Så testar vi salongen!
Jag har märkt i några trådar att diskussionen om hållbarhet dyker upp med jämna mellanrum, bland annat i diskussionen kring att Länsförsäkring global kommer ta bort investeringar som inte är hållbara. Det var flera män som upprördes över detta, och vill byta globalfond, medan jag snarare kände att det var toppen!
Mina pengar vill jag investeras så hållbart det går, och har naturligtvis även valt Lysa hållbar.
En fråga till er är, spelar hållbarhetsfrågorna roll i era investeringar, och om det gör det, varför? Och, investerar kvinnor mer hållbart än män?
Hållbarhet är såklart jättebra och det ligger i allas intressen att bolagen ska kunna driva sin verksamhet under så lång tid som möjligt.
Men jag tycker inte det är rätt att förvaltare sitter och hittar på egna index för att kunna sälja bolag som gör stora feta vinster. Vem säljer man till?
Om bolagen är så dåliga varför tillåts deras verksamhet över huvud taget?
Förbjud ohållbar affärsverksamhet helt och hållet istället då säger jag så att hela marknaden tvingas göra sig av med bolaget samtidigt.
Jag köper index för att jag inte vill ta ställning.
Ett bolag med laglig verksamhet som gör vinster vill jag äga
Om jag skulle blanda in etik och moral så skulle jag inte kunna äga ett enda bolag utan skulle endast ha väskan full med statspapper.
Ja, och samtidigt kan vi förbjuda svält och krig, vilken bra idé, varför har ingen redan gjort det??
Det är inte statens uppgift att förbjuda verksamheter som faller inom ohållbara verksamheter, men jag som konsument kan välja var jag vill investera mina pengar. Olika länder har olika lagar, och människor tenderar att sätta ekonomi framför hållbarhet. Se bara på människors köplust i Schein eller andra företag baserade i länder utan hållbarhetskrav…
Jag tänker liknande kring indexfonder som det mesta jag konsumerar, så ser gärna att fonderna anpassar sig efter miljömål och att de sållar bort värstingarna. Snällt och hållbart försöker jag hålla mig till. Sen är jag människa jag med och gör avsteg, måste åka bil ibland till exempel. Men Shein är skrämmande, så handlar inte där.
Kör också hållbart fokus på mitt sparande i Lysa. Tror att företag som idag ligger i framkant med miljötänk kommer ha många fördelar i framtiden.
Jag har lång sparhorisont, då större delen av min portfölj är till min pension, så 25+ år. Då hoppas jag världen kommit långt i arbetet med hållbara och prisvärda energikällor som kommer fler till del. Det kommer påverka de flesta företag och privatpersoner.
Men det är också ledsamt att se att dagens svenska styre verkar vilja stoppa huvudet i sanden kring vissa miljöfrågor, när vi behöver krafttag i stället för förnekelse.
Men förhoppningsvis kommer företag och konsumenter kunna påverka i rätt riktning ändå!
Tror kvinnor, på gott och ont, är mer trendkänsliga och mer benägna att följa sociala konventioner. Det gäller vilka kläder man har, var man åker på semester och vad man röstar på och även investeringar.
Just nu är det väldigt inne med hållbarhet så då är kvinnor intresserade av det.
Intresaant teori. Jag är 37 och fick upp ögonen för klimatfrågan redan som barn och försökt leva hållbart sedan dess. Men det kanske är en långdragen trend? Givetvis är jag inte en fullgod representant för alla som saknar y-kromosom.
Jag försöker men den lilla kunskap jag har att investera hållbart. När jag började kikade jag på det hållbara alternativet som Bolmessonarna tagit fram. Nu har jag inte Lysa men i så fall hade även jag valt hållbart där.
Ish försöker jag undvika att spendera de pengar jag inte investerar på produkter som inte är hållbara. I fösta hand genom att konsumera endast vad jag behöver och när jag väl konsumerar försöker jag göra det på ett så hållbart sätt som möjligt.
Menar generellt. Det fanns säkert dom (både kvinnor och män) som vägrade investera i tex oljebolag och köpte ekologisk mat redan på 80-talet men det var blivit större senaste åren.
Finns fler ”kufar” bland män som gör sin egen grej, även om det inte är ”inne” eller ”PK” för tillfället.
Samma här, är född i början på 80-talet och har haft intresse för hållbarhet sen barnsben. Svårt att missa att vårt gemensamma hem påverkas av hur vi lever, det har varit tydligt för den som är lite påläst sen 50-60-talet.
Att tro saker och veta saker, det är en skillnad däremellan. Den ena är baserad på känslor och antaganden, den andra på fakta.
TS var att få feedback om kvinnors tankar kring hållbart investerande. Så låt oss hålla oss till det.
Nu har jag inte bra koll på vad mina kvinnliga vänner investerar i och inte, men drar en parallell till dem jag arbetar med och umgås med som vill leva mer hållbart. Och där handlar det rakt inte om att man vill vara trendig, utan det är mestadels värderingsstyrt. Man vill inte bidra till att världen blir sämre. Man lägger ihop ett och ett, två och två och ser att man inte kan hålla på som vi gjort, och gör medvetna val för sina barns och barnbarns och övriga omvärldens skull.
Jag gör själv inga justeringar i mina portföljer pga hållbarhet, för är mycket medveten om den Green washing som pågår och att omvärldens syn på vad som är hållbart inte riktigt lirar med min, men det är en annan historia och jag tror inte jag är representativ för övriga kvinnors resonemang.
Det är mer sannolikt att ‘hållbart’ sparande eller förespråka för det är netto negativt (1) för att det har i princip ingen effekt (2) flyttar fokus från viktigare saker som att öka fossilfri energiproduktion. Det finns en anledning varför inte klimataktivster protesterar utanför Avanza, hoppas jag inte jinxar det…
Fondförvaltare, börsmäklare, den tidigare regeringen, till och med riksbanken, babblar om denna psuedometod som har i princip inget orsakssamband med klimatet, i princip inget görs egentligen i verkligheten medans man tror att man gör en massa. Exempelvis att en portfölj har ett ‘sånt här lägre klimatavtryck jämfört med en annan’. Det är oerhört fascinerande.
Nu är iofs inte hållbarhet enbart ekologisk hållbarhet. Så du menar att om investerare investerar i ”hållbara” aktier, fonder, så spelar det egentligen ingen roll? Är du kvinna som aktivt valt att undvika hållbara investeringar? Kan du i så fall berätta mer om hur du resonerar kring det?
Jag är inte kvinna men kan lägga lite material från forskare angående spara hållbart . Det är aldrig fel att läsa lite forskning oberoände man/kvinna då den gäller likadant för alla . Sedan olika fondbolag exkluderar helt olika aktier i från index då de tycker mycket olika vilka bolag är hållbara och vilka inte . Till slut vet man inte vad är det mer hållbart .
Här har du ett exempel på 2 st nästan identiska storebrand Usa indexfonder och den andra Plus ska vara lite mer hållbar och kostar dubbelt så mycket i avg . Alltså bara den heter Plus kostar 0,42% i avg jämfört med den hållbara Usa indexfond som kostar 0,21% i avg . Det skiljer knappt något mellan fonderna förutom namnet och lite annorlunda viktning
Nej, absolut inte, jag är övertygad om att vi sitter på rätt mycket makt om vi gör aktiva val i vad vi investerar i. Och jag väljer bort sådant som oljebolag eller vapentillverkare om man ska ta några enkla exempel. (Här är man ju en hycklare ändå då jag bor långt ute på landet och pendlar långa sträckor så jag bidrar ju ändå till det genom min bensinanvändning). Det jag menar är att det är så komplext i vad man menar är hållbart eller inte, och det skulle krävas mycket engagemang för mig som lekman att sätta mig in i hur man hittar de rätta fonderna där jag kan lita på att man gör de bedömningar som lirar med mina värderingar och vad som verkligen gör skillnad för klimat, natur och människor. Dessutom ofta med en högre risk rent ekonomiskt iom högre förvaltningsavgifter.
Jag jobbar i byggbranschen och där jobbar man hårt på att sälja sig som hållbara företag genom diverse krumbuktiga beräkningar och bedömningar. Inte mycket av det som görs är egentligen bra för naturen i slutändan, bara mindre dåligt ur vissa perspektiv.
Ska man hårdra det bidrar väl de flesta företag med att på något sätt utarma jordens resurser, det bygger på att vi ska konsumera på ett eller annat sätt, svårt att komma ifrån det.
Jackes artikel var bra och sammanfattar rätt bra mina tankar som jag har. Jag har dragit ner lite på mitt sparande det sista och växlar upp mina gåvor främst till Ukraina. Men där blir det inte till företag, utan så gott jag kan direkt till folket och militären genom direkta donationer till organisationer som köper in kaminer, mat, drönare osv. Ett litet, litet bidrag i det stora hela, men kanske ändå bättre än att Apple/ Kinnevik/Tesla/ whatever får mina pengar den månaden.
Personligen så har jag använt avanza-filtreringen för etiska fonder, men mitt huvudfokus har inte varit (miljö)hållbarhet utan det jag helst vill undvika är exempelvis vapen. Jag vet att jag har vissa fonder där det finns med någon nivå ner, men tänker att jag åtminstone har gjort ett försök.
Framförallt mina aktier (är ju enklare där att se vad som är vad) har jag valt efter vad jag tror på, men gör undantag även där. Företaget där jag själv arbetar är ett sådant, som jag inte riktigt kan placera om det är nyttigt eller skadligt ur hållbarhetsaspekt.
Blev lite inspirerad att ta en översikt om jag verkligen handlar som jag vill tro.
Får redigera /lägga till lite då jag nyss läste länken som Jacke lagt upp. Personligen så känner jag inte att det påverkar hur jag vill investera, att välja bort (som då är min strategi) och veta att mina pengar (i stor utsträckning) inte ligger i fel bolag är det som känns bäst för mig, även nu när jag nu läst att det ger mindre påverkan än andra alternativ.
Kort svar, ja, jag kollar väldigt noga på hållbarheten i fonder och företag jag investerar i. Det känns både rätt och rimligt att utesluta vapen och föråldrad energiproduktion. Sen finns det såklart gränser för hur mycket man kan påverka, men jag gör det jag kan.
Och det har verkligen inte med någon trend att göra, tycker det är vanligt folkvett att inte vilja förstöra sin omvärld. Att ha koll på var mina pengar hamnar känns lika naturligt som att sopsortera.
Svar ja på båda frågor!
Ja, hållbarhet är mycket viktigt i mina investeringar, jag vill kunna somna med gott samvete.
Ja, kvinnor har större engagemang/intresse i miljö- och hållbarhetsfrågor än män, det finns flera studier på det. (Sorgligt att inte herrarna hänger med!)