Spännande och jag tror att du gör en bra jobb
Det sket sig en del på jobbet och jag har i princip kraschat så fort jag kommit hem. Så jag har helt enkelt inte haft någon energi till att fortsätta med inlägget. Men det kommer och jag hoppas bli klar med det nästa vecka
Jag förstår. Jobbar du med?
Behöver du hjälp?
Jobbar inom en mycket nischad teknisk industri och vi precis som resten av världen har drabbats av leveransproblem från våra underleverantörer. I förra och förrförra veckan fick vi äntligen tag i grejer men jag var tvungen att hoppa in på min gamla avdelningen och allt var bara väldigt rörigt.
Syftar du på inlägget? Tror jag klarar mig men tack ändå
@Falun_D Så nu är detta monster till inlägg klart! Har korrekturläst det ett antal gånger men är dyslektiker så kan ha missat något, så tveka inte att ställa frågor om något är otydligt
Tänkte först ta lite bakgrund om mig för att försöka ge en bild av min relation till mat. Gå direkt till rubriken tips om ni vill skippa det, men tänker att det kan vara lite kul.
Hela min släkt är väldigt matglad. Min mormor har jobbat som kallskänka och hennes middagar och julbord var helt fantastiska. Här tillsammans med min mycket duktiga och nästan lika matintresserade pappa har jag fått min grund i svensk husmanskost och mer klassisk restaurangmat. Pappa är dock lite mer utforskande och gillar det sydostasiatiska köket. Jag har liksom blivit bortskämd och är uppvuxen med hemgjord bearnaisesås och tål typ inte burkbea😂.
Har inte lagat särskilt mycket mat under min uppväxt (har vänner som fått ha ansvaret att laga en middag i veckan sedan de var tonåringar) utan det var i princip endast när föräldrarna var borta någon helg. Dock hade jag turen att få möjligheten att flytta hemifrån knappt 19 år gammal. Under ca två år levde jag med en väldigt knaper budget (~ 10kkr/månaden) så jag fick lära mig ett och annat i om hur man kan laga god men ändå billig mat.
Tips
Så här är mina tips för att hålla ner kostnaden på mat men samtidigt äta gott, hemlagat och inte lägga ner en överdrivet mycket aktiv tid på matlagandet:
Basvaror
Denna rubrik kombinerat med rubriken om erbjudanden är nog viktigast för att kunna spara pengar på mat.
Bygg upp ett lager av basvaror. Detta kan/bör ske över tid beroende på vad som finns på extrapris. Fortsätt sedan att köpa in basvaror (till rimliga nivåer) varje gång det är rea. Jag brukar lägga till x på min inköpslista när jag vet att jag endast har tillräckligt för att laga 1-2 måltider till innan mitt lager är slut. På så sätt kan jag hålla koll på att det är dags att hålla extra utkik efter erbjudanden men samtidigt går det ingen nöd och jag ”måste” inte köpa varorna till normalpris.
Dessa basvaror ska ha lång hållbarhet och vara ”versatile”. När man har basvaror samt en egen receptbank så kan man lätt slänga ihop en måltid med low effort utan att behöva stödhandla.
Under spoilern finns exempel på basvaror och vad de kan användas till (ej recept då det här inlägget skulle bli mega långt och aldrig bli klart, men om någon är nyfiken över något specifikt så säg till så kan jag utveckla). Detta är utifrån vad jag gillar, men det är viktigt att göra det personlig så att inget blir stående och aldrig används.
Exempel på basvaror
Skafferi
-
Krossade tomater: går i princip inte att ha för mycket av och går att avvänds till: köttfärssås, chili con carne, tomatsås till pizza/pasta, hemgjord bbq-sås => pulled pork.
-
Tomatpuré på tub. Brukar ha en 3-4st i skafferiet och används till nästan samma sak som krossade tomater, men har lite fler användningsområden så som köttgrytor.
-
Bönor och kikärtor. Har en mix av vita bönor i tomatsås och olika bönor i tetrapack. Används till: chili con/sin carne, pastasallad och potatissallad.
-
Tonfisk på burk. Sallad och tonfiskröra till mackor eller pasta.
-
Majskorn på burk. Tonfiskröra, kycklingcurry, sallad.
-
Pasta (korta och långa former). Pastasallad, spagetti och köttfärssås, pasta med tonfiskröra/tomatsås med eller utan halloumi.
-
Ris. Chili con carne, currykyckling, stekt ris, grillad kyckling med sås😉.
-
Matvete/havre. Passar ej alla i smaken men kan ersätta ris, billigare och miljövänligare. Kan också användas till att göra sallader matigare.
-
Äggnudlar + buljongtärning =snabb käk. Nudelwok.
-
Tortillabröd. Tacos, burritos, pulled pork.
-
Mjöl. Pizza! Beurre manié(Redning). Bröd.
-
Oliver(skulle ej klassa som basvara men finns alltid i mitt skafferi). Pasta/potatissallad, pizza eller snacks.
-
Gullök. Köttfärssås, chili con carne, bbq-sås, köttgryta, buljong.
-
Rödlök. Pasta-/potatis-/vanligsallad
Kylskåp
-
Smör. Personlig preferens men jag steker i princip allt i smör. Beurre manié, bakning, blanka av såser.
-
Jäst. För mig främst pizzadeg men bakar ibland vanliga frallor.
-
Fetaost. Pasta/potatissallad. Pizza. Omelett.
-
Halloumi. Vän som är vegetarian och har lång hållbarhet. Tillsammans med tomatsås och pasta. Även i sallader. Eller bara stekta och toppade med oregano och pressad citron.
-
Ägg. Stekta/kokta. Omelett, pannkakor, burritos. Dressing/sås/majonnäs
-
Någon form av fetare/krämigare mejeriprodukt tex gräddfil/créme fraîches/turkisk yoghurt. Till olika såser eller röror.
Frys
-
Protein beroende på extrapris
-
Köttfärs. Köttfärssås, chili con carne, tacos/burritos
-
Fläskytterfilé/spareribs i bbq i ugnen med rostad potatis.
-
Fläskkarré/picnicbog pulled pork
-
Kyckling. Styckad från hel färsk kyckling.
-
2kg kyckling innanfilén. Bra kilopris vid rabatt. Tinar och steker/grillar i ugn. Skivar i lämpligt stora bitar. Fryser in ca 2/3 till senare tillfälle. Kyckling curry, nudelwok, pastasallad, sallad.
”Smakförstärkare”
lite flummigare kategorisering kan vara på/i kryddhyllan/skafferiet/kylskåpet
-
Svartpeppar på kvarn! Färdig mald är inget att ha! så stor skillnad!
-
Salt
-
Paprikapulver
-
Grillkrydda
-
Torkad oregano
-
Chili flakes
-
Cayennepeppar
-
Vitlök
-
Vitlökspulver
-
Lökpulver
-
Trorkad timjan (har försökt odla färsk men lyckas alltid döda dem efter bara några veckor😅)
-
Kinesisk soja
-
Balsam/vitvins/risvinäger (bör ha) kan komplementeras med rödvins/äppelcidervinäger
-
Glögg. Min hemliga ingrediens. Har hemgjord glögg i de flesta tomatbaserade såser + brunsås och även grytor.
-
Dijonsenap
-
Kapris
-
Färsk basilika (enda levande gröna jag har i min lägenhet😂)
Extrapris
Jag brukar kolla igenom min ICAs veckoerbjudanden på måndagsmorgonen på tunnelbanan på väg till jobbet. Utifrån det planerar jag och skriver inköpslistan för veckans/kommande veckans mat. Ibland hittar jag ”huvudingredienser” som protein eller så har jag redan det hemma och endast fyller på med tillbehör och färska varor som sallad etc. Kollar även efter varor för att fylla på mitt basförråd.
Det går säkert att spara några kronor om man kollar erbjudanden i flera butiker och handlar på dessa. För mig är det inte värt tidsåtgången att leta runt i olika butiker. ICA ligger närmast mig och har i mitt tycke ett väldigt stort och bra sortiment. Det under lättar också att samla bonus genom att bara handla på en kedja.
Experimentera/ta inspiration
Jag använder sällan riktiga recept utan har många smakkombinationer i huvudet. Vet inte om det är något att lära ut annat än experimentera och våga göra fel. För mig blir mycket bra men definitivt inte allt.
Och som Jan brukar säga om företagandet, det är något man måste öva på. Vissa är kanske födda med utmärkta smaklökar men vi andra få helt enkelt bara öva
Jämförelsepris
Superviktigt! Något som kanske inte alla ha koll på. Kolla på vad en vara kostar per kilo- eller literpris och inte bara vad just en förpackning kostar. Det kan skilja sig mycket mellan två olika märken av samma vara eller om man har turen och utrymmet för att köpa en större förpackning till billigare jämförelsepris.
OBS!
- Gå dock inte i fällan att köpa en större förpackning om du inte kommer kunna använda allt innan det blir dåligt. Vissa typer av varor går det utmärkt att köpa i storpack medan andra är det bara slöseri med pengar/miljön om man blir tvungen att slänga.
- Ibland kan butiker medvetet eller omedvetet tabba sig med jämförelsepriserna och skriva ha olika enheter tex kr/st och kr/kg, så det bör man vara uppmärksam på.
Grymt! Många bra tips!
Ser ut som en saltströare värdig biljonärer.
Vad äter ni de andra dagarna då om ni inte lagar eller äter ute/ hämtar?
Vi kör lite samma, fast för en vecka i taget. Vi har en veckolapp på kylen där det står barnens skoltider, deras träningar och matcher, vad de får för mat i skolan (försöker undvika liknande mat på kvällen som till lunch), middag och lite tom plats för övriga saker, t ex om jag eller min fru har något speciellt (eller gud förbjude tillsammans )
Fick lite idéer från din matlista, tack! Lätt att fastna i samma gamla saker!
Vi har tidigare kört tre veckor hemlagat, fjärde veckan matkasse av något slag,
Annars äter vi just hemlagat med planerad hämtmat vid enstaka tillfällen . Sen kan det vara tomma dagar i matsedeln om man vet att vi ska åka bort, eller om det finns för mycket rester i frysen. Innevarande vecka har vi kört hamburgervecka (nöt, fisk, kalkon, vego, kyckling och halloumi för att vi hade massor av bröd i frysen som min fru föreslog skulle ut i gästhus.
Nästa vecka blir det en liten resa, sen när vi kommer hem är svärföräldrarna på besök så den veckan saknar också matsedel. Veckan därefter blir det en ny planering.
Ser lovande ut. Du får berätta hur det går😊
Ha! Vilken grej. Den tanken har ALDRIG slagit mig kan jag ärligt säga. Men nu så…
Vilken grej - imponerad är jag!
Vin i matlagning är ju väldigt vanligt och glögg är ju vin med extra kryddor😉

Vilken grej - imponerad är jag!
Tack!
Städade/organiserade om skafferiet så passade på att ta några bilder.
Någon kanske tycker att det är mycket mat för ett enpersonshushåll men förutom att det är bra för plånboken så är det skönt att veta att det alltid finns något att äta oavsett om man har mycket eller lite energi att laga något.
Fint jobbat. Jag har ett skåp med oöppnade förpackningar vars innehåll noga bokförs i appen Keep, så att jag aldrig står utan viktiga råvaror. Sen ett skåp för kolhydrater, ett för typ bak och sen kryddor.
Snyggt organiserat!
För övrigt har jag och min fru tänkt att köra en “billig” månad i februari. Det har runnit iväg lite de två senaste månaderna med inköp var och vartannan dag. Tänkte om någon är intresserad av att delta, för i sådana fall bidrar jag gärna med matsedel och inköpslista veckovis för två personer. Nu har vi ett rätt välfyllt hushåll så när vi siktar på 500/vecka för två personer, middag med i många fall lunch dagen efter kanske det för någon blir 700 och för någon än mer bunkrad något billigare.
Vi brukar köra rätt snålt men vällagad mat och avsluta perioden med något lite lyxigare sista helgen. Tänker inte lägga energi på detta om det saknas intresse men är det ett gäng som vill vara med så kör vi.
Absolut intresserad! Kan behöva lite inspiration här. Mycket uppskattat om du vill dela med dig!