Finns det någon statistik över hur många som blir 75, 85 resp 90 år?

Finns det någon statistik hur många som blir 65, 70, 75 år?

Min pappa hade en egen firma och jobbade fastän han var över 70 år.
Han fick cancer och gick bort väldigt fort.
När han dog var det en hel hög cash på kontot och i tillgångar.

Tankarna som jag har är till honom. Varför pensionerade du dig inte tidigare och använde pengarna? Reste och köpte hus i spanien eller något.
Jag kommer aldrig få svar på det , men jag tror han planerade att bli mycket äldre än han blev, och var av en sparsam generation.

Ett problem jag ser med pensionssparande är att vi inte vet hur gamla vi kommer bli. Vi sparar med förhoppningen att en sparad hundralapp idag är värt betydligt mer i morgon.

Men 10000 kr pengar idag har ett större värde än 10000 kr när jag är 80 år.
Då kanske jag sitter och ångrar att jag inte reste mer med familjen. Då hade mina barn kanske besökt mig mer :wink:

Att sätta av 5000kr i månaden extra i pensionssparande är ganska mycket.
Man skjuter fram konsumtion för att konsumera mer när man är över 65 år.
Men endel kommer aldrig se de pengarna.

Problemet jag ser är att vissa av oss inte kommer uppleva vår 65 år dag, eller så många år efter 65. I det fallet är det dumt att skjuta upp konsumtion. Blir man över 90 kommer man tacka sin lyckliga stjärna att man sparade.

Jag löneväxlar idag, men inte fullt ut. Föredrar att spara/investera själv så jag har valet att hjälpa mina barn med en insats till lägenhet eller köpa ett sommarboende.

Om man har 10000 över varje månad.
Hur bör man fördela det?
30% nöje & konsumtion
40% privatsparande
40% extra pensionsparande

eller
20% nöje och konsumtion
60% privatsparande
20% pensionssparande?

Vi vet inte hur gamla vi kommer bli. Medelåldern för män är 81.3 år. Men det betyder att det är 50% risk att man är över eller under.

Jag kommer inte låsa mina pengar. Jag väljer mer privatsparande framför pensionssparande. Eller i alla fall en övervikt mot privatsparande.

1 gillning

Fick för mig att titta lite på det där så hittade data om “mortality rate” (dvs hur många döda jämfört med det totala antalet vid varje ålder) i promille för varje ålder på SCB:s hemsida för de som dog 2019. Med den konstruerade jag en fördelning över risk/sannolikhet att dö vid en specifik ålder. Kom inte riktigt fram till samma siffra som SCB så kan säkert vara lite off:

Men den viktiga poängen jag hade var att medellivslängd är inte den ålder vid var 50% av befolkningen dött, det är medianlivslängden. För att fördelningen inte är symmetrisk så är medianlivslängden högre än medellivslängden. Notera också att dessa baseras på 2019s dödrisker vilket har konstant minskat överlag från år till år i alla åldrar (förutom 2020).

Räknade också fram sannolikheten att man blev som minst 65, 70 eller 75:
image

Igen med brasklappen att mina siffror kanske är lite i underkant med tanke på skillnaden i medellivslängd (80.8 i min uträkning och 81.3 i SCBs).

Edit: Dubbelkollade också statistik från SCB hur många av 100,000 levande födda är vid liv vid ålder X

Så min uppskattning av dessa sannolikheter stämde ganska väl.

5 gillningar

Jisses. Vilken efterforskning.
Medianlivslängd har jag aldrig hört talas om,
men känner till vad median är mycket väl.

Enligt diagrammet skulle det vara 50% risk att dö innan 84 års ålder,
och ca 90% risk att dö innan 90 år.

Jag tror jag delats ut en dålig hand,
och kan nog inte hoppas på mer än medianlivslängd.
Då skulle jag kunna optimera mitt pensionssparande för 25 år :slight_smile:

1 gillning

Vårt grundantagande är cirka medellivslängd plus så säg 85 år. Vi tänker sedan att om man har en kudde i sina konsumtions beräkningar så räcker det längre om man har turen att leva längre. En kudde räcker långt för 85+ eftersom man inte lär kunna bränna så mycket. Man gör nog av med dubbelt så mycket per år eller mer i unga pensionsåren 60-70 och sedan trappar det av pga mindre resor och mer Bingolotto typ.

Pensionspengar är inte bundna så länge så tänk på det. Många tjänstepensioner kan tas ut från 55 :slight_smile:

Absolut finns risken att man dör tidigare men man kan ju inte planera för det. Bara se till att man lever bra och gör det man vill och ändå sparar ihop ett tillräckligt kapital.

1 gillning

Förväntad livslängd påverkas av flera faktorer, bland annat hur gammal du är nu. Om du exempelvis redan “klarat dej” till 70 är det sannolikt att du lever många fler år än 81. För unga kommer också medellivslängden ha förskjutits framåt rejält till när de är gamla. Sen påverkar träning, rökning, alkoholvanor osv.

Här är en tjänst som räknar ut förväntad livslängd för amerikaner : https://www.blueprintincome.com/tools/life-expectancy-calculator-how-long-will-i-live/

3 gillningar

Har man pengar över så låter det rimligt att dela upp en del på nöjen och en del på sparande. Jag hade nog kört med:

30% nöje
60% privatsparande
10% pensionssparande

Om man redan har tjänstepension och allt sånt är jag personligen skeptisk till att löneväxla och öka pensionssparandet så länge man inte är väldigt nära pensionen. Det är trots allt dumt att binda allt för mycket kapital i pensionen när det kan visa sig att man behöver pengarna tidigare.

Rolig länk, jag gillade att dom efteråt visade vilka skillnader olika val skulle innebära :slight_smile:

Till exempel medianlivslängden har ökat med ca 4 år för män de 20 senaste åren (jämförde år 2000 då den var 80, och 2019 var den 84). Så om det fortsätter på liknande sätt så kommer den vara uppe i 90 år runt 2050.

Exakt. Medellivslängden de 99-åringar är nog över 100 år!

Förväntad återstående livslängd är trevligare att titta på. Avståndet till döden krymper visserligen hela tiden men åldern flyttas samtidigt fram successivt. Vid runt 100 år är man nästan ifatt, men ändå inte helt.

1 gillning

Man kommer bara ifatt om man blir äldre än någon annan blivit någonsin :wink:

Jättekul länk - jag fick 98 år så får nog se till att det finns mycket sparat till pensionärslivet :sweat_smile:

1 gillning

Tack! :grinning::+1: men helsike! :joy: Det blir att plussa på ekonomiska kudden för ett liv efter 85 … fick 91 år som svar … fint att få den indikationen nu :grinning:

1 gillning

Tricket är ju att manipulera räknaren så att du får 98… Det är ju bara läsa vad du ska göra eller inte göra. :grin:

2 gillningar

Ååå, nej, jag vill inte lägga ännu större kudde för ett liv efter 85+ :joy:

Men allvarligt talat. Tyvärr har folk i vår omgivning dött av långt i förtid före medellivslängd så vi har snarare upplevt risken att dö i förtid som högst verklig.

Därför landade vi på 85 som ett gott utfall när det kanske mer är en subjektiv verklighet för oss. Så därför bra att få denna indikationen på 90 bast och agera på det med en kudde för några år efter det också. Men fasen inte längre än så :slight_smile:

1 gillning

Jag fick 92 år enligt det amerikanska online testet, men jag vet inte riktigt hur länge man kan räkna med att medellivslängden(eller median livslängden) höjs 4 år per 20 år. Det beror lite på dödsorsaker.

Förr i tiden var det inte helt ofarligt att bli opererad.
En känd person Florence Nightingale https://www.doktorn.com/artikel/medicinhistoria-florence-nightingale-–-en-pionjär-för-modern-sjukvård/
Revolutionerade sjukvården genom att hör och häpna att införa krav att sjuvårdspersonal tvättade händerna innan en operation och santierade verktygen.

“Florence förbättrade de sanitära förhållandena och minskade dödligheten bland de sårade till mindre än hälften av vad den tidigare varit (50-60 procent).”

Införande av antibiotika och vacciner har också inneburit högre medellivslängd.
Vissa framsteg får väl ses som lågt hängande frukt, som gett otroliga resultat.

Cancer är väl dagens farsot, som kan drabba unga också, men cancer är ett samlingsnamn.
Blodcancer har inte samma orsak/lösning som bröstcancer.
Att någon skulle införa något “vaccin” som skulle skydda mot alla typer av dödlig cancer vore revolutionerande, men det tror jag bara skulle hjälpa folk under 90 som dör för tidigt.

Fastän man är frisk vid 90 så är kroppen ganska sliten, och det är ingen sjukdom i sig.
Då måste vi hitta något som kan bromsa åldrandet rejält.
Men då får man andra problem, mat och plats brist om alla börjar leva tills de blir 150. Då snackar vi om att man blir utförsäkrad och fattigpensionär, om man nu inte jobbar tills man blir 125, och har sparat i 100 år med ränta-på-ränta effekt.

Intressant fråga! En aspekt att ta med också är att behovet av pengar och möjligheten att använda pengar ser olika ut i olika delar av åldrande. Träffar många äldre i mitt arbete. Tänker att grovt generaliserat är många är aktiva och spenderar pengar fram till 75-80-årsåldern. Efter 80 år lever majoriteten på samma plats, reser inte, köper inte nya saker och har inte möjlighet, ork eller vilja att göra av med några större summor pengar även om de lever till 100 år. Finns såklart undantag och svårt att sia om hur det kommer se ut i framtiden. Antar att 75-åringar för 50 år sedan skulle bli förvånade över hur många av dagens 75-åringar lever.

1 gillning

Man får nog också skilja på numerisk livslängd och livskvalitet högt upp i åren.

Finns ju många som blir gamla men behovet av pengar av olika anledningar är väldigt lågt de sista 3-8 åren.

Så utifrån fokuset i det här forumet vore det intressant att koppla det till hur högt upp i åldrarna man faktiskt har nytta av sina pensionspengar för olika ändamål.

Är idag 53år och i min bekantskapskrets och de jag känner till är det väldigt få över 80 år som har någon större glädje/nytta/önskemål av mycket pengar. De flesta kör knappt bil längre, vill ändå inte bo kvar i huset, orkar inte resa som tidigare, behöver inga grejor, orkar inte med tidigare hobbies som kostat pengar, sommarstugan har barnen fått ta över osv

Har själv börjat tänka allt mer på att ta ut pengarna i någon slags fallande skala istället för jämt uttag under 20-25års tid som jag tidigare alltid tänkt mig. (Pussla med de olika tjänstepensionsdelarna jag har)

Kommer att lägga fokus på uttag 58-75 år. Sen lite mindre 75-80 år och därefter skalar jag ner och lever på besparingar/avveckla hus/sommarstuga/skog och det lilla den allmänna pensionen ger.

2 gillningar

Det som är komplicerat i detta är att det kan finnas betydlig skillnad i hur omständigheterna för de som är unga nu påverkar livslängden framåt. De som är typ 65 nu kan dra mer nytta av datan som presenteras här men för den som är i 20 eller 30 årsåldern kan det vara lite mer uncharted territory.

1 gillning

Ett alternativ som inte är helt dumt är att konsumera istortsett hela potten till låt säga 80 och sen räkna kallt med att familj/vänner/socialbidrag kan hålla en vid liv de sista åren.

2 gillningar

Tror inte stoltheten och viljan att klara sig själv/inte vara en börda för sina medmänniskor försvinner när man fyller 80 dock :smile:

1 gillning