K64. Fire-Jimmy levde på 100 kr mat i en vecka - skulle du klara en fattigvecka?

Jag glömde nämna en sak - jag drack också en liter havredryck barista under veckan, som jag spädde 1:2 med vatten.

I slutet av veckan uppskattade jag att det jag inte ätit upp kostat 13 kronor, vilket innebär att den faktiska matkostnaden under veckan endast var 87 kronor. Och jag lyckades få ihop 69 kronor i pant, vilket motsvarar 80 % av matkostnaden. Så det vore alltså inte omöjligt att finansiera all mat enbart med pant om jag hittat några fler burkar. Detta var ju i februari då det var minusgrader varje dag, och jag förmodar att folk är mer benägna att dricka läsk och energidrycker när det är varmare.

Något jag kan tillägga om att leta pantburkar är att det är ganska pinsamt när folk ser en kolla i papperskorgar. Av den anledningen genomförde jag alltid mina pantletningsrundor på morgonen för att undvika folk. Men när man blir “påkommen” med att leta burkar så känner man sig faktiskt lite fattig, så av den anledningen var detta något som förstärkte experimentet.

Slutligen vill jag tillägga att det är synd att inte Jan är villig att prova, för jag tror att han skulle få ut mer av det här än vad jag och Caroline fick, just för att han är så emot det.

16 gillningar

Ja, så klart per vecka! Jag redigerar.

1 gillning

Kom igen, @janbolmeson ! KÖR!

Det här är ett avsnitt vi verkligen vill höra! Att gå från Tesla till Peugeot var ett toppenavsnitt, men återrapportering från din fattigvecka hade varit ännu bättre!

Sätt en lajk om du håller med! :down_arrow::joy:

24 gillningar

Jag blev nyfiken på vad det golvet i kr/vecka skulle vara och tog hjälp av AI för att pressa kostnaden (sammanfattning sist)

Med enbart havregryn, rapsolja och salt (och vatten) så kan man komma ner i 60 kr/vecka med 2500 kcal/d som en man lär behöva … känns dock oerhört tveksamt … kanske t.o.m. tveksamt för dig @axr :sweat_smile:

Meny: “Havregröt & Olja” Detta är vad du äter varje dag i sju dagar. Det finns ingen variation, bara ren matematik. :joy:

Några tips levereras också

Drick enorma mängder kranvatten. Det är gratis och hjälper fibrerna i havregrynen att mätta utan att stoppa upp systemet helt :see_no_evil_monkey:

Slarva inte med saltet. Utan det kommer du få huvudvärk och muskelkramper inom tre dagar på grund av elektrolytbrist. :sweat_smile:

”steka" gröten i lite av oljan för att få en annan textur (likt havrekakor utan socker).:nauseated_face:

(det) teoretiska golvet för överlevnad i Sverige utan att behöva leta i sopcontainrar eller panta burkar.

Sammanfattning

Inköpslista

Priserna baseras på de absolut billigaste storpacken (t.ex. Eldorado/Lidl/Willys).

1. Rapsolja (1 liter): ca 18 kr (8 200 kcal)

2. Havregryn (3 kg / 2 st 1,5kg-påsar): ca 34 kr (11 100 kcal)

3. Salt (minsta möjliga paket): ca 6–8 kr (Livsviktigt för att behålla vätska och smaka något)

Dagsmeny: “Havre & Olja” :joy:

Detta är vad du äter varje dag i sju dagar. Det finns ingen variation, bara ren matematik.

• Frukost: 1,5 dl havregryn, vatten, salt + 2 msk rapsolja (ca 500 kcal).

• Lunch: 2 dl havregryn (kokas som tjock gröt), salt + 3 msk rapsolja (ca 750 kcal).

• Middag: 2 dl havregryn, salt + 3 msk rapsolja (ca 750 kcal).

• Kvällsmål: 1,5 dl havregryn + 2 msk rapsolja (ca 500 kcal).

Totalt per dag: ca 2 500 kcal.

Taktik för att överleva veckan:

1. Oljan efteråt: Koka gröten på bara vatten och salt först. Rör ner oljan precis innan du äter. Det gör konsistensen mer uthärdlig än om du kokar ihop allt till en klistermassa.

2. Vatten: Drick enorma mängder kranvatten. Det är gratis och hjälper fibrerna i havregrynen att mätta utan att stoppa upp systemet helt.

3. Saltet: Slarva inte med saltet. Utan det kommer du få huvudvärk och muskelkramper inom tre dagar på grund av elektrolytbrist.

4. Stekning: Om du har tillgång till en non-stick panna kan du “steka” gröten i lite av oljan för att få en annan textur (likt havrekakor utan socker).

Med denna plan landar du på ca 8,50 kr per dag. Det är det teoretiska golvet för överlevnad i Sverige utan att behöva leta i sopcontainrar eller panta burkar.

Någon som nappar på det? :joy:

PS Emojisarna är mina. Inte AIns

8 gillningar

Maten om det ska vara hälsosamt blir utmanande, omöjligt om det ska vara ketos tror jag, men ett styckat vildsvin går på runt 1 - 1 500 kr från jägare, prisvärt.

1 gillning

Meningsfull övning för att ge våra shop-o-holic beteenden en reality check.

Inte för att leva livet så men för att få lite perspektiv i stil med hur en kort tältning får en att uppskatta en riktig säng, garderober, och varmvatten.

Vi har småbarn upp till öronen så detta går fet-bort för närvarande. Testar gärna när de flyttat ut.

2 gillningar

Får man 200 om vi är 2? Tjejen är lite taggad på att testa, men jag tror inte att höggravidcravingsen hade gått att mätta även med dubbel budget :sweat_smile:

5 gillningar

Att äta någon typ av LCHF för bara 100 kronor per vecka är nog helt omöjligt. Min meny var väldigt kolhydratrik. Dock även väldigt proteinrik, med i snitt 80 gram protein per dag om jag skulle ätit upp allt.

Om man letar mat i butikers containrar kan det såklart bli möjligt att äta för ännu mindre, och kanske skulle det då till och med gå att hålla sig till keto om man har tur. Annars går det ju att fasta om man vill vara i ketos.

2 gillningar

Jag skulle inte rekommendera detta för gravida!

Bortsett det får man självklart göra experimentet precis hur man vill. För mig gav det ju mycket mer att begränsa internet än att begränsa maten.

3 gillningar

Vete fan. Typ inte använda Internet… redan där blir det ju jättejobbigt. :joy:

11 gillningar

Det förstår jag! Hade nog varit samma för mig. Dock hade det behövt vara internettfritt utanför arbetstid för en icke-eldvakt med ett sånt där jobb.

1 gillning

Alltså, något som inte kom med i avsnittet är ju när @FIRE-Jimmy även berättade att han samlade pantburkar och kom upp i typ 70 kr… dvs. 70% av kostnaden, man kunde ju typ dubblat matkostnaden… :joy:

5 gillningar

Borde ju gå att köra en fattig svensk variant? Med internet, dusch, rena kläder och 4-500kr i veckan för mat.

Då ligger man på existensminimum.

I Sverige med våra trygghetsssystem, så blir man sällan fattigare än så. Om man ber om och får den hjälp man har rätt till.

Jag lägger cirka 500kr i veckan på mat, men det är tajt och har fått järnbrist, så försöker få i mig ännu mer järn och c-vitamin.

10 gillningar

Det är ju det som är poängen!

Men om du skulle göra detta ska du såklart inte rakt av kopiera mig, för vi lever ju väldigt olika liv. Du är beroende av internet för din inkomst, det är inte jag, och det var jag inte heller när jag jobbade.

2 gillningar

Läste det här så först…

Ouch… :joy:

4 gillningar

Jag som tänkte på blodpudding direkt till utmaningen!

1 gillning

Jag käkar det 2-3ggr per vecka. :face_savoring_food:

5 gillningar

Ser fram att se avsnittet imorgon :slight_smile:

För egen del är jag lite lockad att minimera inköpen några veckor genom att inventera och omsätta de där varorna som blivit stående länge i skafferiet eller som legat länge i frysen.

8 gillningar

Men även din felläsning är väl sann? Eller är du FIRE redo och bara jobbar för att … för att … för att det har vi inte med att göra? :sweat_smile:

2 gillningar

Vispgrädde och jordgubbssylt är dyrt, vettu.

2 gillningar