Till protokollet: Det tycker, helt ärligt, inte jag.
-
Både nötkött och avokado är miljövänliga i CO2, det är andra miljö-påverkningar såsom färskvattenförstörelse och energi-åtgång som gör dem dåliga.
-
Närproducerad avokado är nästan alltid bättre per kalorie än nötkött men om du kollar noga på förpackning så kommer du snart hitta att EU-avokado är sällsynt.
Min syster försökte göra sig miljö-överlägsen med att äta avokado istället för hare (egen uppväxt och slakt på gården) men det tog snabbt slut när resorna från chile till vietnam och sen hit kom på tal.
Mycket bra info här: Our World in Data Is organic really better for the environment than conventional agriculture? - Our World in Data
“The organic-conventional debate often detracts from other aspects of dietary choices which have greater impact. If looking to reduce the environmental impact of your diet, what you eat can be much more influential than how it is produced. The relative difference in land use and greenhouse gas impacts between organic and conventional systems is typically less than a multiple of two. Compare this to the relative differences in impacts between food types where…the difference in land use and greenhouse gas emissions per unit protein between high-impact meats and low-impact crop types can be more than 100-fold. If your primary concern is whether the potato accompanying your steak is conventionally or organically produced, then your focus is arguably misplaced from the decisions which could have the greatest impact.”
Det får du lov. Generös som jag är.
Nu är du mer utbildad än Maggan. Hade hon kollat första 2 min på valfri HJ video hade hon inte gjort bort sig så.
Vi försöker köpa ekologiskt men inte när priset skiljer alltför mycket.
Vissa produkter prioriterar vi, sådant som i regel besprutas mycket som vissa frukter, bär och grönsaker eller produkter från djur där det ofta finns bättre krav för djurhållningen om det ska få märkas som ekologiskt.
För längesen läste jag ett test av ekologisk och icke-ekologisk frukt och grönsaker, minns tyvärr inte vart, men i icke-ekologisk mätte man upp olika nivåer av bekämpningsmedel men i de ekologiska motsvarigheten fanns det inga bekämpningsmedel alls.
Tänker att ju mindre gifter och kemikalier man får i sig ju bättre och är villig att betala lite extra för det.
@Danne4 Om det är det som COOP använde i sin marknadsföring ska du nog inte lita på det…
Coop förbjöds att visa de mer och dömdes till vite p.g.a. missvisande reklam.
Problemet är att ekologiska grödor har mycket lägre avkastning än konventionella grödor.
Det är ett stort problem.
Gott för dig.
Frågan är om det är någon skillnad. Det vore intressant om någon gjorde en studie på det. Dock tror jag inte det gör någon skillnad under de år vi lever. Det är förmodligen därför man inte presenterat någon sådan studie. Man kan givetvis inte presentera någon som helst skillnad.
Det som vi vet, är dock att ekologiska grödor avkastar sämre. Detta leder till att lägre kvantitet kommer ut på marknaden. Det leder till högre priser. Fler människor kommer att svälta ihjäl i fattiga länder.
Vi måste ju ändå tänka på miljön!
Men jag tror du snubblar lite in här på problemet med begreppet ekologiskt. Det är ett för brett koncept som har blivit synonymt med “bra”, och folk kan inte skilja på miljö och klimat. Vill du värna om klimatet, den biologiska miljön i området runt odlingsmarken eller din egen hälsa?
Ekologisk odling förbättrar den biologiska miljön i närområdet kring jordbruket, men ökar koldioxidutsläppen eftersom det behövs mycket mer åkermark för att producera samma mängd mat (samma mängd kalorier).
Men det värsta med dagens regler kring ekologisk mat tycker jag är det helt ovetenskapliga förbudet mot GMO. GMO har potentialen att göra maten nyttigare, ge större skördar på samma areal och dessutom minska behovet av konstgödsel, gifter och bekämpningsmedel.
Vet du vad ekologiska regelverk bygger på för filosofi?
Nej, vad tänker du på?
Att det är helt OK med naturliga mutationer i generna? Även om man strålar grödorna. Man får kanske en gen som man vill ha efter en extremt lång tid.
Om man dock hjälper mutationerna på vägen så är det förbjudet. Det är helt sinnessjukt.
Vad ekologiskt jordbruk och de idéer som det bygger på kommer från?
Det är egentligen ursprungligen en motrörelse mot syntetiska bekämpningsmedel och vidare ideer om att jordbruket skar vara “naturligt”.
Vidareutvecklat bl.a. med antroposofi (total pseudovetenskap) som senare blev biodynamisk odling.
Det är alltså en idérörelse som inte fokuserat på vetenskap.
Ha du har bara värmt upp! Läs om Rudolf Steiners idéer (Antroposofi) och biodynamiskt jordbruk (delvis sammankopplat med ekologiskt jordbruk). Det är verkligen helt vrickat.
Väldigt intressant. Begreppet ekologiskt har alltid skavt för mig, speciellt då det blivit synonymt med “bra” för många människor, men jag har inte grävt så mycket i varifrån det kommer.
Intentionen är bra såklart, men jag har aldrig fått det att gå ihop rent logisk, vilket kanske inte är så konstigt då om det är baserat på psuedovetenskap.
Underskatta aldrig vikten av marknadsföring
Vissa ekologiska regelverk är mer eller mindre baserade på pseudovetenskap. Men inte alla.
Idéerna som sådana är delvis ogrundade i vetenskap delvis i vetenskap. Det är i mångt och mycket en hel (mot)rörelse snarare än specifika grejer.
Ekologiskt får kosta!
Det känns ju mycket bättre i magen när man handlar sina havregryn från en sekten Saltå Kvarn istället för något vanligt företag.
Är inte maten odlad enligt hokus pokus är det inte för mig. Ett annat plus är ju att stödja kampen mot modern medicin.
Jag köper ekologiskt för att uppmuntra till bättre klimat/miljö/djurtänk. Allt ekologiskt kanske inte är 100% tveklöst bättre än alternativet, men jag betalar gärna för att pusha industrin åt ett håll där lågt pris inte är det enda viktiga.
På samma sätt betalar jag gärna extra för saker där man prioriterat livslängd över pris. Eller att man ansträngt sig för att använda återvunna råvaror eller minimerat förpackningsmaterial.
Jag skulle däremot aldrig köpa nåt från antroposoferna. Fuck those guys.
Jag tror att om man vill förena billiga inköp med lägre negativ effekt på miljö (global uppvärmning, djurens levnadsstandard etc.) så är det lättare och mer effektivt att substituera t.ex. kött mot något annat.
Viss typ av mat genererar relativt mycket utsläpp och är resursintensivt att tillverka oavsett om det är en ekologisk variant eller inte.