Rubriken sammanfattar frågan ganska väl.
Det görs ju mkt beräkningar på levnadskostnader idag i och med den ekonomiska situation som Sverige befinner sig i.
Kan vara kul att höra om ni känner igen er i kalkylerna som görs.
Vi kan ta utgångspunkt i denna beräkning…
lever ni snålare eller lyxigare än genomsnittet tror ni? Vad lägger ni mest pengar på?
Dubbel matkostnad för par känns orealistiskt, tycker jag.
Om jag hade bott själv hade maten blivit mycket billigare eftersom det är tråkigare att äta själv.
Vad räknar man som hygienartiklar? Spontant tänker jag typ tandkräm, tvål, toapapper. Över 700 kr på det som ensamstående låter väldigt mycket om man inte har hår ner till hälarna och jobbar varje dag i gyttja
Jag lägger mer på lek och fritid, vatten samt försäkringar och mindre på resten, men så bort jag i hus också.
Det finns redan nån lång tråd på ämnet tror jag.
Kläder, lek och fritid och hemutrustning känns väldigt högt.
Om alkohol ingår i lek och fritid är den istället låg. Vet inte var alkohol annars hamnar, mat?
Jag gissar att du är en man?
Jag lägger 700 kr i månaden på (i min tycker) budget shampoo, balsam, inpackning och stylingprodukter.
Till det tillkommer minst 1500 per månad på basic hudvårdsprodukter (ansiktstvätt, syrapeeling, dagkräm med spf, nattkräm med tretinoin plus lugnande kroppslotion vid behov).
Bindor och preventivmedel går på ca 250 per månad.
Det här är den absoluta minimum för mig.
Då är frisör, frans/bryn-stylist och kosmetolog inte inräknade. Dessa kostnader kan lätt hamna på 2000-5000 enskilda månader.
Du har helt rätt i att jag är man och måste väl erkänna att mitt synsätt var snävt. Jag tänkte inte spontant att smink och klippning skulle räknas som hygien.
Räknar man inte med boende och transport hos konsumentverket?
Jag är kvinna och jag tycker att det du nämner låter lite för mycket enl. min erfarenhet. Jag använder dyrt shampoo, balsam, inpackning och allt det här (mellan 300-500kr flaska/produkt). Använder också dyra hudvårdsprodukter och allt det du nämner, men en flaska shampoo, ansiktstvätt, dagkräm, osv varar för mig i flera månader och används dagligen.
Jag skulle hålla med om du använder många produkter och gillar att testa nya av dyra märke, men 1500 i månaden av basic produkter låter som ganska mycket.
Saknar de stora kostnaderna så som boende (hyra, amortering/räntor, underhåll) och transporter.
Sen 40kr/mån för barnutrustning är mycket lågt med 2 aktiva barn!!
Konsumentverkets info:
Lyxigare är inte samma som slösigare.
Mat 1500
Kläder 100
Lek och fritid - tjänar pengar på min hobby så +1000
Hygienartiklar 10
Förbrukningsvaror. rövpapper inkl i matbudgeten. Men snus och snask 600
Hemutrustning 0
Mobil 110
El 2300
Vatten 400
Försäkring inkl bilförsäkring villa hem 500
Kan inte ha det lyxigare. Om det inte är en rutschkana från mitt sovrum i ett rör ner till min inbyggda pool eller ett stort garage med mina drömbilar (givetvis budgetbilar) så kan jag inte ha det lyxigare just nu.
Sparar lätt 300k per år
Jag hävdar inte att jag representerar alla kvinnor i hela Sverige, men jag tror att många kvinnor grovt underskattar hur mycket man lägger på skönhet. Jag gjorde det definitivt innan jag började föra en detaljerad mätning av mina kostnader och fortfarande blir jag ibland förvånad över hur mycket jag egentligen spenderar. Varje produkt i sig behöver inte vara särskilt exklusiv men den totala mängden som man använder gör att skönhetsutgifterna snabbt blir ett svart hål.
Det här är mina minimala baskostnader per månad:
Ansiktstvätt 169 kr
Dagkräm med spf (räcker 1-2 månader beroende på årstid) 350 kr
Nattkräm ( ansikte, hals, händer, decoltage) (487/2) = 243,5
Syrapeeling (räcker i två månader, används över hela kroppen, mot akne och ingrodda hårstrån) 499/2=250 kr
Shampoo 189 kr
Balsam 165 kr
Inpackning 229 kr
Hårstyling 200 kr
Totalt 1797,5 kronor.
Ofta räcker produkterna lite längre, än en månad men endast fåtal räcker i två. Förbrukningen varierar också efter årstid och vilket jobb jag har. När jag hade mycket face-time med kunder la jag mer pengar på att upprätthålla en viss utseendestandard. Nu när jag pluggar och jobbar på förskolan bryr jag mig knappt.
Lek och fritid täcker inte ens medlemsavgifter, läger, m.m. än mindre när man räknar in badhus, bowling, klättring, fjällen, gym, etc. Den är ju absurt låg. Vi lägger nog det dubbla, sedan ytterligare 3000/månad om man räknar in fjällen. Vilket ju eg är lek och fritid. Kläder känns dock kanske rimlig, möjligtvis lite hög.
Tycker mat känns absurt låg. Vad äter folk? Pasta med vitt bröd till? Fiskpinnar, falukorv och andra halvfabrikat?
Mobilabonnemang och medier för 2000? Känns sjukt högt, hur många abonnemang har folk?
Listan visar nog mest att alla prioriterar olika och har olika förutsättningar. Och att folk äter billigt, den har jag svårast att fatta
Stämmer nog hyfsat, med boendekostnader och sparande borträknat.
Men de flesta poster är såklart lägre mot standard. Mycket mindre på kläder, mat och skönhet. Men lägger nog ändå 300-400kr på skönhet, om man räknar in hårvård, enklare hudvård och sparsmakat med smink. Sen saknas vissa, som vård, hälsa, mediciner och annat.
En bit över men inte så mycket. Sen begriper jag inte hur vi skulle lyckas bränna 3000 kr på hygienartiklar och mobil/media. Det är typ 1/3 av det och vi varken luktar illa eller lever under en sten mht media Balansen och lite till lägger vi på nöje, äta ute typ.
Jag har fru och två barn, vi bränner lite mindre än det där per månad. Vi brukar räkna med drygt 20000.
Bra länk. Tack för den
Tyckte att mat kändes absurt högt. När jag under ett antal år knappt kunde jobba men samtidigt inte fick pengar från Försäkringskassan låg mina matkostnader ofta på 450 kr i månaden, och då blev det mycket pasta, linser och bröd. Men den här månaden kommer jag nog lägga runt 1500; senast lagade jag burgundisk köttgryta.
Sammantaget lever jag på mindre än hälften av summan i tabellen, och då ingår transportkostnader. Mina “Mobilabonnemang och medier”-kostnader är typ en hundring per månad.
I konsumentverkets länk som @Vagabond postade står ju allt som inte ingår. Det var ju ganska mycket… Bostad, transport, restaurang, resor, sjukvård, alkohol, tobak och speciella fritidsintressen som golf, ridning ich hockey.
För mig blir då deras siffror höga.