Bli en klimathjälte - var landar du?

…vilket låter knasbilligt. Sedan tycker jag ju inte man ska sluta sopsortera eller tänka innan man flyger och äter kött, för det.

Fick 8,9. Transporter är nog en stor del.

Tyvärr långt ifrån hjälte, främst pga flyg men även stort boende och behöver två bilar. Men vi kämpar på, har bytt till värmepump, isolerat i samband med ombyggnad, köper lite kläder och noga med matsvinn. Every little helps.

2 gillningar

7 ton.

Flyger inget privat, senast var 2004.

Finns inte så jättemycket att göra förutom att flytta och gå full vegan, och inget är aktuellt.

Kass också att testet bara kan räkna på 2 bilar, samt varför var inte körsträckan med elbil intressant?

Ja, näst intill. Men vi sitter ihop med andra länder. Vanligtvis räknas man på Nordisk elmix (ca 100 g CO2/kWh) för de som inte gjort aktivt val att köpa något specifikt som 100 % förnybart eller 100 % kärnkraft. Kan inte dom siffrorna utantill men det är betydligt lägre, dock inte noll.

Det här är den för övrigt den första tråden om klimat på det här forumet som inte spårar ur. Jag blir innerligt glad.

2 gillningar

Vänta du bara… :joy: :sob:

5 gillningar

Tveksam till dessa tester.
Ta flyget till Stockholm från göteborg är faktiskt bättre än att ta bilen.
Flyget blir inte inställt om du väljer bilen.
Alltså har vi två utsläppskällor.
Ta flyget och ställ bilen så är det bara en utsläppskälla.

Likadant flyg eller tåg spelar ingen roll.
Båda kommer gå så oavsett vilken man väljer blir det två utsläppskällor.

Finns alldeles för många resenärer att några bojkottar flyget skall leda till nedlagda linjer och noll flygutsläpp.
Speciellt på längre resmål.

1 gillning

Om efterfrågan i längden sjunker kommer de naturligtvis minska på antalet avgångar.

14 gillningar

22,7 ton. Jag räknade dock in flygresor i arbetet fast det stod att man inte skulle göra det eftersom jag tyckte det var konstigt. Fandes också en del frågor där verkligheten är bättre än vad som fandes som svarsalternativ (Uppvärming av lägenhet t.ex.).

Lägenhet från 2019 med bergsvärme och reser väldigt sällan privat. Är också “småkonsument” vill jag påstå, köper ett fåtal kläder en gång i året och köper sällan elektronik. Däremot äter jag mycket kött (180kg/år) men det är inget som jag tänker ändra på. Kör över 40 000km i året med bensinbil och nästan uteslutande arbetsresor (Hyrbil via arbetsgivaren så det går inte att påverka desto mer). Flygresorna hade jag kunnat minska till en eller två tur-retur resor per år ifall jag skippade semestrarna till hemlandet när jag är ute på jobb…

Ja, jag landade på 7 ton. Det var ungefär det jag förväntade mig. Kommer även att öka mina ansträngningar för att minska mina utsläpp. Jag började redan förra året med att försöka låta bilen stå och ta buss och tåg i större utsträckning.
Men det som de påstår om sitt carbon offset-program är ju skit. De påstår att man kan nolla sina utsläpp genom att donera pengar till alternativa energislag. Men det stämmer inte! Det som de alternativa energislagen kan göra, är att vara koldioxidneutrala. Det vill säga de tillför inte nytt CO2 till atmosfären, på lång sikt. Och därmed neutraliseras inte alls dina utsläpp! Självklart är det jättebra med projekt för att bygga ut förnybar energi, och jag donerar gärna pengar till det. Men det är helt fel att påstå att mina egna utläpp nollas av det, det är faktiskt rent skitprat.
Jag vill ha mera förnybar energi, men man ska inte påstå en massa strunt för att få folk att signa upp.
Arg! :rage:

3 gillningar

6,1 ton enl testet.

Trots att jag angav max köttkonsumtion.
Och att jag pendlar med egen bensinbil.

Det där med att kött är kass är totalt nys.

tuff-tuff-tuff, säger tåget… (eller nej, inte längre, men du fattar)

Jo, om alla har vett att göra det. Att flyga den korta biten är närmast bisarrt.

Göteborg-Stockholm är iaf inte en längre sträcka. Det kan vi vara överens om va’?

Jag tillhör de som tycker inrikesflyg söder om Arlanda borde förbjudas.

Det nös du ut utan källa. :wink:

Klart det inte är nys om man räknar på energiåtgång. Sedan är jag också medveten om att allt kan upplevas gå till överdrift, men kom igen… du vet bättre än så.

4 gillningar

Avseende utsläpp av växthusgaser? Nej, det är förstås inte totalt nys.

En studie av många: Global greenhouse gas emissions from animal-based foods are twice those of plant-based foods | Nature Food

4 gillningar

Anledningen till det är att arbetets flygresor räknas in i de varor och tjänster som dom säljer. Så om du räknar in det i ditt privata resande blir det dubbelberäkning. Men kan ju vara intressant att ta med det ändå bara för att se, och man kan ju såklart även påverka sin arbetsplats till viss del. Men om det ska vara helt rätt ska du inte ta med dem.

1 gillning

7,4 fick jag, men landar på 3,6 om jag bortser från flygresor. Reser 2 längre resor/år. Snål bensinbil som jag kör lite.

Var väl ungefär som jag tänkt mig. Lever rätt miljövänligt (även om det finns mer att göra) i vardagen, men gillar att resa.

Kommer troligen inte att ändra mig så mycket, tycker att miljön är viktig och att politikerna borde göra mer. Både bensin, diesel och flygskatt ser jag att man kan höja och investera pengarna i något som gynnar miljön. Men jag är rätt självisk och gillar att resa till solen… Skulle flygpriset dubbleras från nu när de redan har ökat mycket sista månaderna skulle jag kanske halvera mitt resande utomlands. Även om vintersporten skulle dö ut i Sverige pga klimatförändringarna så skulle det nog resultera i halverat flygresande. Nästa bil kommer nog bli en elbil, men min bil är ny för att vara mig och min sambo duktig att hålla liv i gamla bilar (peppar, peppar), så det dröjer nog länge till begagnatmarknaden för elbilar blivit bra.

Egentligen skulle jag också vilka bo i lägenhet, istället för hus. För att få en vardag med mindre jobb men min sambo vill bo i hus så vi fick kompromissa.

1 gillning

Jag gjorde om testet och räknade bort arbetsresor nu och det blev då betydligt lägre, 5,5 ton istället för 22,7 ton.

2 gillningar

Beror väl på om svenskt mestadels gräsmatad kossa eller nån amazonasskövlad kossa, eller sojabönsantibiotikakossa som aldrig sett dagens ljus.

3,4 ton/år för mig, men också baserat på att jag svarade nån enstaka flygresa fast jag inte flugit privat sedan… 2019? Men därmed inte omöjligt att jag kanske gör det ändå, nån gång, så svarade inte noll på alla flyg-frågorna.

3 gillningar

8 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Utsläppen är det upp till en individ eller en stat agera mest?

Tror inte det finns någon elkälla som är fossilfri. Vindkraftverk, kärnkraftverk, solpaneler, alla kräver koldioxidutsläpp för att byggas och underhållas. Samma sak gäller elnätet. Inte för att det ska hindra en att välja alternativ med mindre utsläpp, men det är viktigt att veta att nettonollutsläpp, vilket vi måste uppnå, kommer kräva att vi också använder carbon capture i framtiden.