Är legit användbart att ta paus i matinköp, särskilt för oss med större skafferi. Saker blir stående.
Tillägger att jag skulle betala för livesänd JB iklädd säck och aska som dumpsterdivar sig igenom sju dagar på oljestekt gröt.
Är legit användbart att ta paus i matinköp, särskilt för oss med större skafferi. Saker blir stående.
Tillägger att jag skulle betala för livesänd JB iklädd säck och aska som dumpsterdivar sig igenom sju dagar på oljestekt gröt.
Jag väljer att äta lunch ute varje arbetsdag för att komma bort från jobbet en stund och får omväxlande mat ute med arbetskamrater. Jag vet att jag skulle kunna spara pengar genom att ta med matlådor men detta är mitt sätt att få extra guldkant på vardagen.
Håller med. Jag har alltid gjort likadant när det gått (arbetets läge).
Idag i Sverige tycker jag utelunch ofta är väldigt prisvärt. Åtminstone i jämförelse med kvällspriserna när samma rätt typiskt kostar dubbelt, minst. Äter gärna utelunch även när jag inte jobbar ![]()
Utelunch var sällan ett alternativ för mig när jag jobbade då våra raster bara var maximalt 30 minuter långa. Så det fanns helt enkelt inte tid. Men jag hade valt matlådan 99 av 100 gånger i vilket fall. Jag har nog ätit lunch ute 1-2 gånger om året i snitt när jag jobbade. Det var något vi unnade oss vid speciella tillfällen, som innan semester eller långhelg.
Bra avsnitt! Som någon tidigare har nämnt uppstår det humor i kontrasten mellan Jan och Jimmy, som är både underhållande men också trevligt att lyssna på. ![]()
Fanns det saker ni inte ville gå tillbaka till? Jag tänker på internet på biblioteket som exempel, om du trivdes med det Jimmy kanske du inte vill gå tillbaka till smartphone? Jag föreställer mig att en liknande vecka, även mindre extrem, kan vara ett sätt att utvärdera vilka produkter och vanor man vill och inte vill ha i livet.
Apropå gröt så får det mig att tänka på äldre matlagning när man jobbar mer med rester och textur, typ att steka potatisplättar av mos osv. Det finns säkert en poäng med kreativiteten och variationen i det, förr när det inte fanns så stort urval av all världens mat i matbutiken.
Haha… har hört att allt beror på utgiftsnivå och framförallt tillit. Särskilt det senare har jag en låg nivå av… ![]()
![]()
Instämmer i att det vsr ett roligt, annorlunda och underhållande avsnitt ![]()
Var det bara i mig som det skavde lite med panten? Min tanke blev att ”låt den vara till dem som dagligen letar för att faktiskt få mat på riktigt”. Sen vet jag rationellt att detta inte är helt sant heller, samt att panten inte ger företräde till någon specifik individ - självklart!
Rapsolja ger väl cirka 47 kr/veckoenergibehov medan vetemjöl ger cirka 39 kr, att jämföra med 67 för havregryn, så man borde kunna komma en bra bit lägre om man skippar havregrynen och bara käkar foccaccia i stället.
Sova på golvet är bästa medicinen för de som har ryggbesvär, testat. Gjort mirakel.
Ja, jag och Jan har många olikheter som blev väldigt tydliga i det här samtalet!
Jag är vad jag skulle kalla för teknologisk nostalgisk, och saknar ofta tiden utan smartphones och sociala medier. Jag gillade CD-skivor och att inte vara uppkopplad hela tiden. Jag tycker det är väldigt jobbigt att man knappt klarar sig utan en smartphone nuförtiden. Jag skaffade inte min första förrän 2020 faktiskt, begagnad, och bytte upp mig först förra året precis innan 3G-nätet stängdes ner, för det gjorde den telefonen obrukbar. Jag köpte en begagnad igen, men 10 år nyare, och räknar med att kunna ha den fram till minst 2031.
När jag gör om det här så kommer jag inte göra på samma sätt, och kommer inte upprepa de saker som jag upplevde jobbiga men som inte gav mig så mycket, som att sova på en madrass på golvet.
Jag tänker att det är viktigt att man individanpassar utmaningen och inte bara rakt av kopierar vad någon annan har gjort. Vissa delar av utmaningen var enkla för mig, men skulle vara väldigt svåra eller kanske till och med omöjliga för andra, medan vissa saker skulle vara väldigt svåra för mig men enkla för andra.
Så om du leker med tanken på att göra en fattigvecka anpassad efter dig, och måste välja fem begränsningar, vilka skulle det då vara?
Tycker ni tar i lite här jag kör på 0 kr / veckan, de bara att banta och köra vatten. ![]()
Jag fattar faktiskt inte riktigt vitsen med att späka sig helt i onödan med en ekonomisk fattigvecka. Typ helt frivilligt göra en massa saker man inte vill göra. Har man redan lite mindre eller ont om pengar vet man redan vad man måste göra och får man plötsligt mindre pengar att röra sig med blir man ändå tvungen att anpassa sig om man nu inte väljer att låna dyrt eller inleda någon kriminell karriär. Bättre att passa på och göra det man vill och har råd med medans man kan! Sen kan man naturligtvis göra det av andra skäl än ekonomiska, t.ex gå ner i vikt, må bättre, spirituella skäl, etc.
Bättre då och mer intressant att att köra en så nära 0 kr vecka som möjligt. Utan nöjessurfande och sociala media! Då blir man om inte annat garanterat bättre förberedd om någon allvarligare kris skulle uppstå. Skulle alla t.ex klara en hel vecka utan el…?
Jag tror det finns en poäng iom att vi vet att ”Hedonic adaptation” finns och att man på ett par-tre dagar vänjer sig vid sin lyxnivå och inte märker den längre. Genom att förändra sin nivå så resettar man anpassningen och märker skillnaden; först neråt, men sedan även uppåt.
Man behöver förstås inte köra just fattigvecka för detta, men genom att kontinuerligt lägga till och ta bort saker så märker man att man lever.
Håller med men att märka att man lever brukar annars sköta sig själv naturligt. Typ börsuppgång ena dagen och gå till tandläkaren plus serva bilen dagen efter… ![]()
Nu blev det ännu mer intressant. Tillit till vad? ![]()
Jag tänker att vi sänker budgeten till 40 kr för då får man inte med jäst utan det får bli 50/50 vetemjöl och rapsolja.
Så menyn blir vetemjölsvälling med rapsolja
Kanske något för @janbolmeson att köra som Uber-fattigvecka ![]()
Herregud. Milda mosters makaroner. Utspädd havremjölk….kalldusch….sova på madrass…ingen hudvård eller smink. Vilken mardröm!
Fick PTSD av att lyssna på det här avsnittet och behövde detoxa med ett glas skumpa och fina praliner. Puh, nu känns det bättre.
![]()