Bli en klimathjälte - var landar du?

Ja och ja. Men samtidigt är testet ganska trubbigt. Jag tror att jag faktiskt ligger i underkant på de flesta områden (t ex är 400 mil en bra bit under 1000 mil). Andra saker, såsom inomhustemp, byggstandard etc spelar in utan att synas i testet. Jag brukar landa lågt i liknande svenska tester.

" The result is 4.9 tons CO2e.
This means that you are a Climate Friend !"

Jag verkar kunna få ner detta till 3,2 utan bil och med mindre förändringar som jag i ärlighetens namn redan gjort. Utöver bilen så bor jag “för stort”, men det vet jag ju. Hela köttfrågan är lite konstigt ställd. Lamm och biff äter jag i stort sett aldrig. Men ska jag laga paj på lite färs och mycket grönsaker idag? Absolut. Skillnaden mellan en jänkarstek och 200 gram färs till en hel paj är lite olika saker.

En hundring i månaden för att “neutralisera” detta? Njae, det ifrågasätter jag starkt att det funkar.

1 gillning

Glöm inte flyget. Undvik långresor och flyg så sällan som möjligt. Det kommer dröja många år (om någonsin) innan flyget blir ett miljövänligt alternativ.

1 gillning

5.8, men flyger inte privat. Interkontinentala resor med jobbet, men det skall alltså inte räknas med, vart tar de vägen?

Diesel bil och fiskebåt så rätt nöjd ändå.

Nä, $15/månad.

Jag fick 2,4 ton… Boven va maten 0,9 ton… Vi äter vanlig husmaskost å de kommer vi fortsätta me…

OK
Som jämförelse fick jag förslaget att klimatkompensera 2,6 ton för $9 per månad.
Alltså:

• 11,8 ton => $15 / månad
  • 2,6 ton => $9 / månad

Det verkar ju inte särskilt rättvist.

2 gillningar

den har jag gjort förr. Det mest skrämmande där är hur stor del som inte går att påverka då det ligger i offentlig sektor, som vi alla delar på. Det spenderas mer på mig det hållet än jag själv gör, sett ur klimatsynpunkt.

Jag saknar en summering där de bryter upp numret. Dvs hur många ton/kg som kommer från varje svar man gett.

2 gillningar

Och där är kruxet, även om du nollar ditt personliga avtryck är svenska livsstilen helt ohållbar

1 gillning

Precis. Det finns mycket att göra här/där.

Hade inga förväntningar.
Nej.

Fick 8,7 poäng.

Nån skrev trubbigt, kan bara hålla med, på snudd till trams rent av.

Beror på hur sällan du använder den. Men ofta verkar svaret vara att man bör byta bil för klimatets skull, lyssna på det här svaret i SRs Klotet: Är det bäst att köra slut på sin gamla fossilbil? - Vetenskapsradion Klotet | Sveriges Radio

1 gillning

5,1 ton, och då upplever jag ändå att jag är en av de mer klimatnördiga i forumet. Det där köttet och flyget… :see_no_evil:

1 gillning

Tagit bort personlig information.

7 gillningar

Jag flyger heller aldrig.

Fick climate villain. Huvudsakligen på grund av flygvanor. Med tanke på nära familj både kors över kontinenten samt även på annan kontinent blir det svårt att undvika.

1 gillning

Blev climate consumer, mest på grund av flygresor, vilket inte förvånar mig eftersom min fru är från Korea så vi flyger väldigt långt minst en gång om året. Trist att alla grejer som är till ens fördel (elbil, modern lägenhet, promenerar mycket, försöker äta lokalt och mer vegetariskt) direkt enkelt motkompenseras av en flygresa, men det är ju tyvärr så tekonologin ser ut för tillfället.

2 gillningar

4.6 här. Väldigt lite flyg (pga pandemi och småbarn, oklart om det blir mer sen), värmepump och inte så köttung diet är väl de positiva delarna.

Byta energileverantör? All el i Sverige är väl fossilfri?

Oavsett är det ju sjukt billigt jämfört med att sluta flyga och äta kött och börja sopsortera osv!

2 gillningar