Hjälp! Jag har blivit Gunther Mårdered!

I kölvattnet av att alla sparar in på allt som galningar har jag blivit “smittad” trots att min elräkning är tresiffrig (Det pratar jag väldigt tyst om) och jag känner jag blivit så snål. Inte snål, mer ekonomisk. Min definition av snål är “Jag undviker nöjen och lider av det för att spara pengar.”

Ekonomisk är när man sparar/investerar pengar OCH njuter av sitt liv.

Jag, syrran och hennes son var på café och drack varm choklad något vi typ aldrig har tid att göra. Det var ett mysigt café och syrrans sa det var hennes första lugna stund på länge.

Varma chokladen kostade 144 kr. Det var det ju värt att ge henne och oss en trevlig stund.

Fast ändå blixtrade det i skallen, “Detta är 14 måltider vi dricker upp! :dizzy_face:

Jag äter ris eller vita bönor och stekt ägg till lunch. Ett ägg mindre än jag brukar så sparar jag 912,50 kr per år. 2,50 kr *365

Tills kvällsmat äter jag röd linsgryta eller vad som bjuds på på jobbet. (Personalen får inte äta maten men alla tycker det är idioti att slänga mat så den glufsar jag i mig lite diskret.)

Jag har i princip blivit vegiterian+ägg ätare. och fixar måltider för omkring en 10 per måltid min matbudget blir typ 900 kr i månaden. När jag är bjuden på middag och jag bjuds på kött är det så extremt gott. :heart_eyes:

Fler som blir smittade när alla omkring en sparar in på allt?

Kan man gå in och ut ur Gunther Mårder leverne eller fastnar man?

Jag har ett mål och det är att sätta in och därmed investera 120 000 kr på Avanza i år. Som bakläxa/bakfyllebot efter en relation jag investerade mycket i som sedan bara sprack under mystiska omständigheter. Den är definitivt över iaf så min plånbok mår mycket bättre nu.

Kan man tokspara ett tag och sedan unna sig något för att inte fastna i Gunther Mårder- förbannelsen för livet :open_mouth:

Ber om ursäkt till Gunther Mårder om han läser detta. (Hänger han här?) Spara pengar är klokt fast det ska inte gå till överdrift.

Kommer jag spara mig in i fattigdom? Hur ska man göra?

Tillägg: Jag ska dock äta fisk 3x i veckan så min matbudget blir nog snarare 1200 kr/månaden.

5 gillningar

Eftersom du väljer att konsumera som du gör blir det knepigt att kalla det fattigdom.

1 gillning

Min läsk och glass budget är större än din matbudget så jag kan inte förstå hur man kan äta för 900:- per månad :person_shrugging:
Men om det fungerar för dig så kör på!

Ska du dock in i en ny relation så får du kanske fundera över dina vanor då det inte är enkelt att få med andra på att köra samma budget.

3 gillningar

Jag är mest rädd jag ska spara mig in i snålhet och jag inte kan köpa en pryl utan att räkna det i måltider. :sweat:

Låter ändå nice! Mina föräldrar var hälsofreaks så jag dricker inte mycket läsk. :smile: Att avstå läsk kostar mig ingenting.

Dock är coca cola rena medicinen om man känner sig orolig i magen. :slight_smile:

3 gillningar

Jag levde under studieåren på bidragsdelen, nudlar och havregrynsgröt (nej, ingen stor överdrift faktiskt). :see_no_evil: Då var jag “hel-Günthrad” utan att veta om det. Men det var snarare en reaktion på hur alla andra levde upp hela studielånet. Idag är min sparsamhet en konsekvens av utvärdering av vad som betyder något för mig Hämtmat har ett syfte ibland, restaurangbesök likaså, men blir det rutin kan det kvitta och då lagar jag hellre mat själv, det är ju faktiskt också kul och oftast minst lika gott.

Men börjar du kapa ner två ägg till ett för att på årsbasis få ihop till tresiffrigt så känns det deppigt. :slight_smile:

3 gillningar

Nä, det är jag medveten om. Är dock lite rädd för/trött på relationer just nu.

Så bara jag mår bra så kan jag väl köra på.

1 gillning

Kapa ägg var också ett sätt att äta mindre. Man blir ju inte smalare med åren. :sweat_smile:

Testa nudlar och gröt. Jag tappade 10% av vikten från redan låga nivåer. #heroinchic :sweat_smile:

2 gillningar

Gröt äter jag redan. Nice med varm mat på morgonen. Kan varieras i oändlighet. :heart_eyes:

Har 20 kg ris jag ska äta upp först trots att ris är så farligt. Därför det finns så få kineser på vår planet. :laughing:

3 gillningar

Så länge den första känslan är dominerande är det under kontroll.
Om du undviker att umgås med släkt och vänner för sparkvotens skull är det mer tveksamt.

4 gillningar

Han stjäl mat på jobbet…

1 gillning

Detta visar potentialen. Alla vill kanske inte gå lika långt som du men potentialen finns där i alla fall som en bra referens.

Lite samma som med aktiva dyra fonder. Alla kan se potentialen men inte så många är beredda att utnyttja den.

Om din sparsamhet går ut över andra, är du snål. Om den bara går ut över dig själv är du ekonomisk.

2 gillningar

Tyvärr ändrar man inte beteende nämnvärt om man är så som person.
Det är inget för mej. Men hur vill DU ha det? Känner du att det skaver, så finns ju möjlighet att jobba bort beteenden som du anser felaktiga.
Med tanke på att du startade en tråd i ämnet, så kanske du ska fundera till lite på vad du vill.

1 gillning

Är att äta mat som ändå ska slängas/blir över att stjäla?

Dessutom har i pedagogisk måltid. Vi ska äta med dom boende så jag stjäl inte mat. (Sen äter jag maten som blir över för jag tycker det är idioti att slänga mat. Om nån tycker jag då “stjäl” maten så må det vara hänt. :melting_face:

4 gillningar

Nu känner jag inte dig alls så ta verkligen inte illa upp. Och jag säger det med glimten i ögat så hoppas att du tar det med en klackspark. :slightly_smiling_face: Men det låter som ett maniskt beteende som du kanske försöker komma bort ifrån?

Tips är i så fall att sätta mål och att sakta höja/sänka ribban för vad som är okej matbudget genom att t.ex. höja den med 100 kronor varje månad. Tills du kommer till en nivå där du inte behöver räkna längre. Detta så klart förutsatt att du inte måste spara för om det är så kan man absolut göra det under en period men det bör vara något tillfälligt för att det inte ska fastna som en del av ens personlighet.

Som sagt, menar inget illa men om du vill ändra på ditt beteende så är det bara du som kan välja att göra det. Om inte kan du ignorera allt jag skrivit. :smile:

Ska maten slängas av ren princip annars är man en tjuv? Jag känner mig iaf inte som en tjuv om jag äter maten istället för att slänga den.

1 gillning

Alltså jag har varit alldeles för slapp med att investera senaste åren och låtit pengarna löpa lite som dom vill. Att ha kontanter (som skulle räckt i flera år, var min plan) är inget bra för det är lätt att dom går åt har jag märkt. Antingen konsumeras dom eller lånas ut eller släcker bränder.

Nu har jag en buffert och ett investerande. Ska någon låna pengar är svaret att dom är investerade och går jättedåligt så jag kan inte sälja av för att låna ut pengar. (Det är den officiella förklaringen, jag har bara indexfonder och en enskild aktie så dåligt går det väl inte.)

1 gillning

Maniskt beteende skulle jag inte kalla det. Mer en reaktion på senaste åren alltför lättvindiga förlustelser och mitt avanza-konto borde visa en högre summa. :roll_eyes:

1 gillning

Sen måste jag rätta mig själv. Äter fisk 3 ggr i veckan(för det är nyttigt) så 1200:- är nog en mer rimlig matbudget.