Kartlade alla utgifter från mataffären. 15-25% läggs på sötsaker

Som rubriken lyder, jag har kartlagt alla mina utgifter från November 2022 fram till Juli 2023 på det vi handlar i matbutiker.
I snitt förbrukar mitt hushåll (2 pers och två små gnagare till husdjur) 15-25% av utgifterna på sötsaker.

Jag är lite nyfiken på hur fördelningen ser ut hos er andra?

15-25% känns på tok för mycket och hela syftet med att kartlägga det är just för att dra ned på den konsumtionsposten. Finns bättre saker att lägga pengarna på än något som ger korta dopaminkickar och gör en fet.

Siffrorna är hämtade från alla mina ICA-kvitton på Kivra. Samtliga utgiftsposter kan jag tyvärr inte redovisa då kvittot inte finns kvar. Det finns nämligen ett mörkertal då jag handlar från andra butiker också

Juli 2023
Mat: 3724kr
Färdigrätter: 0kr
Sötsaker: 1229kr
Hushållsprylar (toapapper, rengöring, diskmedel, etc): 677kr
Hygienartiklar (tandkräm, rakhyvlar, tvål, duschcreme etc): 704kr
Djurmat: 124kr

Total: 6 458kr
19% av totalen gick till sötsaker

Juni 2023
Mat: 3386kr
Sötsaker: 1088kr
Hushållsprylar (toapapper, rengöring, diskmedel, etc): 238kr
Hygienartiklar (tandkräm, rakhyvlar, tvål, duschcreme etc): 138kr
Djurmat: 90kr

Total: 4 940kr
22% av totalen gick till sötsaker

Maj 2023
Mat: 3290kr
Sötsaker: 1441kr
Hushållsprylar (toapapper, rengöring, diskmedel, etc): 80kr
Hygienartiklar (tandkräm, rakhyvlar, tvål, duschcreme etc): 588kr
Djurmat: 31kr

Total 5 430kr
26% av totalen gick till sötsaker

April 2023
Mat: 3167kr
Färdigrätter: 89kr
Sötsaker: 1080kr
Hushållsprylar (toapapper, rengöring, diskmedel, etc): 408kr
Hygienartiklar (tandkräm, rakhyvlar, tvål, duschcreme etc): 416kr
Djurmat: 67kr

Total 5 227kr
20% av totalen gick till sötsaker

Mars 2023
Mat: 3207kr
Sötsaker: 749kr
Hushållsprylar (toapapper, rengöring, diskmedel, etc): 218kr
Hygienartiklar (tandkräm, rakhyvlar, tvål, duschcreme etc): 389kr
Djurmat: 25kr

Total 4 588kr
16% av totalen gick till sötsaker

Februari 2023
Mat: 2460kr
Sötsaker: 699kr
Hushållsprylar (toapapper, rengöring, diskmedel, etc): 218kr
Hygienartiklar (tandkräm, rakhyvlar, tvål, duschcreme etc): 154kr
Djurmat: 17kr

Total: 3 548kr
19% av totalen gick till sötsaker

Januari 2023
Mat: 1533kr
Färdigrätter: 56kr
Sötsaker: 777kr
Hushållsprylar (toapapper, rengöring, diskmedel, etc): 119kr
Hygienartiklar (tandkräm, rakhyvlar, tvål, duschcreme etc): 129kr
Djurmat: 13kr

Total 1 927kr
40% av totalen gick till sötsaker

December 2022
Mat: 3764kr
Färdigrätter: 140kr
Sötsaker: 871kr
Hushållsprylar (toapapper, rengöring, diskmedel, etc): 251kr
Hygienartiklar (tandkräm, rakhyvlar, tvål, duschcreme etc): 343kr
Djurmat: 0kr

Total 5 369kr
16% av totalen gick till sötsaker

November 2022
Tobak: 225kr
Mat: 3335kr
Sötsaker: 1602kr
Hushållsprylar (toapapper, rengöring, diskmedel, etc): 259kr
Hygienartiklar (tandkräm, rakhyvlar, tvål, duschcreme etc): 0kr
Djurmat: 62kr

Total 5 483kr
29% av totalen gick till sötsaker

10 gillningar

Va stora belopp på sötsaker… Undrar då vad hamnar under kategorin sötsaker?? Godis å glass vet jag, men vad mer??

1 gillning

Kanske borde göra samma sak själv, då våra matutgifter är ganska höga, men sötsaker äter vi knappt alls. Borde vara simpelt, om ej enkelt, för er att då dra ner mycket på era utgifter?

1 gillning

Jag föredrar att inte veta…

13 gillningar

Vad har du räknat in i kategorin sötsaker? :thinking:

6 gillningar

Jag upplever samma sak när det gäller godis/fika/läsk/glass och annat onyttigt köpt i livsmedelsbutik. Jag trackar inte mina utgifter varje månad, men de månader jag tittat på har en större andel kostnad för onyttigt än jag skulle vilja :sweat_smile:

Jag hade hellre lagt detta när jag är ute på stan och typ tar en glass i solen—det är just att köpa hem det som känns väldigt onödigt. Men engångsköpen på stan känns lättare att kontrollera än när man är och handlar i matbutik, så det blir mest förfetande köpt där. :ice_cream:

2 gillningar

Bingo! Även om det är ekonomisk idioti så är det precis såhär jag hanterar sött. Jag har lärt mig att glasspaket i frysen inte överlever särskilt länge hemma hos mig :sweat_smile:

Det enda jag köper regelbundet är mörk choklad nuförtiden. Så jag skulle tro att svaret på TS är runt 1-2%!

5 gillningar

Mmm, det enklaste steget att hålla emot borde ju just vara att inte köpa hem det alls. När man har grejerna i bostaden och det bara är några steg bort är det ju inte bara ett tillfälle att hålla emot—det är varje ögonblick, varje dag, när man är hemma :sweat_smile:

6 gillningar

Ligger på runt 7000kr/nån totalt på 2 personer och ett litet barn. :thinking: kanske skulle kolla på kvittto :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Intressant! Undrar dock som andra vad som ingår i sötsaker. Vi är en tonårsfamilj på 4 pers och vi lägger absolut inte 1600 på en månad på sötsaker (godis glass fika). Tror att vi lägger max 1000 kr. Undrar därför hur två personer kan lägga mer än oss.

5 gillningar

Allting som innefattar snacks och sötsaker.

Chips, bakelser, kakor, godis, läsk (även sockerfri), uppenbara köp som ska leda till hemmabakade tårtor, cheesecakes osv. T.ex. hittar jag 1 pkt socker, kakao pärlsocker, havregryn och smör på samma kvitto, hade detta gått in under “Sötsaker” då det är ett uppenbart inköp för att baka chokladbollar.

11 gillningar

Allting som innefattar snacks och sötsaker.

Chips, bakelser, kakor, godis, läsk (även sockerfri), uppenbara köp som ska leda till hemmabakade tårtor, cheesecakes osv. T.ex. hittar jag 1 pkt socker, kakao, pärlsocker, havregryn och smör på samma kvitto, hade detta gått in under “Sötsaker” då det är ett uppenbart inköp för att baka chokladbollar.

4 gillningar

Kan säga såhär, jag hade ALDRIG pallat göra detta om inte elektroniska kvitton fanns.

Det underlättade jobbet extremt mycket för mig då jag metodiskt kan gå igenom varenda en och köra en copy/paste i princip.

6 gillningar

Mitt jordnötskonto är stort… men det vet jag och planerar inte att ändra särskilt mycket på det. :sweat_smile:

5 gillningar

Ja, vi kommer nog kunna dra ned väldigt mycket på våra utgifter. Målet är att sätta en budget på 400kr i månaden för posten “sötsaker”. Det är 50kr vardera per vecka som man kan unna sig något för det måste man kunna få göra, fast i rimlig mängd.

Förhoppningsvis kommer detta leda till att tappar lite kilon också haha

3 gillningar

Kommer jag ned till en nivå på den nivån blir jag extremt nöjd. Initialt siktar jag på 400kr i månaden. Så det ligger väl på 5-8% kanske?

1 gillning

Willys pajade tyvärr sina elektroniska kvitton för något år sedan, så nu måste man OCR-scanna PDFerna för att kunna använda den. Det går inte längre kopiera och klistra från dem. Väldigt dumt!

1 gillning

Det lönar sig verkligen att göra jobbet ordentligt en (1) gång för att verkligen få svart på vitt hur det ligger till.

Vilken sparpotential ni fick på en stor utgiftspost genom denna insats och på köpet en lika viktig potential att få kroppen att må bättre också.

4 gillningar

Jag blir alltid så irriterad på alla spartips som föreslår matlådor och att sluta röka/snusa. Inget av dessa är mina laster och där finns ingen besparingspotential.
Äntligen kommer ett spartips för mig, sötsakskontot! Nu jäklar ska här sparas pengar.
Ska försöka göra en rejäl genomlysning av familjens ekonomi under september månad och tracka varje post (har tidigare gjort en grovsortering över året). Gulligt med ingredienserna till chokladbollar, även här bakas det mycket fika. Helt övertygad att våra siffror liknar trådskaparens.

13 gillningar

Handla maten när ni är mätta så blir det automatiskt nyttigare.

3 gillningar