Hade ingen koll på denna summan men upptäckte ett lustigt sammanträffande.
Jag verkar ligga runt ca. 3500kr/mån, man 35 år, 85kg.
Sen är jag lite nördig för jag har räknat kalorier i över 10 år pga att jag tränar och märker att jag är i mycket bättre fysisk och psykisk balans om jag äter balanserat fett/kolhyrater/protein och låsta kalorier.
Jag ligger vintertid runt ca 3600kcal/dag och sommartid runt 3000kcal/dag.
Och har nu de senaste 3 månaderna betalat ungefär 3500kr för 3600kcal.
Enligt folkhälsomyndigheten så bör en vuxen man med medel aktivitetsnivå ligga runt 2600kcal/dag, gör man det bör man nog kunna komma undan med Swedbanks rekommendation om 2800kr/mån, bara riktmärken så klart men känns ändå hyfsat rimligt om man lagar all sin mat hemma.
*** Räknat på Physical Activity Level (PAL) 1,4; 1,6 och 1,8, enligt NNR 2012.**
Jag lagar matlådor typ 4/5 delar av månaden, mån-fredag. Äter ute ca 1.5ggr i veckan och utöver det spenderar väl lite på godis här och där. Käkar ganska mycket kyckling i samband med att jag tränar 5 ggr i veckan. Käkar inte mkt vegetariskt, typ 1 max 2 ggr i veckan.
~10.000 per månad (2 vuxna, 1 barn). En del uteluncher med kollegor på vardagarna.
“Levnadskostnaderna” som Swedbank hänvisar till verkar definitivt i underkant. En totalkostnad (exklusive bostad) på 10.520 kr för en vuxen är väldigt väldigt lite.
Lade märke till att snabbnudlar från Eldorado kostade 2,95kr på Willys. Om man enbart äter två paket om dagen kommer man att få ner matkostnaden till 180kr/mån per person
…eller så kan man äta sig mätt på gratisproverna på ICA på fredagarna
Mellan 2500-3000 inkl det man köper i mataffären som inte är mat. Senaste 2 månader bestämde jag mig dock för att testa att skippa den onyttigare och dyrare maten och då landat på ca 1200 kr (utan att kyl/frys/skafferi har rensats) vilket känns ganska lite (utan att ha gått extreme mode).
Våran matbudget är “unlimited”. Det betyder inte att det får kosta hur mycket som helst men vi köper det vi vill ha utan att bry oss om priset så i praktiken är det ändå " unlimited".
Vi köper alkohol för ganska mycket pengar men det är mera kvalité än kvantitet. Jag gör det inte jätteofta men ibland köper jag en flaska Champagne för över 1500 kronor och hittills har det alltid varit värt varenda krona.
Det tar emot mera att betala 300 kronor för en bit fisk men som jag skrev tidigare så gör vi det så ofta vi vill. Eftersom vi har råd att köpa den mat vi vill skulle vi aldrig snåla med maten, det är det inte värt.
Spenderar ca 2200kr/månad en ensam vuxen. I det ingår lunchlåda mån-torsdag + fredagar utelunch samt övriga förbrukningsvaror som diskmedel, tvål osv som köpes i matbutiken. Innan jag fick lunchföremån på ca 1000kr/månaden så låg jag runt 1800kr/månaden fast utelunch kanske 1ggr/månaden istället för 4-5 som nu.
Om det verkligen behövs skulle jag kunna kapa den med ytterligare 100-200kr till då jag lätt spendera en hel del i delicharken då det verkligen är mitt guilty pleasure😅
Har gjort ett väldigt långt inlägg i en annan tråd om hur jag tänker kring mat:
Äter ekologisk närodlat blandkost det vi vill ha. Köper kött från en gård och betalar mer än va vi annars skulle gjort. Då mat och djur är viktigt för mig. Dock gör vi allt från grunden och nästan inget godis och läsk. Men en hel del hemmagjord kakor och saft mm. Odlar lite på sommaren. Men inga mängder.
Ingår även hygien och rengöringsmedel mm
Jag har låg matbudget. 22000 kronor för hela 2020, för en vuxen och en tonårsson på halvtid. Enstaka tillfällen med hämtmat ingår inte, men å andra sidan inkluderar detta allt från matbutiken såsom toapapper och tandkräm också.
Sonen äter ju i skolan och jag körde 5:2 hela året samt har förmånen att få äta en del mat i jobbet, men jag förvånade ändå mig själv vid summeringen. Dessutom slänger jag nästan ingen mat alls och jag dricker inte kaffe.
Vi var lite i samma situation för något år sedan, spenderade ganska mycket pengar på att äta ute, både gällande lunch, middag samt även kaffe & fika. Gjorde samma sak, kikade lite på Swedbanks app där vi har “utgiftskollen” och fick lite av en chock; spenderade nog i snitt runt 10.000 kr/månad för 2 vuxna (vilket vi tyckte var för mycket för ett hushåll på 2 personer).
Nu senaste 10 månaderna så ligger vi i snitt på ca. 7.000kr/månad för ett hushåll med 2 vuxna & 2 barn.
I början av vårt sparande la vi kanske 2500 / mån för två vuxna och en fyraåring. Nu fyra år senare är matkostnaden ca 4000 kronor. Då äter vi mestadels vegetariskt men är inte supernitiska med priser och planering.