Konsensusbrytande beteende som ger dig livskvalitet

Efter en tids sjukdom och mycket tid till reflektion har jag funderat på vad som ger värde i livet. Tidigare var mitt beteende baserade att vi vanor och normer, något som jag inte ifrågasatt , snarare än vad som ger mig värde. Nu tänker jag annorlunda och hör gärna hur ni tänker kring ämnet.

Ett exempel från min sida är att jag äter samma mat 2/3 måltider varje vardag (sedan 2 år). Jag lagar maten en gång i månaden och lagrar det i frysen. Det sparar mig otroligt mycket tid, att laga, tänka på handling, tänka på recept och kan vara ett av mina viktigaste/bästa besluten i mitt liv :broccoli:

Har ni något beteende som ger er värde men som verkligen bryter mot konsensus, och vad fick er att komma till den insikten?

7 gillningar

Meal prepp är ju väldigt inne :wink: så det skulle jag inte säga bryter mot konsensus.

Småbarnsfamiljer för att slippa stressa med middagen på vardagarna.

Träningsmänniskor för att säkra makro-intaget.

Singlar för att det är så himla tråkigt att laga mat själv åt sig själv.

1 gillning

Vi äger ingen bil. Det är toppen, så skönt att slippa.

9 gillningar

Mördar inte småkryp om jag inte måste. Känns fint på nåt sätt.

2 gillningar

Nästan alla mina beteenden bryter mot konsensus. Det är en stor del av min personlighet att bryta mot konsensus.

1 gillning

Jag kör uniform.
Samma tshirts i 24st exemplar, (3 färger)
Samma byxor i 6 st exemplar (3 färger)
Bara samma modell på underkläder, en färg.
Vita korta ankelstrumpor eller vanliga svarta.

Har kostym, skjortor etc vid finare tillfällen, middag, bjudningar, fest etc, men vardagsmässigt samma kläder.

Låga kostnader när man etablerat garderoben och kostar ytterst lite tid att välja, blå, röd eller grå idag?

3 gillningar

Inte jag heller. Är det en irriterande fluga inomhus så fångar jag den med handen (enklare än man kanske kan tro) och släpper sedan ut den utomhus. Jag har ett förflutet som flugplågare så det kanske är därför jag försöker kompensera lite extra just när det gäller flugor. Har vi en myra inomhus stampar jag nog ihjäl den utan att blinka. Däremot släpper jag ut spindlar fast helst behåller jag dem då de påstås vara bra att ha.

När det pratas om något jag kan synnerligen väl så hymlar jag inte med det, svensk jantelag till trots så hävdar jag mina argument oavsett vilken titel en meningsmotståndare har. Kommer av att titlar inte imponerar på mig. Att förstå och föra logiska resonemang imponerar, oavsett vem. Förväntar mig bara mer av de med höga titlar, och blir därför oftare besviken på dem.

Ser jag brister som är meningsfulla att påtala så gör jag det betydligt oftare än andra. Kommer delvis av att vara forskare, det man kan kan man och man håller noga koll på var gränsen för ens kunskap går och ogillar generellt övergeneraliseringar.

En annan; min fru har tagit 90% av föräldraledigheten och varit hemmafru i 10 år. Det gillar inte folk.

Jag tänker att folk som ogillar annorlunda delvis gör så för att de känner sig och sina val hotade/ifrågasatta.

1 gillning

Att avsluta löneslaveriet i förtid.

5 gillningar

Kanske ska förtydliga att det är exakt samma måltid jag äter. Har märkt att kollegor tittar konstigt på mig när de ser att jag äter samma måltid månad efter månad. Sen att det är mestadels grönsaker och linser kanske också får personer att undra vad jag håller på med.

1 gillning

Jag har också gjort detta, förenklat mitt liv väldigt mycket. Har olika rotationer för arbete vs vardag, gör det mentalt enklare för mig att släppa jobbet också.

1 gillning

Något särskilt som du vill bjuda på? Vad reagerar din omgivning mest mot som höjer din livskvalitet?

Jag vet inte. Kanske att jag duschar en gång per vecka? Att jag äter random folks rester på donken? Att jag inte tvättar sängkläder mer än en gång per halvår? Att jag inte rakar mig under armhålorna… neeee! Jag är ju kille ju så det spelar ju ingen roll!

Varför? Det är lika respektlöst som att sitta och blåsa cigarettrök på folk.

Jag luktar blomma oavsett. Det är sant! Så det behöver du inte bekymra dig över. Annars är folk mer än välkomna att blåsa cigarettrök i ansiktet på mig. Jag brukar ställa mig i närheten av rökare bara för att få njuta av deras rök

1 gillning

Ok ja då så. Hur lyckas du med det, och intygar andra att du luktar blommor trots en vecka utan dusch, eller är det din egna bedömning?

Det måste vara genetiskt i kombination med att jag inte är så fysiskt aktiv. Det är ej baserat endast på egen bedömning. Jag vet att det är få förunnat med tanke på hur vissa stinker trots att de duschar för bara några timmar sen. Jag är väldigt känslig mot dofter. Kan följa ett stinko på hundratals meters avstånd enbart via min ypperligt känsliga kran.

1 gillning

Normbrytande, absolut. Men inte fasen höjer det livskvaliteten heller? :woozy_face:

Är själv inte någon som duschar morgon och kväll direkt, och det är ju välbelagt att det är skadligt för huden. Men att krypa ner nyduschad i nytvättade lakan. Hur kan man avstå det? :pensive_face:

Många normer är väldigt trevliga för en själv

2 gillningar

Nej, jag tycker inte alls om att duscha. Det tar tid, man blir blöt, man blir frusen (efter duschen) och det är hyfsat ansträngande. Just, det kostar pengar och förfan tänk på miljön alla fisförnäma Svenssons!

PS; badhus är hades!

1 gillning

Tänkte säga att det här med att spara och investera i indexfonder (tyvärr) är väldigt konsensusbrytande i sig :sweat_smile:

Annars kanske det mest utstickande för egen del är att jag väljer att bo singel år ut och år in istället för att normativt kasta mig in i något förhållande. Jag är inte stängd som en mussla, men det ska mycket till för att jag ska få mer än det skulle ta av att vara i ett förhållande.

Rätt dyrt är det dock att bo själv, men det är livskvalitet för mig.

2 gillningar