Hjälp! Jag har blivit Gunther Mårdered!

Jag tycker att det är jättebra att du tar ett medvetet tag i ditt sparande. Men som @nhb och säkert andra skrivit så finns det risk att det går ut över andra i din närhet. Fundera därför på om du har en bra balans så att du känner dig duktig med sparandet utan att du ska behöva (bort)förklara dig för andra.

1 gillning

Denna kanske du ska fundera över. Inget illa menat, men lever du som du skriver kommer det nog framtida problem.
Jag tänker då på partner, barn, hus osv. Inte många som kommer palla i längden.

1 gillning

Haha tycker du går för långt. Äter ju ruggigt deppig mat och när man håller på o tänker allt i termer av pengar så tappar du ju njutningen.

Vad tjänar du/ sparar du i månaden av lön? Det är relevant i denna fråga för sparar du 10 k säg så skulle jag lätt lägga mig på 7-8 för att kunna äta drägligt o unna mig.

Bli inte ens sån partner/kompis som är snålis.

1 gillning

Nä, det är ju som mitt liv är nu. Fattar att bara Gunther Mårder kan leva på 18 000 i månaden med fru och 4 barn. :sweat_smile:

1 gillning

Det har varit tvärtom, varit alldeles för generös med mina pengar så det är nog ingen risk.

144 kronor för en kopp varm choklad, är det möjligt?

4 gillningar

När jag bodde själv hade jag ibland en “snålmånad”. Jag tog ut några hundra när jag fick lön och sedan skulle pengarna räcka så länge som möjligt. Det var ett superbra sätt att spara mycket pengar men just de månaderna var ganska tråkiga då jag inte unnade mig något extra alls!

Jag skulle absolut kunna rekommendera det till personer som bor själv och vill spara mycket. Inte för ofta, kanske 3-4 gånger om året.

1 gillning

Jag är generellt sätt relativt kostnadsmedveten och en del skulle kalla mig snål. Samt ganska rik.

Jag hade inte en sekund blinkat att betala de där 144 kronorna för den stunden. Utan minsta ånger eller tanke på det.

Samtidigt hade jag blivit irriterad för att få betala 100 kr mer per månad än jag behöver telefonen.

Det låter lite som du snarare är lite snål än ekonomisk med din egen definition:

Ekonomisk är när man sparar/investerar pengar OCH njuter av sitt liv.

2 gillningar

Det var säkert för båda, hoppas jag!

Tricket är väl att kunna vara sparsam och samtidigt generös mot sig själv, i synnerhet när det kommer till bra mat.

3 gillningar

Jag ångrar ju inte att jag gav min syster och barn den stunden. Hellre dricka varmchoklad tillsammans än att äta 14 portioner vita bönor ensam liksom. :joy:

3 gillningar

Precis, därför jag käkar fisk. Jag mår nog bara bra av att äta lite mindre rött kött.

1 gillning

Ja, alltså nu under vintern vill jag ju absolut inte gå ut. Jag går typ i ide på vintern. Så passar på att spara när julstohejet är över.

1 gillning

för 3 varma choklad. Dom var dock grymt goda!

1 gillning

Jag hade inga problem med att gå ut en gång i veckan, hänga på pub en gång och ändå spara lite varje månad att leva på under sommaren ifall det sket sig med sommarjobb som Lundastudent. Det var ju de åren det var 90 talskris men det var ett annat läge.

Nudlar, gröt, haövvegetariskt. En kompis hade legendariska långkok på höna som gick att få tag på billigt då. Kanske 10kr/kilo.

Jag tror att man kan klara av att Gunthra en tid ifall man har ett mål, men om målet i sig blir att Gunthra måste man nog fundera över syftet.

Man måste vara ärlig mot sig själv här.

Man måste leva, och ge sig själv utrymme.

Man skall absolut inte begränsa sig socialt pga ekonomin om manintemåste.

1 gillning

Har vi redan hittat ett av årets nyord 2023? :wink:

13 gillningar

Var tvungen att fråga. Har redan för länge sedan sett ett fik sälja en tallrik havregrynsgröt för 79 kronor. Prova att räkna på det täckningsbidraget. Slår nog Filmstadens popcornnivå.

1 gillning

Jag körde ett snålår 2019 och kunde då spara 50% av min inkomst som är typ precis på medianen. Jag fastnade inte i snålträsket av det :slight_smile:

4 gillningar

Jovisst jag menade att jag inte ens hade känt “14 måltider” grejen. Tyckte just de tankarna var lite snålvarning enligt din egen definition.

Såg sen att det var 144kr för 3 st. Jag trodde det var per st.

1 gillning

Fy tusan så dyrt… Är de värkligen så dyrt… Skulle aldrig betala den summan… För den delen så har jag för massor av år sen slutat med varm kopp choklad… Skulle man bli sugen så kan man göra de hemma för bråkdelen av kostnaden…