Finns det någon statistik hur många som blir 65, 70, 75 år?
Min pappa hade en egen firma och jobbade fastän han var över 70 år.
Han fick cancer och gick bort väldigt fort.
När han dog var det en hel hög cash på kontot och i tillgångar.
Tankarna som jag har är till honom. Varför pensionerade du dig inte tidigare och använde pengarna? Reste och köpte hus i spanien eller något.
Jag kommer aldrig få svar på det , men jag tror han planerade att bli mycket äldre än han blev, och var av en sparsam generation.
Ett problem jag ser med pensionssparande är att vi inte vet hur gamla vi kommer bli. Vi sparar med förhoppningen att en sparad hundralapp idag är värt betydligt mer i morgon.
Men 10000 kr pengar idag har ett större värde än 10000 kr när jag är 80 år.
Då kanske jag sitter och ångrar att jag inte reste mer med familjen. Då hade mina barn kanske besökt mig mer
Att sätta av 5000kr i månaden extra i pensionssparande är ganska mycket.
Man skjuter fram konsumtion för att konsumera mer när man är över 65 år.
Men endel kommer aldrig se de pengarna.
Problemet jag ser är att vissa av oss inte kommer uppleva vår 65 år dag, eller så många år efter 65. I det fallet är det dumt att skjuta upp konsumtion. Blir man över 90 kommer man tacka sin lyckliga stjärna att man sparade.
Jag löneväxlar idag, men inte fullt ut. Föredrar att spara/investera själv så jag har valet att hjälpa mina barn med en insats till lägenhet eller köpa ett sommarboende.
Om man har 10000 över varje månad.
Hur bör man fördela det?
30% nöje & konsumtion
40% privatsparande
40% extra pensionsparande
eller
20% nöje och konsumtion
60% privatsparande
20% pensionssparande?
Vi vet inte hur gamla vi kommer bli. Medelåldern för män är 81.3 år. Men det betyder att det är 50% risk att man är över eller under.
Jag kommer inte låsa mina pengar. Jag väljer mer privatsparande framför pensionssparande. Eller i alla fall en övervikt mot privatsparande.