Metoder för förlängd livslängd

På senare tid har det varit en del diskussioners om förväntad återstående livslängd och hur många friska år man får.
Jag lyssnade på ett avsnitt av Framgångspodden med Maria Rankka, det handlade om stamceller och en del om livslängd. Googlar man på förlänga livslängd så for man en väldans massa tyckande och troende utan forskningskällor. En artikel hade råd med forskningskälla med fem enkla råd som kan förlänga livet med 12-14 år beroende på om man är man eller kvinna.

1. äta hälsosamt (vad innebär det?)
  2. motionera regelbundet (minst 30min/dag)
  3. hålla kroppsvikten (bmi 18,5-25)
  4. inte dricka för mycket alkohol (<1 glas vin per dag)
  5. inte röka (röka makrill men inte tobak :wink: )
    Fem råd för att leva tio år längre | SVT Nyheter

Fyll gärna på med mer vetenskap om förlängd livslängd.

3 gillningar

Kalorireduktion har ju visat sig fungera på andra däggdjur och kalorireduktion i mänsklig population verkar fungera baserat på forskning kring depressionen och krigsåren, men med det sagt verkar mycket tyda på att man expanderar livstiden, men på bekostnad av livskvalitén.

Nu blev det helt utan källor och inget jag uppmuntrar till, men kalorireduktion är intressant. Nu ska jag strax ut på min rökfria, alkoholfria, <25-BMI promenad och samtidigt fundera på vilken hälsosam mat jag kan förbereda inför kvällen.

1 gillning

Jag skulle lägga till social samvaro och god sömn som två ytterst viktiga faktorer för välmående och hälsa.

Men genetik är nog den viktigaste faktorn för livslängd. Det finns också en mycket stor slumpfaktor: tänk olyckor och cancer. Forskningsresultat om kost och livslängd bygger på skakiga data (det är svårt att veta vad folk verkligen äter) och visar på korrelationer, inte orsakssamband.

Givet det så bör man nog fokusera mera på att optimera sin livskvalitet snarare än sin livslängd. Lyckligtvist går detta ofta hand i hand. Jag tänker så här:

Kost och vikt. Den huvudsakliga hälsofaktorn är att inte vara överviktig. Undvik energität mat (sockersötade drycker, snacks, högprocessad mat, etc.) om du har problem med vikten. Ät varierarat så att du undviker eventuella brister och överdoser. Var inte rädd för mat och läs aldrig populärartiklar om kost. De vill bara ha klick. Det finns ingen supermat och inte heller någon livsfarlig mat. Njut!

Motion ger både omedelbart och långsiktigt välbefinnande. Du mår bra efter en lite flåsig aktivitet. Du får också bättre aptit, bättre sömn och lättare att hålla vikten. Det är alltså ett win-win-win-win koncept.

Ett glas vin smakar bättre om bara dricker till festmåltider, och inte varje dag. Större njutning, mindre risk för negativa hälsoeffekter och alkoholism.

God samvaro med andra människor är nödvändigt för hälsa och välmående. Se till att inte bli ensam kvar i ett hus på din ålders höst.

Svält har visat sig förlänga livet hos råttor, om det fungerar även hos människor är mindre klart. Med det är i så fall en lose-win situation. För mig är det ett enkelt val. Livskvalitet är mycket viktigare än slutdatum.

2 gillningar

Ja det är effektivt vad jag har förstått, men extremt jobbig metod att alltid gå småhungrig. Jag skulle bli tokig.

Det stämmer inte på mig. Jag känner mig allmänt dålig och får dåligt humör efter träning. Långsiktigt mår jag nog bra av det men ett tag tyckte min fru att jag skulle sluta träna för jag var så vresig efteråt.

3 gillningar

En artikel med to råd (med forskningsstöd) för ökad livslängd.

Ökar man med 12-14 friska år eller lever man längre men är svag o mer sjuklig?

Jag tänker tvärtom, att kalorireduktion främst ökar livskvaliteten och att eventuell kvantitetsökning är mer av en bieffekt. Halva befolkningen i västvärlden är ju överviktig, vilket tycks ha en klart negativ livskvalitetspåverkan i form av nedsatt mobilitet, reducerad attraktivitet osv.

1 gillning

Förhoppningsvis är det dom pigga åren som ökar.

Att hela tiden gå småhungrig är en kraftig försämring av livskvaliteten enlig mig. Kalorirestriktion innebär inte att man äter 80-90% av normalt utan rejält mycket mindre.
"En 50-procentig kalorirestriktion (jämfört med ad libitum-matade kontrolldjur) kan öka överlevnaden hos gnagare från 30 till cirka 45 månader."

Ett väldigt fräscht avsnitt av podden Styrkelabbet handlar om hur du minskar åldrandets effekter. Finns även i poddspelare, avsnitt 346.

2 gillningar

Hitta en fysisk aktivitet du gillar. Börja mycket måttligt (det räcker för att få effekt), öka över tid och ge det åtminstone 2-3 månader. Vår kropp producerar kroppsegna uppåttjack efter fysisk aktivitet, så även du bör kunna få njuta av det här ruset i framtiden. :slight_smile:

1 gillning

Jag håller med, delvis. Jag blir sällan hungrig. Jag ägnar mig dessutom åt 5:2 som ju är en form av reduktion om man ser det så. Det jag menade var att den förlängning man uppmätt hos möss inte nödvändigtvis är överförbar på människan om det innebär att vi “lider”. Mat för oss är ju inte enbart cellbränsle och däri ligger en del av problemet. Sedan är jag helt med på att maximerad livskvalité bör inkludera en jakt på att undvika västerländska livsstilsjukdomar.

Så, jag maxar hellre 80 år med god vigör än får 120 år med 2/3 ork och livslust. (Grovt förenklat.)

Jag höll på med bodypump (inte för att jag på något vis gillade det, men acceptabelt) i 4 år varje vecka, Började och slutade med samma vikter, jag kommer aldrig att vänja mig vid att träna. Jag tycker verkligen illa om känslan av trötta muskler, det känns ungefär som att ha influensa. Nu har jag hållt på med någon typ att cirkelfys/tabata, ganska trist men går att anpassa lätt så man slipper träningsvärk. Promenera och cykla till jobbet är ok tycker jag men allt som får mig andfådd ogillar jag. Allt med boll går bort, jag har ingen som helst tävlingsinstinkt, bryr mig inte det minsta om jag vinner eller ej.

1 gillning

Om du kört bodypump så förstår jag att du tröttnade. Det är jobbigt utan att ge märkbart resultat. Jag hittade rätt när jag bytte från gruppass till egen styrketräning i gymmet vid 25. Det passade mig och har jag gett bra resultat. Nu är jag 59 och det kryper i kroppen på mig om jag inte får gå till gymmet minst ett par gånger i veckan.

1 gillning

Har du prövat någon lagsport?

Tennis?

Sen så behöver man ju inte träna, du verkar ju verkligen brinna för att hata det.

Det kanske passar dig bättre att gå eller cykla till jobb. Det viktigaste är att du får upp flåset!

Lagsport, helt otänkbart.
Tennis, det innefattar en boll har jag för mig.

Äntligen någon som förstår mig :wink: :rofl:
Jag hatar verkligen känslan av anstängande träning både under tiden och efteråt.
Nu handlade inte den här tråden om att hitta en träbingsform för mig, så det kan vi lämna nu. Och återgå till att förlänga livet.

1 gillning

Också svårt att veta hur man ska överföra råttsiffrorna till människor. I regel vet ju folk att det är dåligt att äta för mycket och äter därför inte ens i fritt tillstånd ad libitum på så sätt som kontrollråttorna gör, så jag tror inte att vi ens vet om femtio procent av ad libitum för människor innebär 1250 eller 1500 eller 2000 kcal/dag.

1 gillning

Sov tillräckligt mycket :blush:

Se över sina kolesterolvärden, med det menar jag apoB, Apolipoprotein B är väldigt viktigt.

De flesta i äldre ålder dör av hjärt-kärlsjukdomar.

Apolipoprotein B är ett protein som formar sig runt fett som behöver transporteras i blodet, vilket innehåller LDL-kolestrol, “det onda kolestrolet”, triglycerider, m.m. Det är en partikel och har man många under lång tid fastnar dessa partiklar i blodkärlen, vilket till slut kan bryta loss och orsaka en hjärtattack eller stroke beroende på vart det sker.

Att sänka apob/kolestrol har kumulativa effekter (ränta-på-ränta), så ju tidigare man börjar desto större effekt kommer man få. Sjukvården idag baserar sig på ett paradigm där man måste ha hög risk innan man behandlas, exempelvis hög ålder och apoB, men då har skadan redan skett.

En reduktion av LDL-kolestrol har kumulativa effekter på att mitigera hjärtattack risk (engelska) .

Trajektionen per mmol av LDL kolesterol, vilket är ett innehåll av apoB, ser ut som följande över tid. Alltså att sänka LDL-kolestrolet med 1 mmol/L minskar risken med 54% över 40 år. Med en hög incidens är en reduktion på 54% mycket. De första datapunkterna är studier där det går att placebo-kontrollera kolesterolsänkande medicin. Den sista datapunkten är Mendelsk randomisering, vilket tillåter forskare att hitta kausala effekter i observationsstudier.

Egentligen är resultaten sådana att om individer i ung ålder kan hålla samma nivå apoB som de föds med, dvs 20 - 30 mg/dl så skulle de aldrig få hjärt-kärlsjukdom. Anledningen varför att vissa föds med att kunna behålla så låga nivåer livet ut, och de utvecklar aldrig den sjukdomen.

Vill man ha en apoB runt där måste man ta kolestrolsänkande mediciner dock, det räcker inte endast med att lägga om träningen, kosten där man ersätter mättade fetter med rapsolja m.m. Vill man inte ta mediciner eller kosttillskott som bevisligen sänker ens apoB, genom att man testat själv, så kan dock att ändra på kostvanor ha stor effekt. Ersätta mättat fett och kolhydrater med fleromättat fett och omättat fett. Att ersätta med fleromättat har störst effekt.

Intressant tråd! Nick Maggiulli, en gammal @janbolmeson -favorit tror jag, skrev nyligen om just detta. Han hänvisade till forskning som visar på att det är regelbunden motion (kombinera cardio och styrka) som är nyckeln till ett långt och framförallt hälsosamt liv.

How to Get More Time – Of Dollars And Data

But, how do you get more time? Unfortunately, paying for it isn’t an option. But, what if instead of buying more time, you could earn more time?

Well, it’s possible. How exactly? According to the data, the answer is…exercise. Exercising regularly to improve your strength and your cardiovascular health is the most effective way to increase how much time left you have on this Earth, all else equal.

Vidare, det intressanta är att man inte bara lever längre, utan faktiskt tjänar många år med god hälsa, vilket jag tror är det de flesta av oss egentligen eftersträvar. De som tränar vinner 3-5 år i livsläng, men hela 6-8 år med god hälsa. Enligt artikeln är det även god ROI på den tiden man får lägga ner på motionen: För varje timme motion vinner man 6-8 timmars liv med god hälsa (beräknat på att man behöver träna fyra timmar i veckan).

In this podcast episode of The Drive, Attia and exercise physiologist Mike Joyner, M.D. discuss how proper cardiovascular fitness can add three to five years to your lifespan and six to eight years to your healthspan. As a reminder, lifespan is how long you live, but healthspan is how long you live while in good health . So having six to eight more years of healthspan really means six to eight more years of living the life you want.

2 gillningar

Hellre ett långt friskt liv, än ett kort och sjukt.

Räknar man genomsnitt, statistik på en hel grupp, så kan olika hälsofrämjande levnadsmönster (kost, motion, sömn, socialt och meningsfullhet) öka både den friska tiden i livet och livslängden.

På gruppnivå är det generella mönstret att de flesta blir sjukliga 2-3 år innan man dör, oavsett om man dör vid 75 eller 95. Så satsa på en hälsosam livsstil.

Men kollar man på individer så kan det finnas enstaka som är friska till sista dagen och andra som är sjukliga många år innan de dör, men i genomsnitt förlängs den friska livslängden med sunda kost och livsstilsvanor.

Man kan se till att leva så man har oddsen på sin sida för ett friskt långt liv, men man kan inte få några absoluta garantier.