Alternativkostnad för att leva hälsosamt

För att kunna räkna på hur mkt jag ska spara till pensionen bör jag ju ha koll på hur länge jag kommer leva.

Någon som kommit fram till något bra där? Räknar ni bara med att ni är medelsvenssons?

Om man ska bli riktigt avanserad borde man inte räkna på alternativkostnaden de blir att leva hälsosamt?
De blir dyrare med hälsosam mat och jag lever längre… känns som de rent logiskt är en kass affär :laughing:

1 gillning

Dom flesta sparar nog pengar på att försöka leva längre då kaloritrestriktion är en av dom grejer som gör störst skillnad.

2 gillningar

Allt kan inte räknas i pengar. Om du lyckas hålla dig frisk istället för att vara handikappad av att vara multisjuk så är väl detta en bra investering?

Är det verkligen dyrare med hälsosam mat? Laga mat själv med bra råvaror istället för skräpmat? Det tror jag faktiskt inte på.

6 gillningar

Jag har precis kört en detox/hälsosam månad nu i maj och man slås av hur mycket pengar som går åt att äta dålig mat och vid fler tillfällen än nödvändigt när man då inte är nyttig. Så det blir billigare att vara nyttig och sedan tror jag även att de åren du lever längre när du är äldre också är bland de billigare åren i livet när du inte riktigt aktiverar dig lika mycket i form av långa resor, dyra inköp av kapitalvaror osv.

Dessutom skall du tänka på att om du är nyttig nu och rör på dig så kommer du förhoppningsvis lägga klart mindre pengar på hälsa och sjukvård senare i livet vilket också gör det hälsosamma livet till ett ekonomisk bra case.

2 gillningar

I viss mån kan det ju vara så.
Som Jocke Berg i Kent sjunger i ”Dom andra”: ”käka fett och socker tills du spyr”.

Framförallt socker och andra snabba kolhydrater är väldigt billigt.
Protein är betydligt dyrare även om man går loss på kikärtor etc.

Med det sagt så lägger jag hellre pengarna på avocado och tomater än på lördagsgodis och hämtpizza…

1 gillning

Hälsosam mat behöver inte vara dyr, inte alls. Lagar du mat på enkla råvaror och med grönsaker i säsong kommer du billigt undan. Gör nya rätter på rester och soppa en gång i veckan. Och en stor grönsallad som förrätt. Billigare kan du inte äta.

Det handlar inte bara om att leva länge utan framför allt om hur du kommer att må de sista åren. Kosten kan göra skillnad här. Speciellt om den är billig ;-).

Jag funderar inte över hur gammal jag kan tänkas bli. Det blir ändå inte som man tror. Jag siktar på att ha goda marginaler, varje år. Det måste inte gå jämnt ut på slutet.

3 gillningar

Tänker att man får se på totalkostnaden och inte bara råvaror.

Lagar man nyttig mat själv så kan vissa råvaror vara dyrare. Men gör man det smart med storkok och sen äter upp allt, fryser ner etc, så kan det ändå bli billigare. Gå eller ta cykeln för att handa det som behövs istället för att ta bilen eller beställa hämtmat med avgift för hemkörning. Godis har jag inte ätit på flera år.

Nuvarande kost - 10% > hälsosam mat

För dom allra flesta för ett längre liv. Såvitt jag förstått.

Menar du att du tar bort den mest ohälsosamma delen? Typ godis, läsk, pizza, etc?

Visst är det så.
I vår familj gillar vi mat och äter ”dyra” råvaror, bra kött och grönt. Men vi har inte käkat hämtmat sen vi renoverade köket för fem år sen…
Jag jobbar dessutom hemma och ser oftast till att dra igång ett långkok eller något annat som man bara inte pallar om man ska sätta igång kl 18 efter jobbet.
Sen veckohandling på det.
Men billigt blir det inte med tre växande och idrottande barn…

Du menar att ett minskat kaloriintag med 10% är bättre för ett längre liv än hälsosam mat?

Kanske det … för många. Generellt sett äter vi säkert för mycket. Men kombon minskat kaloriintag och hälsosam mat är nog vägen att gå.

Jag tror han har helt rätt.
Folk är tjocka.

Och hälsosam mat har ofta ett något lägre energiinnehåll än ohälsosam mat. Svårt att äta sig smällfet på broccoli…

1 gillning

Man lär kunna göra ett DIY Soylent-recept som man kör på resten av livet. Sedan bara fokusera på kalorierna/fasta. Kan bli snorbilligt.

Mat är kultur och ett sätt att umgås. Inte ett nödvändigt ont, som jag ser det. Jag är inte bekant med Soylent men en snabb googling lockar inte till vidare läsning.

Laga hälsosam mat från grunden är inte högkvalficerat utan väldigt basic … enligt min välunderrättade källa.

2 gillningar

För några år sedan testade vi 5:2 under en höst. Jag gick ner 15 kilo i vikt men vi utökade också våran träning den hösten så kanske hade det större betydelse.

Sedan den hösten har vi två dagar i veckan ätit efter en lightvariant av 5:2 och det har förmodligen sänkt våra matkostnader eftersom vi de två dagarna äter väldigt billigt.

Resten av veckan äter vi det vi vill och det blir nyttigt ibland och onyttigt ibland. Hämtmat äter vi max fem gånger om året och det kan ibland vara skapligt nyttig mat, t.ex. sushi.

2 gillningar

Jag tror att det är ett bra sätt. Men jag skulle ha svårt för att leva upp till det. Passar nog inte alla.

Totalkostnaden är väl det enda viktiga om man ska prognostisera framtiden. Rent logiskt borde det bli billigare att leva hälsosamt. Kostnader för medicin, hjälpmedel, servistjänster mm. kan annars vara en tung post. Det viktiga är väl ändå upplevelsen av livskvalité. Den är svår att möta i pengar. Den bästa investeringen tror jag är att hålla sig normalviktig, och att underhålla kropp, knopp, själ o hjärta.

1 gillning

Nu kan vi ju mena olika saker med hälsosam kost men om vi pratar om egenlagad mat gjord av råvaror så är det billigt/billigare att äta hälsosamt.

Eftersom du kommit fram till det motsatta, vad lägger du i betydelsen hälsosam resp ohälsosam kost?

1 gillning

Det här är en så enkelt och självklar sanning.

Tyvärr så är de mest infekterade diskussionerna i samhället

Religion
Politik
Krig
Sparkvot
Hälsa

2 gillningar

Min tes är att alla fungerar olika och behöver olika kost.

Jag äter väldigt ofta pasta men det fungerar bra för mig. Till detta äter jag hemlagad mat som köttfärssås, lax etc, och alltid färska grönsaker.

Jag är normalviktig, jag motionerar varje dag året runt. Jag äter mycket sällan skräpmat och har inte ätit godis på många år. Röker inte, dricker extremt sällan alkohol. Om jag gör test om alkoholvanor på nätet så brukar testerna bete sig konstigt, de är inte gjorda för någon som kanske bara druckit en starköl på ett år… Jag är nära pension men har aldrig varit sjukskriven.

Så jag tror att jag lever rätt hälsosamt om man ser till totalen. Med undantag av att jag skriver för mycket i detta forum. :grinning:

4 gillningar