad genom omfördelnings av tillgång och efterfrågan?
Har jag omfördelat två motsatser och skapat mervärde ur en vardagssituation?
Alltså vi har en hel lista med sådana här förehavanden som ger runt 30K mer per hushåll varje år.
Och tråden handlar inte om att redogöra dessa utan hitta ett sätt som ringar in pudelns kärna med en definition.
Slutligen att detta sker på någon annans bekostnad är vi fullt medvetna om, då all sker på någon annans bekostnad då allt är polära transaktioner med mer eller mindre komplexa strukturer.
Jag kan iofs tycka att en lista på ”minitweaks” kunde vara intressant. Dels kunde det vara givande att kanske upptäcka något man missat och dels att fråga sig var gränsen går. Jag menar nu inte gränsen för hur små summor man kan hitta sätt att spara in utan mer hur sniken man får vara i relation till andra, inklusive företag och arbetsgivare.
Jag kan iofs tycka att en lista på ”minitweaks” kunde vara intressant. Dels kunde det vara givande att kanske upptäcka något man missat och dels att fråga sig var gränsen går. Jag menar nu inte gränsen för hur små summor man kan hitta sätt att spara in utan mer hur sniken man får vara i relation till andra, inklusive företag och arbetsgivare.
Har du något exempel på mini-tweaks?
Vi börjar och sätter bolen i rullning.
Handdusch som alternativ till bidé.
Skonsammare och mer miljövänligt.
Efter sköljningen en handduk.
Toalettpapper åt gäster.
1 person och 1 hushåll.
75 kr per månad 900 kr per år.
Genom sluta använda toalettpapper.
Alltså, spontant nej. Du måste ju för det första investera i en handdusch till toan. Hur många år innan du betalat av den i form av mindre mängd toapapper? Och hur många handdukar ska man behöva köpa, äga och tvätta - det är också kostnader. Att använda mer vatten känns inte miljömässigt klokt.
Att byta en kostnad mot en annan är inte att spara pengar.
Att lägga 75 kr per person och månad på toapapper är inte korrekt. Det borde motsvara ca 3 rullar per vecka. Om det stämmer för någon så sök vård, så ska du inte behöva leva.
Grejen är den @AlphaCentauri
Vi mikrospara på bankonto, så slutet av året finns pengarna på kontot.
Ta Spotify och spela in för eget bruk då kassettskatten implicit har det folkbeteendet inräknat sedan 80- tal.
Det är 1440 mikro-sparande per år, påsar och bidé, så närmar vi oss 3000 kr.
Nu använder vi inte Spotify eftersom det inte är lagligt, men det finns många andra musiktjänster där gråzoner är mer vedertagna.
Tycker inte dessa betingelser är att snåla utan med bibehållen livskvalitet och standard NOLLA UTGIFTER som skapar mervärde över tid och cirka 30K per år är inte en piss i Atlanten.
Det blir likt en SPORT att NOLLA UTGIFTER
Desto fler desto roligare
En sänkt eller borttagen utgift skulle jag kalla det.
Du har inkomster/intäkter och utgifter/kostnader som tillsammans genererar överskott eller underskott i hushållets resultaträkning.
Vad du sedan gör med eventuellt överskott avgör om det sedan blir ett sparande, en investering eller en ny utgift. Men i dagligt tal skulle man nog bara kalla det en besparing. Du har sparat 62 kr.
Större tweaks ger större effekt. Transport och boende är väl de största utgiftsposterna, så där lär det finnas mer att ta av.
Jag träffade någon slags f.d. missbrukare eller kåkfarare som blivit nykter och hederlig. Han fick tillåtelse av sin arbetsgivare att bo i en husvagn på jobbets parkering. Då kan man använda pendlingstiden till övertid, spara resekostnaden och hyran. Det är många tusenlappar om året där.
Ska man ändå ta upp små tweaks så är det väl att ersätta snabbmat/utelunch med enkel matlåda (typ macka/knäckebröd).
Och bryggkaffe med snabbkaffe, jobbets kaffe eller bara vatten.
Som en skopa? Och sedan rullar du ihop bajset och viker in kanterna på rullen? Det låter kladdigt Eller gör du en strut och tar med en grilltång? Eller en papplåda och ställer precis under?
Hund är väl förresten inget bra om man vill sänka utgifterna! Först kostar det att mata den och sedan får man det här dilemmat med påsar. Ovanpå allt annat.
Då kör vi en till, likadan uppsättning kläder, 3 set.
3 par skor.
Punkt.
Kan föreställa mig att det blir en rejäl utgiftspost som nollas.
Ska kolla vad en medelklass snittar i klädköp per månad.
Lägga den summan till listan av mikro-sparande.
VSOMM
Pst
Vad kan man jämföra med hos börsen som snittar 30K
per år efter skatt och avgifter?
Då kan man stoltsera med att man gör detsamma utan exponerad risk!
Om du har spotify gratis på datorn så kan man bara stänga programmet när reklam börjar spelas upp och sedan starta programmet igen så slipper du reklam.
Skippa allt med socker så parar du väldigt mycket, bli vegetarian så kan du om du är extremt strikt komma under 1200kr i matutfgifter per månad. Roligt att äta 10 kr linslasagne /eller lins bolognes med ris till lunch/middag 365 dagar? nej… sparar du en hel del? ..ja. och gröt frukost /kvällsmat. (nej jag är inte så strikt själv, ligger på runt 1500-1700 per månad)
Plocka blåbär på sommaren och frys in alternativ köp under säsong och frys in till gröten.
Hur som, för en del löjeväckande och andra inte, men gillar andemeningen med - många bäckar små …
Sökt olika återvinningsstationer och dom betalar för allt möjligt, såsom kablar.
Skalar man dom med en kabeltång och får fram ren koppar, så betalar dom 99 kr kg.
Eftersom vi lever som vi lär och visar folk hur dom kan snitta 30K på ett år utan exponerad risk. Så är detta en ur mängden av möjligheter.
Tog en sväng förbi rummet för grovsopor och fick ihop massa kablar. Tror 1 till 3 kg per månad är fullt möjligt. Men räknar lågt och tänker minst 1200 kr per år.