Är “periodare” med ägg. Dvs köper ibland mer än vad som går åt just då och glömmer bort. Men de håller ju sig i flera månader så det är ingen katastrof. Faktum är att jag valde att göra ugnspannkaka denna gång just med vetskapen om att jag hade ett antal “gamla” ägg som jag ville bli av med då jag inte vill slänga mat.
Jag skulle svara att man får mer näringriktig mat om man lagat de hemma å tagit me de som lunch, än käka sunkig, flottig mat på en lunch resturang… Visst finns de klass på lunch resturanger, men då kostar flis…
Beror kanske lite på var man jobbar vad det finns för utbud på restauranter med, runtomkring vårt kontor är utbudet väldigt brett.
Det är främst därför jag lagar mat själv till matlådor. Jag vet vad det är i och jag slipper den alldeles för feta och extremt översaltade restaurangmaten.
Att det sen kostar runt 10-20 kr per lunch är bara en bonus. Men jag tjänar väl runt 20k på ett år också på detta mot att äta på lunchrestaurang, vilket på 40 år och 7% avkastning skulle ge runt 4M extra till sparandet i dagens penningvärde.
Om ris vore farligt vore jag död för längesen. Är du allätare eller går under någon diet? Äter också gröt varje morgon och nästan alltid ris till lunch 
Ris kan vara farligt om man äter det för ofta.
Nej, jag älskar kött men så mycket jox, lättare laga 15 matlådor röd linsgryta i ett svep. 
Har koll på det. Men folkslag som äter ris varje dag runt om i världen,speciellt i Asien har betydligt bättre hälsa än européer. Det verkar inte göra skada direkt.
Jag tycker du är på god väg till att spä billiga LIDL öl med Arboga.
Inget fel med det! Gjorde så långt innan LIDL kom till Sverige och Günter blev kändis.
Dessutom blir en 50/50 blandning av 2,8% och 5,2% perfekt eftersom det blir ungefär som det gamla mellanölet vilket många med mig anses ha den optimala procenthalten för att vara riktigt god! Och bra mycket billigare än mataffärens eller bensinmackens svindyra och blaskiga 3,5% …
Såg just en gammal intervju med honom där han utan att skämmas förklarar att han återanvänder kvällsprillan på morgonen, käkar “djurfoder” till frukost och går till lunchrestaurangen mot slutet av lunchen, erbjuder sig att plocka av borden för att kunna ta rester av kollegorna…
Vore kul om vi fick ett avsnitt om ekonomisk vs sjuklig @janbolmeson ![]()
Jag vill slå ett slag för periodisk fasta och lchf/keto.
Iom att jag bara äter 2-3 ggr per dag blir inte det så kostsamt även om jag äter lite dyrare råvaror.
Känns inte hälsosamt att äta för mkt kolhydrater, speciellt inte som tjänsteman ^^
Fråga Günthers första fru hur kul det var…
Enda problemet är väl att det smakar apa.
Om man nu ska dricka ett nervgift ska det banne mig smaka gott. Jag dricker hellre en god flaska vin eller öl 1-2 gång i månaden än att hälla i mig halvdant smakande dito.
Bara äter 2-3 gånger per dag?
Ja tycker att det låter som en fullt normal kosthållning för någon som äter lunch, middag eller någon som äter frukost, lunch, middag?
Själv har jag kört lunch, middag i 10 år.
Vet inte hur andra är uppväxta, men 2-3 mål mat är helt normalt enligt mig.
Om du ska vara HELT ärlig mot dig själv, vem fan trycker linsgryta för 10 spänn hele tin o tycker det är att riktigt njuta av livet?
Jämfört med att äta ett gott långkok på högrev i matlådan? Eller entrecote till helgen, eller riktigt bra sushi etc?
Känns som du tänker alldeles för mycket på detta, allt är kodat som ett excelark i din hjärna. Människan är känslostyrd o tror det är lite därför du hamnar i dessa tankebanor. Din känsla kan inte riktigt vara kompis med excelark på heltid om du förstår min poäng.
Testa en månad o gå mer på känsla dvs ät nyttigt men gott men köp goda köttbitar etc.
Känns som att du uppoffrar mycket och att detta styr dina tankar o att dina tankar domineras av sparande? Hur mycket av din vakna tid lägger du på att tänka i dessa banor med sparande etc? Kontemplerar du flera timmar per dag för att maximera din sparkvot ?
Förslag på inspiration och utmaning för dig i denna tråden:
Jag tycker att det kan vara att ta en titt på sitt liv utifrån Günther Mårders perspektiv.
Gjorde det för ett tag sen. Är numera noga med att handla det absolut billigaste där det inte spelar någon roll för funktion eller smak.
“Hittade” också en del goda maträtter som var väldigt billiga.
Tycker han säger en riktigt bra sak. Man kan lägga massor pengar på en Ferrari om det är ett mål i livet, men allt annat i livet behöver inte bli dyrt och exklusivt för det.
Tror många äter frukost och mellis faktiskt. De allra flesta i min närhet äter 5-6 gånger per dag.
Jag bryter fastan vid med lunch 11, en näve nötter vid 14, middag 17.30.
Tror det är ganska vanligt att folk äter typ frukost, mellis, lunch, fika, middag, kvällsmat.
Men gött att du redan är på tåget ![]()
Består din umgängeskrets av kroppsbyggare?
Nej men intressant, i min familj har det alltid varit 2-3 mål om dagen.