Dina matvanor när du blir rikare

Hej.

Jag är intresserad av mat och hur man ändrar sina matvanor när man blir “rikare”. Äter ni nyttigare eller mer onyttig? Ser ni tex kött som en status symbol? Själv har jag ändrat min kost till helt växtbaserat. Både för hälsan och det etiska. Sen tycker jag det är betydligt roligare och mer varierande att äta växtbaserat. Med mycket pengar vill man också vara hälsosam. Eller? Känns som många bara fokuserar på pengar och glömmer hälsan. Hur ser ni på pengar och hälsa?

2 gillningar

Klart dyrare kött och mycket mindre mängd, mindre mängd kolhydrater. Klart mycket mer högkvalitativa grönsaker.

Lagar mer komplexa rätter och mindre koll på priset på hyllan.

Extremt mycket dyrare alkoholsorter men även där mycket mindre i mängd.

Egentligen samma eller lägre matkostnader, mindre mängd men dyrare råvaror.

1 gillning

Nej, ekonomisk status har ingen betydelse för mig på den punkten såvida det inte blir väldigt knapert. Har inget till övers för viner eller öl oavsett prisklass. Väldigt enkel i maten då jag inte finner matlagning speciellt roligt.

Ibland kan man känna att man kunde äta lite nyttigare, men saknar intresset som sagt… har väldigt lite med ekonomi att göra egentligen såvida jag inte anställer en privat kock som dessutom sköter alla inköp.

3 gillningar

Oj, jag hade kunnat skriva ovan ordagrant. @carolinebolmeson drar åt det vegetariska/veganska hållet med mycket grönsaker och grönsakssmoothies.

3 gillningar

Om jag tittar bakåt så har det inte blivit nån större förändring i mitt kylskåp under de senaste 15 åren. Tror att största grejen är att jeg kan godt lide (eller hur säger danskarna det :grinning:) lite dyrare vin, olivolja, artisanbröd osv. Kanske finns det fisk på bordet lite oftare…?

(inlägg tillbakadraget av skaparen, kommer att raderas automatiskt om 24 timmar om det inte flaggas)

1 gillning

Äter kött vid bjudning eller vid speciella tillfällen, annars blir det vegetariskt.
Däremot har jag väl blivit ett lite för stort fan av småpartierna av öl på Systembolaget.
En öl för närmre 50kr kan med enkelhet slinka ned i korgen utan eftertanke om den verkar intressant.

Rikare blir jag men tror inte kosten har förändrats nämnvärt, flytt till mindre ort har dock gjort att vi lagar mer från grunden och mindre utemat då det isåfall uteslutande består utav pizza.

4 gillningar

Inte dyrare men mer varierat tror jag. Köper det jag har lust med utan att titta på priset, och mer öppen för att prova mat som jag kanske tidigare såg som onödigt eller dyrt.

1 gillning

Hej,

Intressant frågeställning! Vi köper nog betydligt mer ekologisk mat, framförallt för att det känns bättre att ge barnen mindre besprutade produkter, än vi skulle gjort om ekonomin vore sämre.

Sedan kostar man på mer skaldjur, bättre viner, och finare köttsorter när man bjuder hem folk när det finns tillräckligt med pengar. För ca 15 år sedan hade vi tex ”hummerskiva” men då betalade alla sin egen hummer (köper av grannen till mkt bra pris) och så bjöd vi på viner, tilltugg och annan mat till barnen. När det begav sig sist bjöd vi på allt, för nu har vi ekonomi för det.

De rätter vi äter till vardags är dock detsamma, men som sagt baserat på bättre ekologiska råvaror.

Mvh
F

1 gillning

Jag måste nog dela upp det i kategorier. Vad gäller vardag så nej, vi äter rätt mycket samma saker till vardags men är lätt då vi båda gillar att laga mat och lagar det mesta själva samt har rätt dåligt humör vid lågt blodsocker så vi planerar vardagarnas middag vid arbete så återvinner vi ofta favoriträtter även om det kommer in nya rätter då och då.

Vad gäller helg/semester, alkohol och restaurangbesök så ja, absolut dyrare nu. Det handlar dock inte så väldigt mycket om ändrad smak utan om att vi har råd att göra det oftare. För oss är det en av poängerna med att tjäna mer pengar, man skall ha det var och för oss innebär det bra mat och dryck. Det är inte alltid samma sak som dyrt men det blir i många lägen lättare att det blir bra om det får kosta.

Det kommer dock med en snobbism, ingen av oss skulle betala dyrt för ett vin/restaurang vi inte tror är bra eller intressant. Finns för mig inget tråkigare än att sätta likhetstecken mellan dyrt och bra, det får mig snarare att dra öronen åt mig.

1 gillning

Den största skillnaden för mig sedan jag började tjäna betydligt mer pengar för några år sedan är nog:

• ALLTID svenskt. Som student och nyutexad köpte jag en hel del utländskt kött, mejerier etc. Helt enkelt det billigaste. Idag kollar jag alltid ursprung på det jag ska ha och väljer svenskt om det går.
  • Numer köper jag en fläskfilé för 200kr/kg för att vi har sagt att vi ska äta fläskfilé ikväll. Jag justerar inte hela planen bara för att det istället är extrapris på karrékotletter (köper dock gärna extraprisvaran och lägger i frysen :wink: )
  • Dyrare drycker, tidigare var det endast 89kr italienskt vin eller pripps på långhylsa. Idag kollar jag gärna på mikrobryggerihyllan eller rycker en lite finare vinare.

Min generella ekonomiska anda i matvarubutiken är dock inte borta. Jag kollar alltid jämförelsepriser och letar bra deals på saker vi kan frysa! :slight_smile:

1 gillning

Jag har gjort två stora förändringar:

1. Dyrare (förhoppningsvis, bättre) varianter av samma saker jag åt som student.
  2. Mycket mindre kött. Från 1-2 mål med kött om dagen till 1-2 mål i veckan.
1 gillning

Inte ändrat matvanor, däremot köper jag bättre grejer nu. Typ mer svensk ekologisk kyckling och mindre fryst lågprismärke irländsk antiobiotikafylld kyckling med undermålig djurhållning.

1 gillning

Ingen skillnad egentligen. Det har dock utbildats en kock bland sönerna så då blir matlagning på en helt ny nivå dock inte tvunget dyrare. Kan rekommendera en kock i familjen- snacka om livskvalitet😊

6 gillningar

Mer miljömedvetet och mer vegetariskt, Med miljömedvetet menar jag inte automatiskt eko utan också det faktum att jag har som hushållssport att inte slänga något ätbart.

Tittar jag i påsen med matavfall nu är det nästan så att melonskal, äggskal och teblad provocerar mig. :rofl:

3 gillningar

Pandemin har förändrat mina matvanor mer än vad pengar har gjort. Jag har beställt all mat online i över ett år och prenumererar nu på en grönsakslåda varje vecka. Som ett resultat har jag ätit hälsosammare för att se till att jag äter alla grönsaker som tillhandahålls innan de blir dåliga. Grönsakslådan är ganska dyr men alla kaffe- och kaféluncher jag köpte tidigare var dyrare. Samtidigt är det inte kul för mig att laga mat, så jag gör snabba rostade eller stekta grönsaksrätter. En Instant Pot hjälper också med att inte behöva fokusera på att laga mycket. Har varit vegetarian under det senaste decenniet eller så men köper ibland kött till mina katter.

1 gillning

En av de bästa råd jag fick för en tjugo år sedan var: när du får råd, investera i dig själv genom bättre mat.

Vi äter mkt bättre. Kött från den lokala bonden där korna gått fritt, ägg osv från lokala gårdsbutiken. Äter mindre kött och fisk, men bättre grejor. Mer växtbaserat.
Vinkontot har vuxit parallellt med intäkterna. Det är tillsammans med resor och mat de områden som förändrats mest med ändrade intäkter.

2 gillningar

Om jag jämför med studenttiden så är skillnaden att jag köper mer juice, ost & frukt. Är vegetarian men satsar på ekologiska varor där jag anser att det lönar sig ( då menar jag inte prismässigt), ägg, mjölkprodukter, kött till barnen. Detta hade jag definitivt inte råd med förr.
Slänger tyvärr en hel del mat (bor på landet & måste bunkra) men detta jobbar jag på & har som mål att upphöra med. Det är bara så svårt när den uttröttande vardagen tar över…

Intressant, det verkar vara många likasinnade här. Vi äter numera vegetariskt 6/7 dagar i veckan( mot en dag i veckan 2015). Vi lägger dock inte mer pengar på mat och egentligen har det inget med ekonomi att göra utan andra faktorer.

1 gillning

Ja, intressant.

Men jag skulle ändå säga att det har med ekonomi att göra, i allra högsta grad. Är man en ensamstående mamma med heltidsjobb är det inte konstigt att man väljer att steka på en falukorv och koka snabbmakaroner istället för att göra en maträtt från råvaror.

Utöver detta har man mer energi att fundera på hälsa, miljöpåverkan etc när man säkrat mat på bordet och tak över huvudet.

Med det sagt så går det uppenbarligen ingen rät linje mellan inkomst och “matmedvetenhet”, men en korrelation finns.

Detta är för övrigt vad som riskerar att bli miljörörelsens fall – en oförståelse för att folk med lägre inkomst inte kommer ha möjlighet eller energi att välja det miljövänliga alternativet i alla situationer. Tro det eller ej, men det är viktigare för folk att mata sina barn än att sopsortera.

1 gillning