I kölvattnet av att alla sparar in på allt som galningar har jag blivit “smittad” trots att min elräkning är tresiffrig (Det pratar jag väldigt tyst om) och jag känner jag blivit så snål. Inte snål, mer ekonomisk. Min definition av snål är “Jag undviker nöjen och lider av det för att spara pengar.”
Ekonomisk är när man sparar/investerar pengar OCH njuter av sitt liv.
Jag, syrran och hennes son var på café och drack varm choklad något vi typ aldrig har tid att göra. Det var ett mysigt café och syrrans sa det var hennes första lugna stund på länge.
Varma chokladen kostade 144 kr. Det var det ju värt att ge henne och oss en trevlig stund.
Fast ändå blixtrade det i skallen, “Detta är 14 måltider vi dricker upp!
”
Jag äter ris eller vita bönor och stekt ägg till lunch. Ett ägg mindre än jag brukar så sparar jag 912,50 kr per år. 2,50 kr *365
Tills kvällsmat äter jag röd linsgryta eller vad som bjuds på på jobbet. (Personalen får inte äta maten men alla tycker det är idioti att slänga mat så den glufsar jag i mig lite diskret.)
Jag har i princip blivit vegiterian+ägg ätare. och fixar måltider för omkring en 10 per måltid min matbudget blir typ 900 kr i månaden. När jag är bjuden på middag och jag bjuds på kött är det så extremt gott. ![]()
Fler som blir smittade när alla omkring en sparar in på allt?
Kan man gå in och ut ur Gunther Mårder leverne eller fastnar man?
Jag har ett mål och det är att sätta in och därmed investera 120 000 kr på Avanza i år. Som bakläxa/bakfyllebot efter en relation jag investerade mycket i som sedan bara sprack under mystiska omständigheter. Den är definitivt över iaf så min plånbok mår mycket bättre nu.
Kan man tokspara ett tag och sedan unna sig något för att inte fastna i Gunther Mårder- förbannelsen för livet ![]()
Ber om ursäkt till Gunther Mårder om han läser detta. (Hänger han här?) Spara pengar är klokt fast det ska inte gå till överdrift.
Kommer jag spara mig in i fattigdom? Hur ska man göra?
Tillägg: Jag ska dock äta fisk 3x i veckan så min matbudget blir nog snarare 1200 kr/månaden.

Att avstå läsk kostar mig ingenting.