Tycker det finns en poäng att ha några pensioner som livsvariga som ger en nivå som är ok. Då behöver man inte fundera på hur länge man lever eftersom det kan vi ändå inte påverka. Den allmänna pensionen är alltid livsvarig och sen kan man ha nån eller några pensioner till för att få en pensionsnivå som är tillräckligt vid till exempel 85 och uppåt. Visst finns en risk att man dör tidigare men trevligare att tänka att man blir gammal och frisk. Resten av pensionerna tar man ut tidigare när man har större ekonomiska behov. För de flesta som jag har mött verkar 80 och i vissa fall 85 vara en gräns där man får en “mindre” ekonomi.
Mycket pekar dock på att de framsteg antibiotikan gjort för överlevnaden generellt samt särskilt i situationer som cancer, för tidigt födda barn, operationer som kräver inplantat eller transplantat etc kraftigt kommer att gå tillbaka ju mer antibiotikaresistens som utvecklas och sprids. Florence Nightingales hygienmetoder blir alltmer avgörande… Jag har en släkting som dog minst 20 år för tidigt pga antibiotikaresistenta bakterier och detta (att ha vänner som dör pga ABR) kommer bli något vi alla kommer få erfara.
Tycker man ska planera för att ”leva” nu OCH sen. Lite som att fixa till sig innan man går på fest, ta en dusch å ta på dig dina finkläder, få lite feeling genom smådansa med lite musik i bakgrunden men håll inte på med håret så länge så festen är över när du kommer fram.
Jag utgår från kvinnorna i min släkt och hur länge de levt. Där finns både alkoholister, storrökare med kol, renlevnadsmänniskor och de mitt imellan.
De flesta har blivit en bra bit över 80 år, även de med flera hälsoproblem. Männen i min släkt har haft det värre, de flesta blev inte över 50-60 år. 
Så jag sparar för en ok tillvaro, så jag förhoppningsvis slipper hamna i samma ekonomiska sits som kvinnorna i generationerna före mig. Det är tragiskt hur lite kvinnorna i min släkt har haft att leva på under sina sista år.
Men vill också fokusera på hela livet, så jag kommer inte spara mer till pension än vad som är rimligt. 
Skulle tydligen behöva dricka mer för att förbättra hälsan.
Tvärtom här men det blev bara något år lägre så det är lätt värt att fortsätta som jag gjort.
Hos SCB kan man knåda fram vilka data man vill ur deras databas. Ex räkna ut dödsrisk varje enskilt levnadsår om man är man, sammanboende, och har eftergymnasial utbildning. Risk
börjar knapra sig uppåt förstås över 60+. Typiskt antal år kvar är väl 20 om man har nått till 65 redan. Har också sett tråkiga exempel på män som arbetat till nära 70 helt utan pengabehov! och sen gått bort snabbt i cancer…Trist. lika viktigt är hur många hyfsat friska år man har. Artros eller en Stroke eller demens kan bli klart trist för båda i ett par.