Ja och ja. Men samtidigt är testet ganska trubbigt. Jag tror att jag faktiskt ligger i underkant på de flesta områden (t ex är 400 mil en bra bit under 1000 mil). Andra saker, såsom inomhustemp, byggstandard etc spelar in utan att synas i testet. Jag brukar landa lågt i liknande svenska tester.
" The result is 4.9 tons CO2e.
This means that you are a Climate Friend !"
Jag verkar kunna få ner detta till 3,2 utan bil och med mindre förändringar som jag i ärlighetens namn redan gjort. Utöver bilen så bor jag “för stort”, men det vet jag ju. Hela köttfrågan är lite konstigt ställd. Lamm och biff äter jag i stort sett aldrig. Men ska jag laga paj på lite färs och mycket grönsaker idag? Absolut. Skillnaden mellan en jänkarstek och 200 gram färs till en hel paj är lite olika saker.
En hundring i månaden för att “neutralisera” detta? Njae, det ifrågasätter jag starkt att det funkar.
Glöm inte flyget. Undvik långresor och flyg så sällan som möjligt. Det kommer dröja många år (om någonsin) innan flyget blir ett miljövänligt alternativ.
den har jag gjort förr. Det mest skrämmande där är hur stor del som inte går att påverka då det ligger i offentlig sektor, som vi alla delar på. Det spenderas mer på mig det hållet än jag själv gör, sett ur klimatsynpunkt.
Fick climate villain. Huvudsakligen på grund av flygvanor. Med tanke på nära familj både kors över kontinenten samt även på annan kontinent blir det svårt att undvika.
Blev climate consumer, mest på grund av flygresor, vilket inte förvånar mig eftersom min fru är från Korea så vi flyger väldigt långt minst en gång om året. Trist att alla grejer som är till ens fördel (elbil, modern lägenhet, promenerar mycket, försöker äta lokalt och mer vegetariskt) direkt enkelt motkompenseras av en flygresa, men det är ju tyvärr så tekonologin ser ut för tillfället.