Hur tänker ni kring att handla ekologiskt?
Är det något som ni gärna spenderar lite extra på?
Vilka varor specifikt tycker ni att det är viktigt att det är ekologiskt?
Eller tänker ni kanske på ett helt annat sätt, att ekologiskt inte är ”bättre” än icke-ekologiskt?
Jag flyr ekologiska varor som pesten.
Hela regelverket kring vad som är ekologiskt är inte baserat på vetenskap.
Vissa saker i regelverken är i det närmaste pseudovetenskap. “Naturligt” är inte bättre.
Det fimns därmed föga förvånande gott om exempel på där det som anses vara “ekologiskt” är sämre för miljön.
Miljön som är en så viktig fråga förtjänar att hanteras vetenskapligt.
WWF, Naturskyddsföreningen, Sveriges Konsumenter, etc etc, alla säger att man ska byta till mer ekologiskt. Men sure, bara för att inget regelverk i världen är 100% vetenskapligt alltid, och för att det alltid finns undantag i livet, så vlil du fly som pesten? Låter ju lagomt oseriöst.
Det är en självklarhet, om man har råd (vilket de flesta på detta forum har), att köpa t.ex. ekologiska bananer, kaffe, vindruvor, paprika etc. De är annars fyllda med bekämpningsmedel.
Här är en bild på grejer man borde köpa ekologiska till vänster, och grejer där det inte alls är viktigt till höger:
Här är sidan jag tog bilden från: Några viktiga rader om hur du ska tänka när du inte handlar ekologiskt. – Food Pharmacy
Jag prenumererar på Råd och Rön, de gör ofta tester på t.ex. te, och där är det alltid ekologiska alternativ som har minst gifter i sig.
(däremot vill jag klargöra att det inte är nåt fel med GMO, som vissa tror. det ger ingen som helst ökning av bekämpningsmedel etc, snarare motsatsen)
Fläskkött; ekologiska grisar får gå ut till skillnad från deras icke-ekologiska kompisar. Sen är det andra villkor som enligt min uppfattning talar mot att köpa ekologiskt griskött, tex att de matas med ekologiskt foder, men att de får gå ut under sin livstid och inte spendera all tid i ett litet bås väger över för mig.
Jag köper aldrig ekologiskt inte ens om det är billigare. Jag tycker det är egoistiskt att köpa det då det kräver upp till 50% större jorbruksyta att odla samma mängd mat. Skulle hela världen bara köpa ekologiskt skulle en stor del av jordens befolkning svälta för att det helt enkelt inte går att odla så mycket mat på befintlig jordbruksmark samt att priserna skulle stiga så mycket att en stor andel inte skulle ha råd att äta sig mätte.
Ekologiska regelverk bygger bl.a. på ren pseudovetenskap. De väljer vissa saker/väljer bort vissa saker rakt emot känd vetenskap om vad som gynnar miljön baserat på ideer om “naturligt”. Alltså saker som hade gynnat miljön stoppas av ekologiska regelverk.
Absolut inte om man kollar upp vad ekologiskt innebär. Jag vägrar stödja dessa regelverk.
Det är inte specifikt ekologiskt/icke ekologiskt.
Det är givetvis möjligt att låta grisar i konventionell grisproduktion gå ute men kostnaden för det skulle vara så hög att den bara kan motiveras av ett ekologiskt avräkningspris. Har du något exempel på en gård som i praktiken säljer sitt griskött som konventionellt men som låter sina grisar böka ute?
Du tänker nog mat, men jag tänker instinktivt vegetariskt, cirkulärt, och att bruka vad man har istället.
Rent generellt är min definition väldigt ekonomisk. Pratar vi däremot “finkäk” i “finbutik” med “finmärkning” kan det vara mycket svårare. (En viss butik på Södermalm poppar upp i minnet, men eftersom den bytt namn från Kajsa Warg så har jag glömt namnet nu.)
tillägg: @Nightowl hade visst varit inne på delar av detta redan.
Tycker mycket av den ekologiska maten smakar långt bättre och därför köper jag den ofta.
Det är svårt att mäta och jämföra för att se “vad som är bättre för klimatet”, det beror lite på hur man tittar. Generellt sett går det åt mer mark för ekologisk odling idag, men den biologiska mångfalden ökar och näringsämnen lakas ur jorden märkbart långsammare. Det är ju trevligt med näring och mångfald
När det gäller kött är ju miljöpåverkan enorm och det ekologiska handlar väl mer om grundläggande djurrätt?
Aja, jag köper eko oftast när smak är viktigt eller så.
Ekologiskt märkning är inget jag bryr mig om. Har inget emot det om det är billigare annars får det vara.
Vad som är bra för miljön är att köpa 1,5kg nötkött med mycket kort datum till 90% nedsatt pris. Exakt det gjorde jag nu på morgonen så jag har gjort mitt för miljön idag.
Vi kan ju alla börja med att äta den mat vi köper och inte slänga, så har vi kommit en lång bit på väg allihop, oavsett preferenser i övrigt.
Väldigt stor skillnad baserad på vad man äter. Om man minskar mängden kött och ersätter med rätt saker kan man t.ex. vara väldigt säker på att man gör miljön en gärning.
Men det går såklart att ersätta kött med sämre saker ur miljöperspektiv också. Avokado kan t.ex. vara sämre än visst kött.
Känner att matsvinn är lite utanför diskussionen i fråga haha, men ja. Alltid bättre att använda det vi producerar än att producera för att slänga.
Om två produkter verkar likartade, utifrån vad jag kan bedöma, köper jag helst den ekologiska om den inte är mycket dyrare.
T.ex. bananer väljer jag utifrån hur de ser ut. Jag köper den sort som ser ut som jag vill ha den, hur det är beror på vad jag ska ha den till.
Bröd, gryn etc. köper jag inte ekologiskt eftersom jag inbillar mig att risken att de innehåller mjölbaggar eller andra skadedjur är större. Vet att det kanske inte stämmer men för många år sedan fick jag det som svar när vi hade hittat en mjölbagge (?) i ett ekologiskt bröd.
Viktigast för mig om jag tänker på miljön är att det helst ska vara närproducerat.
Vi har haft invasion av mjölbaggar en gång och av någon form av mal en gång.
Båda gångerna startade det i ett paket med ekologiskt, “närproducerat” fin-mjöl.
Förutom äcklet och böket med sanering kostar det tömning av typ alla torrvaror, så det räcker med en sån invasion för att eko-ambitionen ska kosta dyrt i både svinn och pengar.
Utöver detta köper jag gärna närproducerade mejerivaror, kött som är dyrt som fan men från lokala gården, frukt som är i säsong etc. Men jag får inte klimatångest över en cypriotisk halloumi eller importerad avocado heller.
Det här är väl ändå en starkt missvisande jämförelse. Ingen ersätter näringsbilden i kött med avokado? Dessutom tvivlar jag starkt på att avokadoproduktion någonsin kostar mer än köttproduktion i CO2ekvivalenter, kanske om man jämför produktion av 100g protein? Men vem fan tänker så haha, tror man behöver trycka fem kilo avokados för att hitta 100g protein.
Det absolut största man kan göra i egen regi för att markant minska sin klimatpåverkan är att undvika animalier helt, de är way off i skalan på miljöpåverkan.
Well det tycker jag inte den var. Dessutom bara ett exempel. Ditt svar belyser också precis den problematik som finns med tanken “kött dåligt, veg bra”. Vilket inte alltid gäller även om det ibland stämmer extremt bra.
Sett flera gånger då rätter baserade på Avokado propageras före kött.
Två saker, produktionen är inte allt när det kommer till CO2 ekvivalenter.
Sen skrev jag specifikt miljön inte klimatet och inte heller specifikt CO2 ekvivalenter, vissa delar av världen där Avokado odlas står det för en mycket kraftig negativ miljöpåverkan p.g.a. vattenbehovet.
Ingen har försökt tänka så, det är din halmgubbe. Generellt krävs inte så mycket protein i födan som många i västvärlden äter.
Orkade 20 sekunder men tillåter mig ändå att framföra viss källkritik…