Jag är nyfiken på hur ni andra här på forumet lever era liv när det kommer till det kolbaserade fotavtryck ni lämnar efter er i vardagen. Vet inte om ni känner till “We don’t have time”, som är ett svenskt bolag som genom gemenskaper försöker påverka beslutsfattarna i en mer grön riktning.
De har nu ett samarbete(?) med ett nytt svenskt bolag som heter Climate Hero. Där finns ett test jag vill att så många som möjligt tar och fyller i var de landar .
Climate Villain (>10 ton CO2e)
Climate Consumer (5 - 10 ton CO2e)
Climate Friend (2 - 5 ton CO2e)
Climate Hero (<2 ton CO2e)
0röster
Fick du det resultat du förväntade dig?
Kommer du göra förändringar i din vardag för att minska ditt fotavtryck?
Jag börjar med att lägga in det resultat jag fick, vilket gör att jag landar under gränsen för att nå klimatmålen till 2030. Det känns rätt bra kan jag erkänna .
Jag fick 6,8 ton. Har en bil som jag förvisso knappt använder men jag tror den drar upp det. Äter knappt kött längre, speciellt inte nötkött, så alltid något.
Jag fick 5. Stor del var dock att jag sa att jag åkte utomlands… men fanns inte svar som var typ vart tredje år så blir nog missvisandes när jag sa varje år
En fundering dock! Fick tipset att byta bil.Har en ganska gammal dieselbil som sällan används och drar 0,35 l/milen. Är det verkligen en klimatfördel att byta ut denna? Känns som att det går åt mycket energi att tillverka en ny bil? Någon insatt som vet?
Samma sak med alla undersökningar och rädda klimatet aktiviteter. Jag tycker att deras förslag på aktiviteter är relativt uddlösa och för breda.
Man måste börja på en lägre nivå för att få målet att bli greppbart. Nu är det som att springa ett maraton otränad.
T.ex. att ha 3 enkla direkta åtgärder som ger miljöeffekt och ekonomisk effekt.
Duscha på gymet/i hallen. Kommunerna har större resurser för klimatsmart uppvärmning och det är en besparing på x kr per gång
Panta all pant
Gör matlådor
Vissa kan säkert ha nytta av det här, men jag tror många känner som jag.
Det berörs i senaste podden ang. Teslas prissänkning. I korta drag, när din bil behöver delar som inte produceras i stor volym blir den fort en klimatbov. Den kan redan vara det med tanke på ineffektiv rening av avgaser
Ni har en del bra poänger och det är ju också viktigt komma ihåg det de skriver ut i liten text på annan plats. Vi som bor i ett industrialiserat land har ju ett ingångsvärde som är 2 ton CO2e per person från hur vårt samhälle ser ut. Att då lyckas komma ned under dessa 2 ton är riktigt jäkla svårt om inte vi på samhällsnivå gör förändringar som tar oss i den riktningen samtidigt.
Tycker om förslagen att utföra aktiviteter där de är som mest energisnåla/klimatvänliga. Det var nog därför de frågade i detalj om matsvinn, för det har jag inte sett i andra liknande utvärderingar.
Därav de enkla sakerna man kan göra:
Byt uppvärmning till en mer klimatvänlig
Byt energileverantör till en mer klimatvänlig
Ersätt bil med cykel/kollektivtrafik i storstäder
Inför vegetarisk som standard när företaget bjuder på mat
5.4. Faktiskt lite förvånad att jag inte låg åtminstone lite lägre, med tanke på att vi inte har barn eller bil och bor ganska modest i lägenhet med fjärrvärme. Sambon kommer från annat land och har familj som bor där borta, så vi är tvingade att flyga åtminstone vartannat år eller så, vilket klart bidrar.
Rent krasst vore det väl mer klimatvänligt om alla i samhället åt måltider i så få centraliserade matsalalar som möjligt? Både frukost, lunch och middag?
Man slipper underhålla och bygga miljontals kök, husgeråd och vitvaror i samtliga privata hem. Sen blir det mycket energieffektivare om man gör ett enda mega-storkok istället för att starta miljontals svenska ugnar för att preppa veckans lasagne.
Men sorry… Off topic
Resultat: 6.9 ton. Det är mycket flygresorna som sänker (höjer) resultatet. Har egentligen inget tydligt flygmönster men det har blivit långa det senaste året så jag fyllde i det.
Testet påstår att jag släpper ut 11.8 ton och att det skulle kosta $180 att offsetta detta. Det låter fullständigt bisarrt att så mycket resurser läggs på klimatarbete om det bara skulle kosta $180/år att neutralisera en klimatbov.
Vi flyger aldrig, har solceller, har fjärrvärme, äter mestadels vegetariskt och har ärvt de flesta kläder vi har. Så det måste vara bilarna som drar upp det, förvisso är väl båda mer eller mindre miljöklassade men ändå.
Men jag tycker mig läsa sådana snedsteg rätt ofta när folk tänker individualistiskt kring klimatvänlighet. Nyckeln är väldigt ofta just att centralisera saker och ting. Dela bilar, bostad, mat, lokaler etc.
Sen skulle jag aldrig vela äta resten av livets måltider i gigantiska matsalar med mitt kvarter… Lite för mycket folkhem för mig Men om det bara är CO2 man är ute efter att reducera så
Jag tror att vi når målet genom att höja lägstanivån. Sen kan vi ta större steg med ny teknik. Det bör bli en mycket större vinst att få enklare åtgärder att få stort genomslag än att föreslå bilpooler i alla utredningar, när nästan ingen vill tumma på friheten med att äga en bil