K64. Fire-Jimmy levde på 100 kr mat i en vecka - skulle du klara en fattigvecka?

Vad händer om du lever på 100 kronor mat i veckan, sover på golvet och bara får använda internet på biblioteket? @FIRE-Jimmy hörde av sig till oss efter att ha blivit inspirerad att prova att göra en fattigvecka. Budgeten för veckan var 100 kr till mat, endast cykel som transportmedel och begränsad tillgång till internet. Resultatet blev inte det han trodde… :slightly_smiling_face:

Trots att fattigvecka som koncept rekommenderas både av romaren Seneca för 2000 år sedan, Tim Ferris, Jimmy och Caroline så känner jag mig inte jättesugen. :joy:

Jag fattar fördelarna - att det är en omväxling, en nollställning och att man uppskattar det man har mer. Det som skulle kunna locka mig är det Jimmy beskriver - att det gjorde hans liv rikare genom ett nyinriktat fokus på det som var viktigt på riktigt.

• Blir ändå lite sugen på att veta om du skulle kunna tänka dig att göra en fattigvecka, eller om du står mer i mitt läger?

Hälsningar,
Jan, Caroline och Jimmy

Läs mer (inkl. transkribering) på hemsidan

Vi har börjat uppdatera och lägga mer kärlek på hemsidan, så framgent kommer du hitta transkribering, sammanfattning och en lite längre text på hemsidan.

Titta eller lyssna på intervjun med Jimmy

Precis som vanligt så kan du titta på avsnittet via Youtube nedan:

Du kan även lyssna på det som kortpodd K64 där poddar finns (t.ex. Spotify eller Apple podcaster). För dig som är supporter på Patreon så finns avsnittet här utan reklam.

Du kan även läsa en AI-skapad transkribering av avsnittet i inlägget nedan. Det innebär att den kan innehålla fel och är inte ordagrann.

Innehållsförteckning

Nedan följer en grov innehållsförteckning som passar väl med videon:

Relaterade länkar

9 gillningar

Riktigt bra jobbat. Hur mkt lägger Jimmy vanligtvis på mat per vecka? Själv blir det ca 1.500 men med barn inräknat.

1 gillning

Första tanken som slog mig efter avsnittet var att det tydligen behövs skills för att vara fattig. Inte ens när jag blev utförsäkrad så hade jag det så ynkligt.

Duscha är ju gratis, så länge man inte betalar för varmvatten och även då finns kallvatten.
Det finns bortskänkes sängar, så man slipper madrassen.
Sen, lever man under existensminimum, så finns ekonomiskt bistånd och även matkassar från hjälporganisationer.
Sen finns ofta grupper som gör dumpsterdiving, vilket är roligare än att leta pant.

Sen, varför får man inte byta kläder? Hjälporganisationer skänker kläder om man bara äger en t-shirt.

Mat och kläder löser sig, även som fattig, det är värre med boende, tandvård, medicin och vård.

Men internetpaus är bra för de flesta, så det tar jag med mig. :heart:

Tack för underhållande avsnitt. :blush:

6 gillningar

100 kr mat i en vecka? Jag skulle inte klara 100 kr mat på en enskild dag. :grimacing:

Imponerande att klara en hel vecka.

1 gillning

Haha, håller HELT med… Min första tanke: det räcker ju inte ens till en lunch. :joy:

9 gillningar

På Ikea räcker det till trerätters. Korv, pizza och glass. :face_savoring_food:

Men äter hellre hemlagat i två dagar. :blush:

Edit
Trerätters för fyra, trodde pizzan var dyrare.
https://www.ikea.com/se/sv/stores/restaurant/bistro-meny-pube047b2f0/

2 gillningar

Eller 20 korv med bröd på biltema vilket borde kunna livnära en halv vecka iaf. Restaurangmat dessutom! Så inte ska det vara några problem att klara sig på det när man lagar allt hemma :slight_smile: Baljväxter, rotfrukt, pasta, potatis. I princip gratis bukfyllnad

1 gillning

Jag får lyssna med stort intresse imorgon, men noterar att dagens middag inte kostade många kronor (fruktyoghurt till 50% pga kort datum, en fralla ur en fyndpåse bröd från Lidl och skinkost som också var 50%-fynd på Coop)). Totalt sex spänn ungefär. En total tillfällighet, men grymt passande. :rofl::+1:

10 gillningar

100 kr mat på en vecka är ju enkelt, bara att köra 7-dagarsfasta :smiley:

7 gillningar

100 kr är för lite för mig men skulle nog kunna klara 300kr långsiktigt. Ligger på närmare 400kr idag men då är det med en del onödigt skräp (chips, godis, läsk, glass etc.) inkluderat och inköp från matvarubutik som är förbrukningsvaror i stil med skithuspapper.

Köper ganska lite halvfabrikat och lagar det mesta av maten själv.

Alla kan klara 100kr på kort sikt utan att dö men det blir inte så kul i längden.

Men man ska passa sig för att lägga för mycket tid på att ramla runt i butiker efter deals, tid är pengar och rent ekonomiskt är det nog bättre att jobba lite mer istället, på samma tid.

5 gillningar

Läste om hans vecka när det begav sig men jag visste inte att det hade blivit ett RT avsnitt, ska kolla.

Spontant säger jag nej. Nog skulle jag kunna leva på 100kr under en vecka men jag vill inte ens prova. Jag äter redan matlådor till lunch och middag för att det är väldigt bekvämt. Bara det gör att vi sparar mycket pengar plus att vi inte behöver fundera på vad vi ska äta.

Ligger runt 50% (i år 63%) sparkvot och försöker hela tiden intala mig att det är tillräckligt bra. Trots hög sparkvot till ISK sätter jag även in pengar på sparkonto. 70% sparkvot är ingen omöjlighet, men jag behöver inte!!!

2 gillningar

Om jag bodde själv skulle jag kunna “klara” en fattigvecka med mat för 100 kronor och ingen internet men jag skulle inte sova på golvet i en vecka.

2 gillningar

Fniss vilket roligt avsnitt. Hur Jan gick från att vara helt opepp på idén, men liksom pepp på att bli pepp under samtalet. För att sen bli alltmer opepp ju längre samtalet varade och tillslut ge upp. :sweat_smile:

10 gillningar

För många år sedan hade jag ibland en “snålmånad” då jag ansträngde mig för att göra av med så lite pengar som möjligt. Det var inte särskilt betungande men jag fick göra av med mer än 100kr/vecka så det går inte riktigt att jämföra.

3 gillningar

Riktigt bra jobbat. Hur mkt lägger Jimmy vanligtvis på mat per vecka? Själv blir det ca 1.500 men med barn inräknat.

Tack!

Min normala matkostnad är mellan 300 och 400 per vecka.

8 gillningar

100 SEK i veckan för mat är det sjukaste jag har hört. Jag antar att det går en vecka.

Men går det att få i sig näringsämnen man överlever på i längden på 100 SEK? Det borde väl inte gå?

(Har inte lyssnat på avsnittet än, ber om ursäkt för det.)

2 gillningar

En dag är ändå ganska lätt. Man kan äta sig proppmätt på pasta två gånger för mindre än så. Jag hade på universitetet en korridorskamrat som levde så konstant.

Men 100 SEK på en vecka är rätt speciellt.

1 gillning

Du har helt rätt att det inte går att tillgodose alla näringsbehov med mat för bara 100 kronor. Jag fick under den här veckan inte ens i mig tillräckligt med vitamin C, vilket är superenkelt i vanliga fall. Så ska man få all näring man behöver så måste budgeten vara lite högre. Hur lite man kan äta för men ändå få tillräckligt vet jag inte, men det skulle vara intressant att ta reda på.

Det enklaste och billigaste sättet att få i sig alla vitaminer och mineraler man behöver som den här kosten saknar är dock att helt enkelt äta en multivitamin. Men under en vecka klarar man sig.

3 gillningar

Menar du per vecka? Annars är det ju ännu mindre än 100kr veckan normalt??