Vad är din matbudget?

Gick in idag på Swedbanks hemsida och såg att man ska spendera ca. 2810k/ månad om man är ensam vuxen. Började kolla själv lite och när jag ser över hur mycket jag spenderar så ligger jag de 6 månaderna alltid någonstans mellan 4500-6000kr. Kollade runt med mina polare som också brukar ligga kring 5000kr (singlar då).
Vad tycker ni är en “rimlig” /“normal” kostand på mat per månad? Hur mycket brukar ni lägga på mat/ månad?

Låter ganska rimligt med 5000-6000 om man äter varierat och gott.

Jag tror jag och sambon ligger kring 7000kr tillsammans.

2 gillningar

Vi lägger ca 5000kr i månaden och är en familj bestående av 2 vuxna och en 4-månaders unge.

I de 5000kr så ingår allt som vi handlar i mataffären vilket är såklart mat för månaden men även förbrukningsvaror såsom blöjor, hygienartiklar, våtservetter m.m.

Vi äter även hämtmat/snabbmat ca 2 gånger i månaden och det ingår också i den budgeten.
I övrigt är det väldigt enkel, billig och smidig mat under veckorna och lite extra gott till helgerna.

Äter väldigt sällan ute på finrestaurang och när vi väl gör det så tar vi pengar från nöjeskontot istället för matkontot.

1 gillning

Två vuxna och två barn (1 och 7 år).

Vi ligger mellan 9-10k i månaden. Då är det allt från matbutik (mat, blöjor etc.) samt hämtmat.

Har ingen budget och ingen uträkning på vad det kostar.

Jag anser att mat kostar vad den kostar och det är jag värd.
Dock är jag kostnadsmedveten vid köp och restaurangbesök.

4 gillningar

Två vuxna, två barn:
Inköp på ICA (ingår även annat): 5 500 kr
Hämtmat: 1 000 kr
Restaurangbesök: 1 500 kr
Summa 8 000 kr (säg att 7 000 kr avser mat)

Två vuxna och två barn, vi budgeterar 5000 kr, men då ingår inte utemat eller hämtmat i budgeten.

Två vuxna, ca 4 000- 4 500 inkl allt som handlas i mataffär.

Jag har inte heller någon budget men när jag öppnade Swedbank appen blev jag lite skrämd av hur mycket som gick åt.

1 gillning

Äter ni någon speciell kost? Hur gör ni för att komma ner till 4000-4500kr?

1 gillning

Två vuxna 4500 - 5000 kr då ingår allt vi handlar på ica, äter väldigt sällan ute eller hämtmat

Vänder på frågan, vad ingår i din matbudget?
Resturangbesök? Lunch ute? Lagar du mat från grunden eller köper mycket halvfabrikat, äter du flexibel med kött/vegetarisk kost eller blir det mycket kött?

Två vuxna med en kostnad på ca 7000kr i månaden. Då ingår vin och öl, men inga utemåltider. Vi är båda matlagningsintresserade, så allt lagas från grunden och vi har ganska höga kvalitetskrav. Handlar det mesta från Willys, om det inte är delikatesser.

Vi har budgeterat 8000 i månaden, plus jobbluncher och restaurangbesök. Två vuxna, två barn (11 & 14)

Två vuxna, runt 7500 kr/mån (exkl. utemat). Mat är dyrt, speciellt i Stockholmsområdet.

Det hjälper att vara smålänning :slight_smile: (fast bor i Skåne). Handlar på willys, småstad så antagligen billigare än t.ex. i stockholmsområdet. Undviker de där dyra sakerna som driver upp kostnaderna, typ dyra köttsorter.

Ensam vuxen: Cirka 4800-5600 per månad, matbutik + apoteksvaror (ej receptbelagda) + ute-luncher/takeaway mat. Äter alltid ute eller köper take-away minst 1 gång varje helg.

Det är samma pris på alla Willys butiker oavsett var i landet den ligger. :slight_smile:

1 gillning

Ca 6000 två vuxna (nästan alltid matlåda) 2 barn 2 och 4 år. Handlar oftast en gång i veckan. Försöker tänka lite längre så är det extra pris på något vi brukar använda så åker det ner i vagnen, förutsatt att det går att spara tills man ska använda frysen är perfekta hjälpmedlet.

När vi hälsar på släkt i Uppsala-området, har jag flera gånger lagt märke till att mat varit betydligt dyrare kanske bara en tillfällighet men tvivlar på det.

Cirka 4000kr/månad för 2 vuxna, medhavd matlåda i stort sett varje dag. 2 utflugna barn kommer ibland hem och äter på helger, pengen räcker även till det