Det är egentligen inte drycken man betalar för.
Man betalar för att få möjlighet att sitta ner en god stund på ett ställe med nära o kära. Du betalar alltså för hyran, bord, stolar, lite dryck, löner, etc. och möjlighet att sitta ihop - ute på stan.
Hoppas det. Isf vill jag understryka att det stavas med ü. ![]()
På tal om Günther och snålkaos så hoppas jag att alla lyssnat på de urgamla avsnitten av sparpodden, som ger många sköna tips om man ska günthra, direkt från hästens trut dessutom.
Fullt medveten att de är alla dom kostnaderna… Jag själv är ingen choklad människa å de är flera år sen jag drack de… Att sitta ä fika med nära å kära är helt oki… Då menar jag dricka kaffe, å de kan jag betala för men inte för choklad även om kaffet är dyrt… Hoppar även över kanelbullar å tårtbitar för den delen…
Måste nog googla på Günther för att veta va eller vem de handlar om…
Googlade lite å läste att alla kan halvera sin elräkning… Puttsan… Har man redan trimmat elförbrukningen redan är de svårt att halvera, men man kan stänga av strömmen så spar man mer än hälften…
Ska kolla igenom avsnittet…
En kollega sa till en ny kollega om mig och några kollegor i lunchrummet att här sitter lådtrollen, nu går vi ut och äter lunch.
Men det är inte en ekonomisk fråga enbart. Ibland gör man mer mat än hela familjen äter, och att kasta mat i bokashin är synd.
Att vara ekonomisk är att vara ett mindre dåligt miljösvin och lär en anpassa sig till framtiden.
Jag hoppas det var med ett trevligt leende för annars är det ju bara ett efterblivet arsle till kollega.
Instämmer till fullo!
Att Gunthra (spara maximalt på saker och utnyttja dom till fullo)
är numera ett verb precis som Ernsta (fixa/förbättra saker.)
Lyckligtvis för mig har jag bara 30 min matrast så finns inget annat alternativ än matlåda. 🫡
Undrar lite vad det är som är så speciellt med att gå på café? Man kan väl lika gärna ta varma chokladen hemma hos någon. Är det inte tillräckligt “fint” då?
Det finns grovt sett två sorters personer:
- De som lider av att spara (istället för att “unna sig”) och gör det bara om man måste
- De som inte lider av det utan ser det mer som en “sport” eller kanske ett “ideal”. Slösar man inte så sparar man ju pengar samtidigt som att man sparar på miljön etc.
Jag tillhör den senare kategorin och har inte ändrat mig även om jag gått från fattig student till högavlönad med stort sparkapital. Nej, tar tillbaka det där med fattig student, det är bara sånt andra säger. Jag har ALDRIG varit fattig, oavsett hur lite pengar jag haft. Jag har aldrig varit utan pengar i hela mitt liv och har inga rika föräldrar. Ensamstående mamma med låg lön.
Apropå det, häromveckan skulle jag göra ugnspannkaka. Jag visste att äggen inte var helt färska men samtidigt vill jag inte slänga mat om jag inte måste. Bäst före var i början på november, dvs det var c:a 2 månader efter. Men samtidigt vet jag ju att ägg i kylskåp klarar sig säkert ett halvår eller mer på gruppnivå, man får bara knäcka dem i en kopp så man inte får ett ruttet i bunken. Har man råkat ut för det en gång vill man inte göra om det (urk).
Hur som helst, inget ägg var ruttet och ungspannkakan smakade lika bra som vanligt. Jag tror många hade slängt äggen rakt av här, och köpt nya. Baserat på ren okunskap om vad bäst före-datum betyder och hur länge olika matvaror håller sig efter det datumet.
Ja, datumen är bara en rekommendation.
Käkade yoggi förra månaden som var över en månad över tid, öppnad dessutom. Var inget fel på den alls.
Fast jag tillhör mer första kategorin i ditt exempel egentligen, men slöseri ogillas
oh, han var trevlig som kollega, trevligare som konkurrent och trevligast som kund , haha. nej, inga problem. jag tog till mig uttrycket.
Det är en del av kontorsslangen nu…
Appropå att Güntra, jag tog precis ut en nygriljerad julskinka köpt på halva priset och nej, jag har inte gått och blivit ortodox.
vi gillar julskinka och fryser ner en del och brukar köra en julmatsretur på trettonhelgen 
Jag skulle aldrig ha kvar så gamla ägg, de skulle ha ätits upp för länge sedan.
Att äta mat som är bra trots att bäst före datumet har passerats är bra för ekonomin och för miljön men om det blir så har man egentligen köpt för mycket mat från början.
Känner inte att jag passar in i någon av kategorierna.
Jag lider inte av att spara, men jag lider av att snåla.
Jag lider även av att slösa.
Bäst före är en rekommendation och kan ignoreras men kräver att man luktar och provsmakar. Med tiden lär man sig sina normala affärers hållbarhet i kombination med egen kyl.
Sista förbrukningsdag skall man respektera. Ohälsosam bakterietillväxt kan ske även om matvaran inte luktar illa. Men oftast går det fort, tex för färsk fisk som ofta luktar illa redan dagen efter sista förbeukningsdatum, ibland tom samma dag. Jag har dock fryst ner köttfärs samma dag, men då bör man platta till den så den fryser fort.
Jag förenklade till bara två kategorier. Går att utvidga förstås.
Så kontentan är att vi skall alla vara lite Ove, lite Günther (på mer än sparsamhet), lite Bolmesson, lite Musk, lite Zelenski etc etc och jävligt lite Putin 
Precis. Jag blandade nyss Oboy på den sista mjölken i ett paket som hade bäst före 16/12. Det är sjukt att slänga bra mat.
Alla har ju inte möjlighet att köpa ägg på lösvikt ![]()