Det har skrivits en del i tidningen om problemen som så kallade ultraprocessade livsmedel ger för hälsan. Många av dessa livsmedel är ju tillkomna för att underlätta ”livspusslet”. Att undvika dem är nog bra men att göra det konsekvent leder lätt till lite liknande konsekvenser som att bli vegan.
Jag undrar om det finns några här som har egna erfarenheter av att ta bort ultraprocessade livsmedel. Jag är särskilt intresserad av scenariot att flytta till länder där mat tillagad från grunden är norm och där även restaurangmat är lagad från grunden och hyggligt nyttig.
Jag har själv tidigare bott i Östeuropa och ätit ungefär enligt det mönster jag tänker mig här. Dock var jag då yngre och inte lika medveten om de här sakerna som idag. Jag levde också mer ”primitivt”. Det blir ju idag mer intressant och relevant med en ekonomiskt fri livsstil där man kan köpa vilken mat man vill och äta ute varje dag om man har lust.
Det är stor skillnad vart man bor i landet. Jag bor i det jag anser vara mellansverige.
Kött föder jag upp själv. Fisk, fiskar jag själv. Köper jag kött så ska jag vara med vid slakten och stycka själv.
Grönsaker köper jag. Är på tok för lång för att rensa ogräs. Annars hade jag haft grönssaksland. Saft och sylt gör jag själv.
Dock på affärn kan man köpa en kyckling för 40 kr. Mina kostar nog 500 kr st att föda upp.
Jag äter låg mängd ultraprocessat. Blir väl dock nån korv då och då, men försöker hålla mig till kvalitet med högt köttinnehåll - är starkt skeptisk till att klassa sådan korv som skräpmat. Som fredagsmys kan jag ta nån bit mörk choklad utan emulgeringsmedel.
Grundfrågan här var om man kan må bättre och/eller gå ner i vikt hyggligt ”enkelt” om man går från att leva matmässigt Svensson-liv till att äta ”som på mormors tid”, streetfood i Indien eller något annat. Det är effekten före och efter som jag är nyfiken på.
Det går förstås alltid att göra olika val men det brukar ha en kostnad. Om man flyttar till en plats där ultraprocessade livsmedel är mer sparsamt förekommande blir det enkelt.
Jag kommer definitivt inte eliminera onyttigheterna, däremot gör jag aktiva val vid varje matinköp att reducera intaget. Väldigt lätt att ibland välja bort pommes, sötade drycker, godis, kanderade nötter, kakorna, varmkorven, röda köttet överlag, etc.
Jag märker tydligt att kroppen mår bättre när jag gör bra val, men också att jag mentalt mår bättre eftersom jag slipper “skämmas” över mina dåliga val.
Get into the habit of asking yourself “does this support the life I’m trying to create”
Vi undviker ultraprocessat. Så fort vi håller oss till uppsatta rutiner är det inga problem. Det är när saker och ting utanför det planerade sker som det kan bli fel. Men även då försöker vi tänka efter lite kring vad vi köper. Finns väldigt mycket vettiga alternativ i alla butiker nu som inte är cancerkäk så är inte så svårt tycker jag.
Vi använder vår frys väldigt mycket och gör egna “halvfabrikat” som vi enkelt slänger upp och värmer. Detta som varit nyckeln hos oss.
Även om att minska ultraprocesserade matvaror är nog bra, så är det vissa saker som kommer med i den kategorin som inte bedöms ohälsosamma och beroende på situation.
Jag tycker att man ska undvika begrepp som ”cancerkäk” vilket skapar en stor otrygghet kring mat. Det är ett tillräckligt stort problem för människor idag. Det är mycket få produkter som entydigt har en carcinogen (genmanipulerande) effekt.
Den stora biten kring processad mat är just hur det påverkar metabol hälsa; bukfetma, blodtryck, blodfetter och höga glukosvärden bla. Om man lider av detta finns det däremot tydligare korrelationer med cancer.
Ultraprocessad mat innehåller mycket konstiga saker och väldigt mycket socker. Socker skapar just bukfetma, högt blodtryck, blodfetter osv vilket innebär väsentligt högre risk för cancer. Var inte meningen att shame:a någon med min benämning “cancerkäk”. Men jag personligen sätter ett = mellan cigaretter och ultraprocessad mat. Vissa älskar sin ultraprocessade mat. Vissa älskar att röka. Skillnaden här i ligger väl i att de flesta som röker är medvetna om riskerna med detta. Jag är inte säker att folk är det med ultraprocessad mat.
Jag har också funderat en hel del på detta som då många processade livsmedel är sammansatta på ett sätt så att vi ska äta mer av det. Har ni övriga nån litteratur att läsa på ämnet? Eller nån artikel? Som beskriver lite vilka livsmedel som är mycket resp lite processade?
Den snabba viktökningen från den ultraprocessade maten är sannolikt p g a vätskeansamling av ökat blodsocker och inflammation - ett mycket dåligt tecken som kan ge stora hälsoförsämringar. (Långsiktigt blir viktökningen inte fullt så dramatisk men kommer att fortsätta och bestå av fett, bl a runt inre organ som t ex levern.) Definitionen av skräpmat är omtvistad - korvbrödet är garanterat mycket värre än korven. Och korv ska nog vara av rätt låg klass för att rättvist kunna kategoriseras som skräpmat.
Jag undrar vad man använt för kriterier för att komma fram till att biokemiskt processad mat som yogurt skulle vara “minimalt processad mat” medan saltat kött skulle vara “processad mat”.
Personligen går min gräns vid att börja köpa Opastöriserad mjölk och börja kärna mitt eget smör igen.
Egentligen är det inte jobbet som stoppar mig utan att svenska myndigheter har lagt in för mycket begränsningar kring att köpa oprocessad mat så man orkar inte med administrationen.
Frågan handlade här om att ”byta ut helheten” mot en mindre processad mathållning. Jag förstår att man kan bo i Sverige och leva enligt olika hokuspokus-regler som man förväntar sig ska ge någon hälsovinst. Jag orkar egentligen inte hålla på med en massa krångel, räkna kalorier eller vad det nu kan vara. Jag vill kunna gå på middag utan att behöva ge förhandsinstruktioner om att jag inte äter X och Y. Att leva på en plats där ultraprocessad mat är mer sällsynt borde i sig kunna ge en viss effekt, utan krångel.
Personligen försöker jag fixa så nästan all kött, grönsaker och frukt är producerat i närområdet.
I första hand i min trädgård eller skogen och i andra via lokala bönder.
Nu gör jag det inte utifrån hälsokäll utan mer för känslan att kunna sköta mig själv samt leva ett hållbart liv. Så jag vet faktiskt inte hur det påverkar min hälsa då jag inte har mycket att jämnföra med.
Bytte ut onyttiga brödet till frukost mot havregrynsgröt med frysta bär och nötter. In i mikron med havregryn och vatten, dra på blandade frysta bär och nötter. I början var mitt fokus på att minska sockerkonsumtionen främst så blev en klick honung istället (lägre GI än socker och antioxidanter). Till detta blir det även ett eller två ägg för att få i mig lite protein.
Luncherna på jobbet har nästan jämt bestått av sallader. Dvs rätt rena måltider, så här har det inte blivit några ändringar direkt.
Middagarna består under veckodagarna av hemmalagat halvfabrikat. Vi preppar på helger och fryser in. Grön bas, långsamma kolhydrater och bra rent protein. Soppor är grymt. Billigt, nyttigt, praktiskt, gott och snabbt.
Kakorna, bullarna, barsen till mellanmålet har byts ut mot frukt, avokado, nötter, ägg, keso typ. Har jämt kokta ägg klara exempelvis då de håller sig ett par dagar i kylskåpet.
Jag räknar inga kalorier överhuvudtaget utan äter tills jag är mätt. Är övertygad om att man inte kan föräta sig på bra grejer. Är när man stoppar i sig tomma kalorier som småätande sätter igång och buken börjar växa. Vad gäller middagar osv så är det precis som du säger. Man vill inte/orkar inte ge förhandsinstruktioner eller uppfattas som jobbig/dryg. Där försöker jag personligen bara välja det bästa måltiderna som går utan att ställa till något merjobb för den man är hos. Är det på restaurang är det lite enklare, bara skippa sådant man vet är direkt dåligt (friterat etc). Men är övertygad om att äta “dåligt” någon gång ibland är rätt försumbart om den stora helheten är bra.
Jag förstår vad du menar. Personligen kan man såklart sätta = mellan det man vill, men det finns inget livsmedel som har ens i närheten av samma kausalitet med cancer som cigaretter har, om man ser till forskningsläget.
Men det finns studier som påvisar att fruktos leder till viss polyp-utveckling i tjocktarmen, som är ett förstadie till cancer (polyper behöver dock inte utvecklas till cancer). Men det är inte sagt att något är bevisat än, bara att det klart finns risker med att äta en stor mängd socker genom livet. Och ultraprocessad mat innehåller som du skriver ofta socker, helt i onödan. Typ köttbullar etc.
Detta är ju något att vara riktigt varsam med som förälder till små barn. Det finns ofta många faktorer i livet, stress, “livspussel” osv som rättfärdigar halvfabrikat till barnen. Problemet är ju tillvänjningen av söt mat. Min familj är inte värst men herregud, vad vi kan bli bättre på detta! När jag nångång får ändan ur och gör egna köttbullar blir dom gärna ratade pga “smakar inte som vanligt”. Här finns det utrymme för rättfärdigat dåligt samvete som förälder. Två av våra barn har tillsammans ca 7 aktiviteter i veckan, 6 och 8 år gamla. Jag kan inte komma dragande med att vi inte har tid att laga ordentlig mat till barnen, även om det är så det känns. Då får vi vända på allt, och skapa utrymme för riktig mat och sedan se vad det finns för utrymme till organiserade aktiviteter. Det ena utesluter väl inte det andra egentligen, krävs bättre planering.